Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

02. apríla 2015

Elektromotor s prevodovkou? Elektrický Beetle tak zlepšuje dojazd



Tím nadšencov prerobil starší Volkswagen Beetle 1966 na elektrický pohon. Vyzerá klasicky, ale skrýva sa v ňom sila inovatívneho pohonu.



Zdieľať
Zelectric Bug - elektrický VW Beetle



 
Elektromobily zažívajú pomerne silný rozmach. Už to nie sú iba malé a nenápadné automobilky s neprijateľne vyzerajúcimi modelmi, ale sériovo vyrábané skvelé a bezpečné vozidlá. Do elektromobility sa už zapojili aj veľké značky ako Volkswagen, Audi, BMW a ďalšie, pričom ich elektromobily sú jazdnými vlastnosťami porovnateľné s tými na spaľovací motor.

O slovo sa však stále hlásia aj menšie firmy a rôzne skupiny nadšencov, ktoré majú záujem činiť sa v trende elektromobility bez účasti veľkých automobiliek. Jedna takáto firma s názvom Zelectric Motors vymyslela a vyhotovila prototyp elektrického Volkswagenu Beetle. Zachoval si tradičný dizajn a aj svoj charakter, ale jeho neúsporný a málo efektívny motor bol nahradený novým elektrickým.

Zelectric Bug, ako svoj elektrický Beetle firma nazvala, je rýchly, efektívny, úsporný, šetrný k životnému prostrediu a náklady na jeho prevádzku sú významne nižšie ako v prípade klasického Beetle.

Ikonické chrobáky s oblúkovou strechou si dnes spájame s nenáročnými majiteľmi, ktorým neprekáža pomalé zrýchlenie, slabá maximálna rýchlosť, množstvo hluku a dymu. Nové generácie modelu Beetle síce tieto vlastnosti nemajú a práve naopak využívajú možnosti moderných výkonných pohonov, avšak elektrický ZelectricBug zachádza ešte ďalej.

Maximálna možná rýchlosť, ktorú môžete na vozidle dosiahnuť, je až 160 kilometrov za hodinu. Zároveň však výrobca dodáva, že aby bola zachovaná dostatočná výdrž batérie, priemerne sa bude na vozidle jazdiť rýchlosťou nanajvýš 130 kilometrov za hodinu.

Pri elektrickom pohone platí nepriama úmernosť medzi rýchlosťou a výdržou. Čím rýchlejšie jazdíte, tým skôr sa vyčerpajú batérie. Je tomu tak (okrem iného) aj preto, že elektromotory zvyčajne nie sú napojené na odstupňovanú prevodovku. Sila krútiaceho momentu je rovnaká v celom spektre otáčok a platí pravidlo, že viac otáčok za minútu si vyžiada viac energie.

O to zaujímavejšie vyznie skutočnosť, že v elektrickom Beetle sa nachádza odstupňovaná prevodovka, ktorá upravuje priebeh krútiaceho momentu. Zároveň sa však dokáže bez problémov rozbehnúť aj na treťom prevodovom stupni. Manuálna prevodovka slúži v prvom rade pre pocit vodiča a v druhom rade pre zlepšenie účinnosti elektromotora. V tomto ohľade je Zelectric Bug skutočnou atrakciou. Musíme však pridať aj informáciu, že 3-stupňovú prevodovku kombinovanú s elektromotorom ešte pred štyrmi rokmi predviedla anglická firma Antonov. Zvýšila tým účinnosť elektrického motora až o 15 percent.




Dojazd na jedno nabitie sa pohybuje v rozmedzí 130 až 160 kilometrov, čo je pri rozumnom jazdení veľmi prijateľná hodnota. Priemerný vodič by tak musel batérie nabíjať asi len každé tri dni, čo je porovnateľné s návštevami čerpacích staníc s vozidlami so spaľovacími motormi.

Interiér elektrického chrobáka ostal prakticky nezmenený v porovnaní s originálom. Má rovnaké rozmery, ponúka prakticky totožný komfort, o luxuse sa tu hovoriť nedá. Pre niekoho však môže byť akási prestíž jazdiť práve takéto vozidlo, ktoré má nielen ikonický vzhľad, ale najmä ekologický pohon.

Zdroj: Zelectricmotors.com

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Chlapček prišiel na svet bez nosa, lekári to prehliadli
<< predchádzajúci článok
Šou Česko Slovensko má talent sa vracia na obrazovky TV JOJ