Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
02. 05. 2018

Medzipristátie

MedzipristátieOd roku 2008 prechádza po skončení vojenskej služby každý francúzsky, americký a kanadský vojak tzv. dekompresiou. To znamená, že pred návratom domov sa po hrôzach z bojiska zastaví na tri dni v päťhviezdičkovom hoteli a prechádza terapiou virtuálnou realitou. Armádni psychológovia tu majú za úlohu dostať svojich zverencov do dobrej duševnej kondície a pripraviť ich na skutočný svet.

Slová vojačky Marine, že skutočný svet je úbohý, svedčia o tom, že dekompresia je nevyhnutná. Otázne je, či tri dni stačia na to, aby vojaci slúžiaci pol roka v Afganistane dokázali spracovať svoje trpké zážitky. A najmä je vôbec tento povrchný, nablýskaný svet vhodným miestom na plnohodnotnú relaxáciu a psychoterapiu?
KINEMAVIDEO4682.
Francúzske režisérky Delphine a Muriel Coulin zamerali svoju pozornosť na dvojicu vojačiek, ktoré spolu so svojimi mužskými kolegami prechádzajú povinnou duševnou očistou v luxusnom dovolenkovom rezorte na Cypre. Prostredníctvom psychologickej pomoci sa majú zotaviť z tráum, no na povrch vyplávajú nielen ich bolesti, ľudské a armádne zlyhania, ale aj sexizmus a diskriminácia žien v typicky „mužských“ povolaniach. Presvedčíme sa aj o tom, že skutočný nepriateľ sa nemusí vždy ukrývať na druhej strane barikády.

Už v roku 2011 francúzske autorky zaujali filmom 17 dievčat. Vo svojom debute inšpirovanom skutočnými udalosťami vykreslili príbeh tínedžeriek, ktoré po vzore kamarátky všetky otehotneli a vyvolali vo francúzskej spoločnosti vlnu znepokojenia. Zo sveta zhýčkaných adolescentiek vošli do celkom inej sféry ženského univerza a rozhodne prinášajú výraznejšiu výpoveď. Dozaista sa im však nepodarilo preniknúť dostatočne hlboko, aby uchopili náročnú tému verne a sugestívne.
Hoci sa príbeh vyvíja sľubne a nastoľuje znepokojivé otázky, diváka zavádza samoúčelnými motívmi. Chce prekvapovať, servíruje nám podnetné prvky, no mnohé z nich napokon smerujú dostratena a lacných dejotvorných trikov. Hrdinky rovnako ako ich kolegovia sa zotavujú z duševných rán každý po svojom, ale nedokážu nás v takej miere vtiahnuť do mučivých zážitkov ako v nedávno uvedenej snímke Chlapi neplačú.

Francúzska snímka nedosiahla kvality filmu o veteránoch z juhoslovanskej vojny, ktorá len s minimom prostriedkov a kulís uchopila problematiku až do špiku kosti. Autorky si totiž stanovili náročný cieľ. Keďže okrem vyrovnávania sa s vojnovými zážitkami sa chceli ponoriť aj do problému postavenia ženy v armáde, film vybuchuje na nekompaktnom zámere. Dvojitý cieľ preto ambicióznemu námetu o vnútornom prežívaní dvoch vojačiek skôr uškodil.
Napriek tomu film nesie znaky jedinečnosti a vôbec ho nemožno odsúdiť a zaradiť medzi sivý priemer. Nový filmový uhol pohľad na dnes už bežnú existenciu žien v armáde z neho robí nie celkom všedný zážitok. So svojimi úlohami sa hrdinsky popasovali aj hlavné protagonistky Ariane Labed a Soko. Francúzsko-gréckej dráme robí službu aj prestížne ocenenie Un Certain Regard z festivalu v Cannes.
Voir du pays (Francúzsko/Grécko, 2016, 102 min.)Réžia: Delphine Coulin, Muriel Coulin. Scenár: Delphine Coulin. Hrajú: Soko, Ariane Labed, Ginger Romàn, Karim Leklou,Andreas Konstantinou

Medzipristátie

Autor: Barbora Bačíková
Zdroj: Kinema