Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

08. februára 2016

Bratislavčania hlasovali: Toto je najviac zanedbaný priestor v meste



Filiálku pri Račianskom mýte považujú Bratislavčania za najzanedbanejší nevyužitý priestor v hlavnom meste. Občianska iniciatíva Bratislava - mesto kde ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR - Štefan Puškáš
Bratislava 8. februára (TASR) – Filiálku pri Račianskom mýte považujú Bratislavčania za najzanedbanejší nevyužitý priestor v hlavnom meste. Občianska iniciatíva Bratislava – mesto kde chcem žiť uskutočnila v januári hlasovanie na sociálnej sieti o tom, ktorý z takzvaných brownfieldov nepatrí do širšieho centra. Do ankety sa zapojilo viac ako 1200 respondentov, ktorí vyberali z piatich vytypovaných lokalít.


Ľudia mohli známkami od 1 do 5 ohodnotiť okrem Filiálky ešte bývalé kúpalisko Lido na Einsteinovej, pustnúci areál Jurkovičovej teplárne na Landererovej, Zimný prístav a Jaskový rad. V tomto poradí za lokality hlasovali. Rebríček TOP 5 najhorších brownfieldov v širšom centre Bratislavy pomáhal zostavovať architekt a urbanista Peter Žalman.

Pojmom brownfield sa označujú rokmi nevyužité, opustené miesta, ktoré časom chátrajú, sú neudržiavané a mnohokrát i nebezpečné. Tým, že sa nachádzajú v centre mesta, denne okolo nich chodia obyvatelia. "Vybrané lokality sa vyznačujú prázdnom, nevyužitou šancou dočasne sa postarať o opustené územie," priblížil Žalman.

Dodal, že by stačilo lokalitu hoci len upratať, vysadiť tam zeleň, urobiť ihrisko či niečo dočasné s odkazom "keď príde čas a peniaze, postavíme tu niečo iné". "Mesto je ako taká skladačka a tieto schátrané miesta sú chýbajúce súčiastky nie dobre fungujúceho organizmu," domnieva sa architekt.

Filiálku vníma ako typického zástupcu opusteného miesta. Opustená stanica, kde vlak nestál 20 rokov, dostala podľa Žalmana najhoršiu známku pre sklamanie ľudí, ktorí každú chvíľu čakali, že sa tam začne niečo diať. "Filiálka bola medializovaná ako takmer iste nová stanica pre rýchly vlak z Európy. A čo je tam dnes? Už sú dva roky od opustenia idey vlaku z Viedne do bratislavskej Filiálky a nič sa nedeje. Ani mesto, ani štát to vôbec nezaujíma," upozornil.

Výkonný riaditeľ Inštitútu urbánneho rozvoja Juraj Suchánek vidí súčasný stav Filiálky ako dôsledok toho, že už niekoľko desaťročí slúži najmä ako priestorová rezerva. Dočasným riešením by podľa neho mohli byť ihriská alebo podobný priestor ako Šafárikovo námestie s kontajnermi. Je presvedčený, že iniciatíva na premenu brownfieldov by mala vyjsť od vlastníkov pozemkov v týchto lokalitách. "Prirodzeným motívom je snaha o zhodnotenie vlastného pozemku. Ak je iniciatíva od majiteľov nedostatočná, je vhodné, aby bolo aktívne aj mesto," zdôraznil.

Žalman navrhuje spracovať nenáročné variantné štúdie, a potom vyvolať verejnú diskusiu. Výsledkom by mal byť scenár, čo chce a odporúča verejnosť a odborníci.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Duálne vzdelávanie predstavia žiarske firmy na diskusnom fóre
<< predchádzajúci článok
Šoférov v Košickom kraji skontroluje 96 automatických zariadení