Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zaujímavosti

19. februára 2007

Americkí vedci skúmali detskú pamäť



Dospelí si málokedy vybavujú spomienky z predškolského veku. To však neznamená, že deti do šesť rokov sú neschopné formovať si spomienky - jednoducho len viac zabúdajú. Patricia J. Bauer z ...



Zdieľať

BRATISLAVA 19. februára (WEBNOVINY) - Dospelí si málokedy vybavujú spomienky z predškolského veku. To však neznamená, že deti do šesť rokov sú neschopné formovať si spomienky - jednoducho len viac zabúdajú. Patricia J. Bauer z Duke University na výročnom stretnutí American Association for the Advancement of Science uviedla, že malé deti sú zábudlivejšie než dospelí. Bauer je súčasťou výboru, zaoberajúceho sa mätúcou neschopnosťou ľudí, pamätať si udalosti z ranných prvopočiatkov svojich životov.

Vedci sa dlhodobo nazdávali, že mozgy detí v predškolskom veku nie sú dostatočne vyvinuté pre formovanie spomienok. Najnovší výskum túto teóriu spochybňuje. "Zatiaľ čo úroveň vývinu pamäte sa medzi jednotlivými deťmi môže líšiť, úloha, ktorú majú pred sebou, je ohromne náročná. Deti sú veľmi dobré v extrahovaní informácií zo svojho okolia," povedala Lisa M. Oakes z kalifornskej univerzity.

Schopnosť formovať svoje spomienky závisí od štruktúr v mozgu, ktoré sa vyvíjajú medzi 6. a 18. mesiacom života. Od tohto okamihu sa krátkodobá a dlhodobá pamäť prudko zlepšuje.

Od šiesteho mesiaca až po prvé dva roky života, sa predlžuje schopnosť držať údaje v pamäti z 24 hodín až na dobu jedného roku. Najrannejšie spomienky dospelých sa týkajú väčšinou emocionálnych zážitkov, či už pozitívnych alebo negatívnych.

Patricia Bauer prirovnala mozgy dospelých a detí k cedníkom. Dospelá verzia má malé dierky, určené pre precedenie ryže, zatiaľ čo väčšie dierky detskej verzie cedia cestoviny. Cez väčšie dierky pretečie von viac informácií. "Naše životy sú závislé od schopnosti pamätať si minulosť. Táto schopnosť dozrieva počas prvých dvoch rokov života," dodala Bauer.

V jednom z testov boli použité poháriky a kocka. Výskumníci ukázali dieťaťu dva poháriky, do jedného vložili kocku, druhý pohárik preložili cez prvý a celá sústava tak vytvorila hrkálku. Deti celý postup odkopírovali a účelom testu bolo zaznamenať, po akú dobu si budú deti celý postup pamätať. Iný test sa zaoberal dobou, ktorú deti venujú pre pozorovanie niečoho nového. Malé deti pozerajú dlhšie na niečo nové, než na veci, ktoré už poznajú.

Na základe testov, Tracy DeBoer z kalifornskej univerzity uviedla, že u detí, ktoré sa narodia diabetičkám je zvýšené riziko straty pamäte. Takéto deti môžu mať pred narodením nedostatok kyslíku a železa, čo môže spôsobiť poruchy pamäte pri neskoršom vývine.

SITA/AP


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Meky Žbirka na českom turné, ďalšie DVD však nebude
<< predchádzajúci článok
Nicolas Cage sa obáva britských novinárov