Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

24. októbra 2005

Džez hrali tínedžeri



Už úvodný koncert 31. ročníka Bratislavských jazzových dní (BJD) dával tušiť, že organizátori festivalu kládli dôraz na skutočne džezový charakter podujatia.



Zdieľať
Každý rok musí dramaturgia BJD brať ohľad na mladé publikum inklinujúce k rockovejšiemu zvuku. Agentúra Rock-Pop preto pozýva na pódium Spoločenskej sály PKO aj „funkujúce“ či „rapujúce“ hviezdy svetovej hudobnej scény. Nebolo to inak ani tento rok, ale predsa - na „džezákoch“ dominovali swingujúci džezmeni, verní tradíciám tohto najamerickejšieho umenia na svete. Rýchly alebo pomalý swingový patern striedali rytmy latiny či bluesu. Platilo to predovšetkým pre nastupujúcu generáciu hudobníkov, ktorú hneď na začiatok suverénne zastúpil maďarský, iba 17-ročný saxofonista Gábor Bolla so svojou skupinou. Rovnako prekvapujúce bolo vystúpenie mladej rakúskej kapely Beefólk s mladučkým islandským spevákom a trombónistom Helgimom Jonssonom. Multikultúrne vplyvy spracúvajú absolventi džezovej školy v Grazi nielen s aranžérskou a interpretačnou bravúrou, ale aj s nadhľadom a vtipom. Publikum burácalo. Zo zážitku z naozajstného „kumštu“ síce divákov na chvíľu vyviedla komerčne orientovaná švédska Funky Unit trombónistu Nilsa Landgrena, o to úchvatnejší bol však dojem z vystúpenia saxofónovej legendy Davida Sanborna. Ani on sa síce vo výbere skladieb nebráni komerčným vplyvom, ale to, čo predviedol v piatok večer, bola naozajstná vysoká škola frázovania a technickej dokonalosti. Aj sobota patrila mladým a zarytým džezmenom. Bratislavčan Erik Rothenstein, jeden z mála barytónsaxofonistov u nás, si na scénu priviedol medzinárodné združenie talentov z Balkánu i z Rakúska. Spolu s trubkárom Maťom Ďurdinom predviedli mimoriadne vkusné úpravy džezových štandardov. Jeden z najperspektívnejších džezmenov britskej scény, Američan Abram Wilson, rozvinul svoj interpretačný, ale aj aranžérsky a skladateľský talent v nezvyčajne invenčnej podobe. Newyorská speváčka Stacey Kentová sa zase tvrdohlavo držala osvedčených štandardných melódií. V jej interpretácii zneli však mimoriadne citlivo a príjemne. „Funky karta“ usporiadateľov BJD vyšla naplno v prípade bravúrneho výkonu jedného z objaviteľov štýlu funky Pee Wee Ellisa. Včerajší program BJD ponúkol divákom takisto pestrú zmes štýlov. Okrem hispánskej newyorskej superkapely Spanish Harlem Orchestra to bolo aj vystúpenie japonskej klaviristky Hiromi Ueharovej so slovenským hráčom na bicie Martinom Valihorom. Podrobnejšie (pre uzávierku) budeme o nej písať zajtra. 

 
Jaroslav Rozsíval

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Viennale 2005 sa blíži k záveru
<< predchádzajúci článok
V Česku sa začalo digitálne vysielanie