Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zaujímavosti

13. mája 2009

Na Eco-marathon Europe 2009 padali úžasné rekordy



Jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe bol v rámci svojich troch dní svedkom siedmich nových rekordov, z nich boli dva prekonané hneď nasledujúci deň.



Zdieľať
Rekordy boli prekonané v kategóriách Prototypov s interným spaľovacím pohonom, UrbanConcept s dieselovým spaľovacím pohonom, UrbanConcept s najnižším objemom emisií CO2 a v kategórii vozidiel s pohonom na solárnu energiu.
Hlavným rekordmanom tohto ročníka bol tím Microjoule zo St. Joseph La Joliverie vo francúzskom Nantes. Jeho prototyp s interným spaľovacím pohonom zdolal už dlho platný rekord 3 410 km, ktorý dosiahol pred piatimi rokmi tím z rovnakej školy. Rekord bol prekonaný o ďalších 172 kilometrov. Tím však tento výsledok neuspokojil – večer v rovnaký deň opäť prekonal čerstvý rekord 3 582 km o ďalších neuveriteľných 189 kilometrov. Prototyp teda prešiel na jeden liter paliva historickú vzdialenosť         3 771 km. Ďalší francúzsky tím, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, prešiel so svojím solárnym vozidlom skvelých 644 kilometrov na jednu kilowatthodinu energie.  Ani tento výsledok však nestačil a    o niekoľko hodín bol na svete nový rekord: 665km/Kwh.
 
Päť rekordov, ktoré boli zapísané v rámci tohto ročníka a zatiaľ neboli prekonané (predošlé rekordy sú uvedené v zátvorkách):
·         Microjoule, St Joseph La Joliverie, 3 771 km/l (3 582km/l v roku 2009; 3 410km/l v roku 2005), Kategória Prototypov s interným spaľovacím motorom
·         ProductTeam, Lycée Louis Pasquet, 665km/Kwh (644km/Kwh v roku 2009, 570km/Kwh v roku 2008), vozidlo so solárnym pohonom
·         Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko, 1,246km/l, celkovo najnižšia spotreba v kategórii UrbanConcept (848km/l v roku 2008)
·         FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, 589km/l v kategórii UrbanConcept s dieselovým spaľovacím motorom (306km/l v roku 2007)
·         Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, 2,6g/km, najnižšie emisie CO2 v kategórii UrbanConcept (6,15g/km v roku 2008)
Vincent Tertois, technický riaditeľ, uviedol v reakcii na tohtoročnú úrodu nových rekordov: „Počet zapísaných rekordov dokazuje tvrdú prácu študentov a tiež ukazuje vývoj v konštrukcii vozidiel, ktoré sme mohli vidieť v aktuálnom ročníku. Skutočnosť, že práve tento rok bolo výrazne prekonaných viacero rekordov, môžeme pripísať tiež parametrom nového okruhu a priaznivým klimatickým podmienkam, ktoré priali pretekárskym tímom.“
Globálny manažér Shell Eco-marathon Global, Mark Singer, povedal: „Aktuálny ročník na novom okruhu v Nemecku považujeme za historický - študenti zapísali niekoľko skvelých rekordov v hospodárnosti jazdy; bez nich, našich dobrovoľníkov a sponzorov by nebolo možné preniesť Shell Eco-marathon do inej časti Európy. Veríme, že ročník 2010 bude rovnako úspešný ako tento.“
Pretekov sa aj tento rok zúčastnil slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Ich vozidlo, ktoré súťažilo v kategórii Prototypov, však neukončilo preteky z dôvodu problémov s nastavením elektroniky.  
Prehľad víťazov v jednotlivých kategóriách:
  Prototypy
Poradie
Štartovacie číslo
Domovská škola
Pohon
1
1
MICROJULE, LPTI St. Joseph La Joliverie Nantes, Francúzsko
Spaľovací motor
2
204
FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko
Palivový článok (vodík)
3
201
Polyjoule, Polytech’ Nantes, Francúzsko
Palivový článok (vodík)
 
UrbanConcept
Poradie
Štartovacie číslo
Domovská škola
Pohon
1
402
NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko
Palivový článok (vodík)
2
401
Hydro Cruisers, Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering, Holandsko
Palivový článok (vodík)
3
306
FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko
Spaľovací motor
 
Emisie CO2
Poradie
Štartovacie číslo
Domovská škola
Pohon
1
402
NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko
Palivový článok (vodík)
 
FranCúzsko A taliansko ZÍSKALi VäčŠINU zvláštnych ocenení NA shell eco-marathon europe 2009
Francúzsko a Taliansko ovládli odovzdávanie zvláštnych cien v rámci tohtoročného jubilejného 25. ročníka Shell Eco-marathon Europe, z ktorého si každá krajina odniesla dve medaily. Ďalšie ceny získalo Belgicko a Nórsko. Nasleduje kompletný prehľad ocenených tímov:

Tím č.
Cena
Víťaz
220
Cena Shell za marketing a komunikáciu
Politecnico di Torino, Taliansko
330
Cena Autodesk za dizajn
UrbanConcept: Østfold University College, Nórsko
221
Cena Autodesk za dizajn
Prototype: Fondazione Politecnico di Milano, Taliansko
203
Cena Bosch za technickú inováciu
ESSTIN, Nancy, Francúzsko
304
Cena ADAC za bezpečnosť
Faculté Polytechnique de Mons, Belgicko
52
Cena Shell za tímového ducha
ENSIAME Valenciennes, Francúzsko

 
Poroty pre jednotlivé ceny sledovali súťažné tímy v priebehu celého trojdenného maratónu a konečný výber bol skutočne náročnou úlohou. Pri hodnotení porotcovia vyzdvihli jedinečný prínos a hodnoty každého víťazného tímu:
Cena Autodesk za design
Prototyp: Fondazione Politecnico di Milano, súťažný tím z Talianska, nielenže mal šťastnú ruku pri estetickom spracovaní svojho prototypu, ale taktiež dôkladne premyslel jeho údržbu. Výsledkom bolo vozidlo, ktoré nie je ťažké udržiavať, pretože všetky jeho súčiastky sú ľahko prístupné.
UrbanConcept: Tím Østfold University College Nórsko, ktorý úspešne skombinoval estetickú eleganciu, aerodynamickú účinnosť a precízne technické spracovanie. V rámci celkového dizajnu  bol použitý celý rad rôznych konštrukčných filozofií a prístupov.
Cena Shell za komunikáciu a marketing
Tím Politecnico di Torino z Talianska získal túto cenu za integrovanú, profesionálnu a realizovanú kampaň a za pozitívne výsledky pri zvyšovaní povedomia o svojom úsilí v domácich médiách.
Cena Bosch za technickú inováciu
ESSTIN, tím z francúzskeho Nancy, získal cenu za svoju unikátnu testovaciu „lavicu“, ktorá umožňuje testovať vozidlo bez nutnosti prenajímať si okruh a za integráciu zabudovaného komunikačného systému GPS pre kvalitnejšiu komunikáciu s jazdcom.
Cena ADAC za bezpečnosť
Faculté Polytechnique de Mons, Belgicko, za komplexnú analýzu rizík a integrované systémy včasného varovania.
Cena Shell za tímového ducha

Francúzsky tím ENSIAME Valenciennes bol ocenený za skvelú tímovú spoluprácu na okruhu aj mimo neho, za pozitívnu energiu, ktorá sa stala inšpiráciou pre ostatných a za bezprostredné a skvelé sprievodné akcie v priebehu pretekov, typu Miss Pilot a leták Beautishelli.

 

 

 


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
NASA nepripisuje význam poškodeniu raketoplánu
<< predchádzajúci článok
Enrique požaduje porcelán a strieborný príbor!