Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia






kino
02. 12. 2017

Svet podľa Daliborka

Svet podľa Daliborka„Kdééé... kdééé...“ nadhadzuje začiatok známej piesne holohlavý chlapík. Jeho spoločník sa však na nápev vôbec nechytá a tak musí text doplniť sám: „...domov můj“. Tak toto je Daliborek. Na prvý pohľad obyčajný, ba priam až milým dojmom pôsobiaci človek, z ktorého cítiť svojský pocit vlastenectva. Tento dojem sa však po tom, čo otvorí ústa, úplne naštrbí. Začujeme nenávistné reči voči menšinám, cudzincom, ako aj obdiv k vodcovi Tretej ríše. S Daliborkom (ako sa sám seba nazýva) vstupujeme do jeho izby, z ktorej do popredia vystupujú skinhedské a nacistické symboly rozvešané po stenách.

Český dokumentarista Vít Klusák počas svojej filmárskej kariéry dokázal už viackrát úspešne zaostriť na rôzne animozity svojej domoviny. Spolu s kolegom Filipom Remundom v roku 2014 nakrútili kontroverzný dokument Český sen, v ktorom sa zamerali na moc reklamy a na jej silnú schopnosť ovplyvňovať myslenie ľudí. Niekoľko mesiacov masírovali verejnosť s klamstvom o otvorení nového supermarketu s najlepšími cenami na trhu. V deň D však na veľkú lúku postavili len obrovskú stenu s nápisom Český sen a ľudí, ktorí sa najnižších cien nevedeli dočkať, nechali za svojím snom z diaľky utekať.
KINEMAVIDEO4487.
Režiséri sa nevyhli ostrej kritike, ako aj lynčovaniu priamo od oklamaných (alebo sklamaných?) návštevníkov. O šesť rokov neskôr sa Klusák prostredníctvom svojrázneho dokumentu Vše pro dobro světa a Nošovic venoval jadrovým elektrárňam v rovnomennej českej dedinke. V súčasnosti ide v odhaľovaní nešvárov spoločnosti ešte ďalej. Poodhaľuje neonacizmus, ktorý sa podobne ako v celej Európe stáva aj u našich západných susedov stupňujúcim ohrozením.
Režisér Klusák sa rozhodol pre odvážny čin. Rozhodol sa nafilmovať konkrétneho člena z komunity neonacistov, človeka s konkrétnym menom, tvárou, ako i osobným príbehom. Radový český neonacista Dalibor K. býva v Prostějove, v jednej domácnosti so svojou mamou Věrou. Napriek blížiacej sa štyridsiatke ešte nemal žiadny vážny vzťah. Vo svojom voľnom čase sa rád a oddane venuje vyrábaniu nenávistných videí. Práve prostredníctvom videí ho pre svoj film objavil aj samotný režisér.

Daliborek okrem Židov, utečencov, homosexuálov a Cigánov neznáša aj svoju prácu. V miestnej továrni pracuje ako lakovač. Rovnako ako pavúkov či návštevy u zubára, nemá rád tiež nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú. Korene jeho správania sa pravdepodobne začali formovať už doma. Názory mamy Věry a jej partnera Vladimíra patria k tým najbizarnejším. Slováčisko, ktorého si Věra našla cez sociálnu sieť, s úškrnom na tvári často opakuje, že by z „cigánov urobil najradšej asfalt“. Tragikomické, ale aj veľmi nebezpečné postavičky súčasného sveta, ktoré veria nekonvenčnému pohľadu na svet a „alternatívnym faktom“, živených zo svojich „domácich“ zdrojov.
Pre zvýraznenie kontrastu ku všetkým klamlivým informáciám a konšpiráciám, ktorým hlavné postavy dokumentárneho filmu uverili, režisér ponúka minimalistickú hudbu Vladimíra Godára. Inštrumentálne nápady obohatené o poetické spevy v nemeckom jazyku dodávajú snímke až lyrizujúcejší charakter. V dokumente však chýba osobnejšia konfrontácia režiséra s Daliborkom, ako aj s témou neonacizmu. Diváci sa jej dočkajú iba v úplnom závere, kde Klusák konfrontuje Daliborka priamo v koncentračnom tábore v poľskom Osvienčime. Režisér sa Daliborka otvorene pýta, ako môže popierať holokaust, keď pred sebou vidí ženu, ktorá hrôzy koncentráku prežila. Je neisté, či tento silný moment filmu Dalibora zmení a či ešte dokáže zahodiť svoje nesprávne sformulované a lživé postoje.

Český dokumentárny film svojím aktuálnym apelom opäť raz preukázal svoje kvality. Svetovú premiéru mal na tohtoročnom festivale v Karlových Varoch. Mnohí novinári a odborníci však kritizovali jeho mediálnu prezentáciu. Klusákovi vyčítali, že viac ako o dokument mu ide o reality show. V dokumente videli skôr portrét nežného neonacistu, než reálny stav neonacistov v Čechách. Padlo aj trestné oznámenie na hlavného hrdinu za propagáciu nacizmu. Daliborek sa obraňuje, že on bol iba hercom, postavou vo filme, napriek tomu, že svoje názory vyznával a šíril na verejnosti aj pred uvedením filmu. Možno i z tohto dôvodu Vít Klusák zaradil medzi záverečné obrazy spomínanú scénu osobnej konfrontácie.
Svět podle Daliborka (ČR, 2017, 90 min.)Réžia: Vít Klusák. Hudba: Vladimír Godár

Svet podľa Daliborka

Autor: Barbora Gvozdjáková
Zdroj: Kinema