Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova    Komunálne voľby 2010

29. novembra 2010

Komunálne voľby 2010: Politický marketing v boji o primátorské kreslo v Prešove



Redakcia Webnoviny.sk v spolupráci s Inštitútom Politológie Prešovskej univerzity v Prešove (IPOL FF UP) prináša hodnotenie efektivity, kvality a formy ...



Zdieľať
presov PrešovFoto: SITA/Kvetoslava MudríkováBRATISLAVA/PREŠOV 26. novembra (WEBNOVINY) - Redakcia Webnoviny.sk v spolupráci s Inštitútom Politológie Prešovskej univerzity v Prešove (IPOL FF UP) prináša hodnotenie efektivity, kvality a formy politického marketingu kandidátov na post primátora v metropole Šariša.


Analýza mapuje formu politického marketingu, využívanie elektronických médií a internetu v kampani, prácu so symbolmi a farbami, bilboardovú prezentáciu a záverečné vyhodnotenie úrovne politického marketingu s cieľom motivovať k účasti na voľbách.

Najefektívnejšie presvedčila voličov kandidátka Kolárová, hoci nemala výraznejšiu kampaň v médiách, a na mítingoch. Dosiahnutý výsledok ju však nijako neposúva k vytúženému víťazstvu. Obyvatelia šarišskej metropole jednoznačne odmietli negatívnu a konfliktnú kampaň a preto sa najnižšieho ocenenia dostalo kandidátovi Bidovskému. Jeho marketing oslovil iba 8,33 percent opýtaných. V prípade primátora Hagyariho významnú úlohu v rozhodovaní zohrala jeho doterajšia práca, resp. jej prezentovanie na verejnosti. Niektorí kandidáti prechádzali do typickej populistickej rétoriky, iní sa pridržiavali v medziach vyššej politickej kultúry a vecne komunikovali s voličmi.

Z technických dôvodov analýza nezachytáva posledné dni predvolebnej kampane a iba čiastočne mapuje predvolebné mítingy, ktoré z pohľadu správneho načasovania kandidáti plánujú na posledné dni predvolebnej kampane.
Zoznam kandidátov (v abecednom poradí):
BIDOVSKÝ Anton (nezávislý)

HAGYARI Pavel (nezávislý)

LACA Milan (spoločný kandidát Smer-SD, SNS, HZD, ĽS-HZDS)

KOLLÁROVÁ Marta (nezávislá)

MATEJ Ondrej (spoločný kandidát SDKÚ-DS, KDH, SaS, Most-Híd)

TOMIČ Patrik (nezávislý) - vzdal sa kandidatúry pred voľbami
O primátorskú stoličku sa v Prešove a pôvodne uchádzalo 6 kandidátov, z toho jedna žena. K zmene došlo 18. novembra, kedy kandidát Patrik Tomič (nezávislý) odstúpil z predvolebného boja. V posledných komunálnych voľbách sa v Prešove súperilo funkciu prešovského primátora 10 kandidátov. Iba jeden z nich opätovne kandiduje aj v tohtoročných voľbách - súčasný primátor mesta Pavol Hagyari. O môže dokazovať, že ide o veľmi prestížnu funkciu. Dvaja kandidáti vstupujú do politického zápasu s podporou štvorkoalícií, traja (od 18. novembra) idú do volieb ako nezávislí kandidáti.





VOLEBNÉ PROGRAMY Ako prvý volebný program v relatívne ucelenej podobe predstavil Ondrej Matej. Pavel Hagyari, ktorý pred 4 rokmi ponúkol taktiež podobne rozpracovaný volebný program, sa teraz prezentuje v podobe „Volebného odpočtu“ - vlastnej sebareflexie svojho volebného programu z r. 2006, s dôrazom na plány a predsavzatia, ktoré sa zrealizovali. Milan Laca predstavil svoj volebný program, vrátane jedenástich hlavných téz, na stránkach Predvolebných novín strany SMER-SD v Prešove. Nezávislý kandidát Patrik Tomič ponúkol voličom svoj volebný program tesne pred ohlásením vzdania sa svojej kandidatúry v prospech súčasného primátora P. Hagyariho. Ďalší z nezávislých kandidátov Anton Bidovský zatiaľ nepredstavil kompletný volebný program, v rámci predvolebnej kampane vytýčil len hlavné priority, ktoré považuje za dominantné pre mesto Prešov. Marta Kollárová svoj volebný program plánuje uverejniť na svojej webovej stránke.

Znakom predvolebného boja bola pomerne silná negatívna kampaň voči súčasnému primátorovi predovšetkým zo strany dvoch kandidátov – Ondreja Mateja s heslom „Sľuby sa majú plniť“ a Antona Bidovského s heslom „Nechceme len plané sľuby“. Ukážka z predvolebného programu kandidáta Pavla Hagyariho.Foto: hagyari.sk
Možno aj pod vplyvom antikampane a poučenia zo 4-ročného pôsobenia na poste primátora je v predvolebnej rétorike súčasného primátora viditeľný posun. Mega-sľuby zakladajú potenciál pre budúcu kritiku pri odpočte plnenia volebných programov a preto sa terajší primátor preorientoval k sľubom na vyriešenie menších a praktických problémov občanov mesta.





Obchvat, nezamestnanosť a transparentnosť
Spoločnými témami všetkých šiestich kandidátov sa stali doprava, otázka zamestnanosti, školstva, sociálna problematika, kultúra a transparentná komunálna politika. V prvých dňoch kampane rezonovali spoločne u všetkých kandidátov predovšetkým otázky dopravy, zamestnanosti a podpora školstva. „Vzájomným inšpirovaním“, sa primátorskí kandidáti začali „upriamovať iba na hlavné body volebných programov a to do sociálnej oblasti, transparentnosti v komunálnej politike, bezpečnosti mesta či dopravnej infraštruktúry. Osobitosťou kampane je, že jednou z dominujúcich tém takmer u všetkých kandidátov sa stala otázka riešenia problému vonkajšej dopravy mesta Prešov, t. j. vybudovanie obchvatu, a to aj napriek tomu, že riešenie vonkajšej dopravy nie je v priamej kompetencii mesta.


PREDVOLEBNÉ MÍTINGYPrvým kandidátom, ktorý v rámci kampane využil míting ako tradičný marketingový nástroj založený na bezprostrednom kontakte s potenciálnym voličom, bol pravicový kandidát Ondrej Matej. Na stretnutí 28. novembra v priestoroch Prešovského kolégia predstavil seba a svoj program pozvaným osobnostiam mesta Prešov, ako aj zástupcom rôznych profesií. Sériu tzv. minimítingov rozbehol už od 10. novembra 2010. Na týchto stretnutiach s občanmi, ktoré boli organizované v rámci jednotlivých sídlisk mesta, sa okrem samotného kandidáta na primátora predstavili aj koaliční poslanci za jednotlivé volebné okrsky s hlavnými prioritami svojich predvolebných programov.

Na svojich mítingoch oslovil prevažne rodiny s deťmi ako občanov strednej generácie, čo bolo aj cieľom kampane, usudzujúc jednak podľa výberu kultúrnej časti programu – piesne z muzikálu Na skle maľované, ako aj podľa reklamných predmetov rozdávaných občanom počas kampane. Spoločným problémom prezentovaným na všetkých sídliskách bola otázka parkovania, avšak bezplatného parkovania. Aj keď samotná kampaň Onndreja Mateja prezentovaná napr. na internete, sociálnych sieťach či billboardoch je výrazne negatívna voči na samotných mítingoch sa prezentoval bez nejakých slovných invektív.

Nezávislý kandidát na primátora Anton Bidovský sa pokúsil osloviť voličov prostredníctvom vystúpenia českej hudobnej legendy Jirka Zmožeka. Počas programu v kine Scala sa Bidovský predstavil voličom jediným, pomerne krátkym, príhovorom, v ktorom nekonkretizoval žiadne body svojho programu. Na akcii išlo skôr o prezentovanie sa ako osobnosti, a to v duchu zvolenej antikampane formou nepriamych slovných narážok na súčasného primátora a jeho „ne-výsledky“. Účasť občanov na tomto predvolebnom podujatí bola pomerne vysoká, približne 90 % zúčastnených tvorili občania staršej vekovej generácie, čo určite bolo aj zámerom kandidáta vyplývajúc z výberu hosťa, ktorý je hudobnou legendou najmä pre staršiu, prípadne strednú generáciu.

Svoje neformálne stretnutia s občanmi rozbehol aj Milan Laca. Stretnutia sú spojené najmä s predstavovaním kandidátov na poslancov do mestského zastupiteľstva. Veľký predvolebný míting s kultúrnym programom a predstaviteľmi strany Smer-SD bol plánovaný až na posledné dni kampane.

Prvé podobné stretnutia s občanmi spojené aj s predstavovaním nezávislých kandidátov – svojich sympatizantov, absolvoval aj Pavel Hagyari. Na minimítingu odpovedal na otázky týkajúce sa riešenia dopravy v tejto lokalite, Starej tehelne, zvýšenia bezpečnosti, ale aj skvalitnenia zelených plôch a výstavby detských ihrísk. O. i. uviedol, že už upustil od myšlienky výstavby monumentálnej sochy Ježiša Krista (kvôli už zrealizovanému podobnému projektu v Poľsku), ale stále je naklonený myšlienke postaviť v Prešove monument, ktorý prekoná sochu sovietskeho vojaka na Slavíne.

Jediná žena – Marta Kollárová (nezávislá) – sa do predvolebného týždňa verejne neprezentovala prostredníctvom mítingov či predvolebných zhromaždení.


KAMPAŇ V TLAČIPolitici majú niekoľko možností, ako osloviť voličov. Podľa miery využitia kampane v médiách, prípadne jej obdobnej schránkovej, či letákovej formy, usudzujeme, že kandidáti aj napriek zvyšujúcemu sa významu internetu a sociálnych sietí, jej pripisujú veľkú váhu. V týchto komunálnych voľbách má najmasovejšiu kampaň v médiách kandidát vládnych strán Matej. Jeho kampaň je rozdelená do niekoľkých fáz. Už začiatkom októbra vyšiel plagát s heslom „Sľuby sa majú plniť“. Ten sa v lokálnych médiách objavil ešte niekoľkokrát.

Vyhodnotenie úrovne politického marketingu

Pavel Hagyari 54,66 % hlasov

Ondrej Matej 12,54 % hlasov

Milan Laca 11,57 % hlasov

Marta Kollárová 4,50 % hlasov

Anton Bidovský 3,85 % hlasov

Patrik Tomič 1,60 % hlasov

11,25 % respondentov ešte nebolo rozhodnutých, komu dajú svoj hlas, napriek tomu, že sú rozhodnutí
zúčastniť sa volieb.

Prieskum verejnej mienky bol na vzorke 358 respondentov v v dňoch 15. – 16. 11. 2010
Od druhej polovice októbra sa na plagáte objavuje už aj fotografia O. Mateja s rôznymi sloganmi. Medzi jeho hlavné priority patrí doprava, zamestnanosť, sociálna oblasť, ktoré formuluje cez najakútnejšie problémy a potreby mesta. To sa odzrkadľuje v jeho hlavných tézach, či už na billboardoch, alebo v tlači, napríklad: „Prinesiem reálneho investora“, „Prešov stále nemá obchvat“, „Vrátim Prešovu mestský park“, „Naše sídliská potrebujú parkoviská“. Ako „pridanú hodnotu“ svojej osoby ako kompetentného kandidáta na miesto primátora v poslednom týždni uvádza podporu najvyšších predstaviteľov vládnej koalície: I. Radičovej, R. Sulíka, J. Figeľa, M. Dzurindu.

V tlači sa neobjavuje len klasická inzercia, ale aj inzercia formou článkov a rozhovorov, v ktorých sa snaží ponúknuť aj riešenia problémov. Taktiež je u neho preferovaná letáková forma, ktorou sa snaží upriamiť pozornosť Prešovčanov na nesplnené sľuby súčasného primátora. Myslíme si však, že touto negatívnou kampaňou proti terajšiemu primátorovi sám vytvoril priestor na zviditeľnenie splnených sľubov a plánov, a tým aj k zvýšeniu preferencií P.Hagyariho ako kandidáta na post primátora.

Druhým kandidátom s výraznou kampaňou v médiách je nezávislý kandidát Anton Bidovský. Či už v denníku Prešovský večerník, reklamných schránkových novinách Echo alebo Prešovsko-sabinovsko sa objavili reklamy na iniciatívu Za čisté mesto. Spočiatku nebolo jasné, kto za touto iniciatívou stojí. Propagácia je jednostranne zameraná voči súčasnému primátorovi. Bidovský svoje priority zhrnul do 13 bodov, ktorými najviac konkuruje Matejovi Využíva rôzne formy propagácie, či už ide o jeho vlastný volebný prieskum alebo inzerciu, ktorou mu vyjadrujú podporu niektorí známi Prešovčania, ako napríklad automobilový pretekár Igor Drotár.

Kampaň oboch kandidátov, A. Bidovského ako aj O. Mateja, sa javí ako konfrontačná a tendenčná proti súčasnému primátorovi. To sa odzrkadľuje v ich rétorike a v použitých formách.


Súčasný primátor Pavel Hagyari zatiaľ tradičnú kampaň v médiách nemá. Dominantnú úlohu v jeho prezentácii zohráva internet a billboardová podoba. Hlavnou ideou celej jeho kampane je poukázať na výsledky jeho práce. Nazýva ju „200 zmien k lepšiemu“. V printovej podobe preferuje „schránkovú“ formu propagácie. Pavel HagyariFoto: facebook.com

Prešovčanom sa dostali do rúk predvolebné noviny primátora, v ktorých sú vyzdvihnuté jeho doterajšie úspechy.

Okrem nich im boli doručené jeho dva listy. V prvom, v októbri, oznámil svoju opätovnú kandidatúru. Tento list motivoval A. Bidovského, aby naňho reagoval a Prešovčanom doručil list, v ktorom kritizoval primátora a poukazoval na nesplnenie jeho sľubov. V druhom liste primátor reagoval na kampaň vedenú proti nemu jeho protikandidátmi.

Milan Laca začal oslovovať voličov neskôr ako protikandidáti, pretože strana nemala do poslednej chvíle jasného favorita na post prvého muža Prešova. Až posledné týždne pred voľbami sa začali objavovať jeho plagáty a o do schránok boli nahádzané Predvolebné noviny strany SMER-SD v Prešove s volebným programom a volebnými tézami M. Lacu. Aj v jeho prípade je na prvom mieste rozvoj cestnej infraštruktúry. Identifikácia M. Lacu s materskou stranou je jasná už z hlavných hesiel „SMERom k Prešovu, my sme tu doma...“, „SMERom k Prešovu, aby bol dobrým mestom a obľúbeným miestom.“

Patrik Tomič je Prešovčanom pomerne neznámy. Mestu sa predstavil vlastnými „novinami“ a reklamou v regionálnom dvojtýždenníku Golden – Patrik Tomič pre Prešov. Na tlačovej konferencii 18. 11. 2010 (za účasti primátora P. Hagyariho) sa však P. Tomič vzdal kandidatúry a zároveň oznámil svoju podporu kandidátovi Hagyarimu. Svoje rozhodnutie zdôvodnil tým, že ich volebné programy sú podobné a zhodujú sa v mnohých častiach (podpora športu, detských a mládežníckych aktivít a zvýšenie kvality života občanov mesta). Uviedol, že „Pavel Hagyari si osvojil aj volebné heslo, ktoré som mal, to je Pre Prešov, lebo všetky naše činy a skutky majú smerovať pre Prešov, čiže pre skvalitnenie života občanov nášho mesta. Obidvaja sme srdcom Prešovčania a dúfam, že to aj takto ostane. Takže týmto ja definitívne odstupujem z tejto volebnej kampane“ (Prešovský večerník, 19. 11. 2010). Na tlačovej konferencii sa prezentoval ako odporca negatívnych kampaní, ako človek, ktorý uprednostňuje reálnu perspektívu. Preto si vie predstaviť budúcu spoluprácu s mestom na podpore voľnočasových aktivít mládeže. Ako uviedol, za jeho kandidatúrou na primátora mesta nemôže nikto hľadať snahu zviditeľniť sa a ľahšie sa tak dostať do mestského zastupiteľstva, lebo za poslanca nekandiduje.

Jediná ženská kandidátka, Marta Kollárová, do kampane vstúpila so sloganom „Chce to zmenu – chce to ženu!“, avšak printové nástroje v rámci svojej predvolebnej kampane výraznejšie nevyužíva.


WEBOVÉ STRÁNKY A FACEBOOKOndrej Matej: www.ondrejmatej.sk, www.nasluboval.sk,
Pavel Hagyari: www.hagyari.sk,
Marta Kollárová: www.kollarova-marta.sk.

Webové stránky Mateja a Hagyariho pôsobia z hľadiska grafiky a použitých aplikácií profesionálnym dojmom, internetová prezentácia jedinej kandidátky na post primátora nevykazuje vysokú profesionálnu úroveň. Všetky predstavujú kandidátov prostredníctvom stručných a prehľadných osobných profilov, resp. životopisov s explicitnými odkazmi na ich profesionálny background. Profil kandidáta podporuje v prípade stránky Ondreja Mateja aktualizovaný diár a prezentácia jeho športových a voľnočasových aktivít. V prípade webovej stránky Pavla Hagyariho túto funkciu plní odkaz na jeho blog. Na stránke Marty Kollárovej túto úlohu plnia rozhovory a odkazy na články v regionálnych médiách. Ich usporiadanie však pôsobí pre voliča chaoticky.

O niečo koncepčnejšie pôsobí webová stránka Ondreja Mateja. Postavil ju na prezentácii volebného programu, zasadeného do kontextu tém, ktorými sa prezentoval v rámci kampane pred voľbami do NR SR v júni 2010.
Špecifickou časťou prezentácie Ondreja Mateja je konfrontačná stránka www.nasluboval.sk, poukazujúca na nesplnené predvolebné sľuby svojho protikandidáta.Foto: ondrejmatej.sk
Prezentácia je zasadená do kontextu politického marketingu SDKÚ-DS. Spočiatku neprezentoval a ani priamo neodkazoval na profily straníckych kandidátov pravicovej koalície kandidujúcich na mestských poslancov.

Po spustení oficiálnej kampane sa na jeho stránke vytvorila samostatná sekcia „Kandidáti“, v ktorej sa nachádza podľa volebných obvodov usporiadaný prehľad kandidátov na poslancov do mestského zastupiteľstva v Prešove a ich programových tém a priorít. Interaktívny charakter je zabezpečený elektronickým formulárom, cez ktorý sa dá kandidátovi poslať správa.

Spätnú väzbu dopĺňa online anketa „Čo považujete za najväčší problém v Prešove?“. Okrem primárneho účelu ankety (respondenti za najpálčivejšiu tému považujú nezamestnanosť, ďalej témy týkajúce sa dopravy v meste a getá neplatičov a asociálov) touto aplikáciou kandidát prezentuje svoj záujem o postoje občanov. O komunikáciu s voličmi a priestor na získanie ďalších informácií o kandidátovi sa stará prepojenie webovej stránky s jeho profilom na Facebooku.

Webovej stránke Hagyariho i Marty Kollárovej chýba vyslovene programová časť, na ktorej by sa návštevník ich portálov jednoduchým spôsobom zorientoval v detailoch ich vízie a strategických cieľov. Priority kandidátky Kollárovej nevyznievajú veľmi adresne. Naopak Hagyari sa sústreďuje skôr na úspechy, pozitívny dojem a charitu, čím reaguje na antikampaň svojich rivalov. Kontext webu tak vyznieva ako obrana osobnosti a vlastných činov. Snaží sa udržať líniu nezávislého kandidáta. Dokumentujú to jeho vyjadrenia, ako napríklad: „...komunálna politika nie je ani pravá ani ľavá. Záujmy volebných obvodov by mali hájiť osobnosti, ktoré nebudú viazané hlasovať podľa politických pokynov, ale podľa skutočných potrieb mestských častí a ich obyvateľov, ktorých zastupujú.“ Ako nezávislý kandidát zároveň prezentuje na svojej stránke „ligu nezávislých“, čiže nezávislých kandidátov na poslancov v jednotlivých volebných obvodoch mesta Prešov.



Marta Kollárová na svojej webovej stránke ako nezávislá kandidátka neprezentuje odkazy, ani profily kandidátov na poslancov mestského zastupiteľstva, s ktorými by prípadne plánovala spolupracovať. Celá stránka sa nesie v tmavých tónoch farieb, ktoré vytvárajú viac historickú emóciu pre návštevníka. Trochu rozporuplne pôsobí aj fotka v albume, kde je kandidátka na tanku s popisom: "utok na radnicu - jedine tanky to prevalcuju - Slota slovom ja v realy".

Interaktívny charakter webových stránok Ondreja Mateja a Pavla Hagyariho je zabezpečený elektronickým formulárom, cez ktorý sa dá kandidátovi poslať správa, odkaz, otázka a pod. V prípade Pri hodnotení použitých nástrojov politického marketingu práve tento rozmer chýba stránke Pavla Hagyariho. Čiastočne túto úlohu na jeho stránke plní sekcia otázok a odpovedí, ide však o menej flexibilný a z pohľadu recipienta spravidla i menej zaujímavý nástroj (hoci tu sú prezentované témy týkajúce sa života mesta – čistota mesta, doprava, ihriská a cyklocesty, investori a projekty, mestská polícia, mestská zeleň, atď.). Na stránke Marty Kollárovej je spätná väzba realizovaná výlučne v podobe e-mailového kontaktu. Prepojenie osobnej webovej stránky kandidáta s jeho profilom v sociálnej sieti Facebook.com je v prípade Ondreja Mateja zabezpečené výrazným bannerom, zobrazujúcim sa vo všetkých sekciách webovej stránky. Na stránke Hagyariho a Kollárovej prepojenie chýba.


Facebook
Súčasný primátor Hagyiari má profilovú fotografiu identickú s tými, ktoré sa objavujú na billboardoch v prešovských uliciach so šálom v korálovočervenej farbe. V informáciách sa dozvieme jeho obľúbený výrok: „Ja sa prebijem, lebo sa prebiť chcem“ (Štefánik). Je pridaný do mnohých skupín a má veľa obľúbených stránok. Väčšina sa týka Prešova, ale sú medzi nimi aj také, z ktorých sa dajú vypozorovať jeho politické názory. Sú to tiež stránky, ktoré sú „in“ a pridávajú sa do nich zväčša mladí ľudia.

Hagyari aktualizoval fotoalbumy, kde na jednotlivých fotografiách (ktoré sú zároveň aj na billboardoch) pod názvom „200 zmien k lepšiemu. Meníme Prešov. Dokončme spolu, čo sme začali...“ dokumentuje premeny Prešova počas jeho primátorovania. Ako reakciu na kampaň vedenú proti nemu ako primátorovi sľubuje, že „...postupne budem pridávať viac fotiek, aby som prezentoval tzv. "úpadok" mesta :-) ... na pripomenutie toho, čo sme za 4 roky v meste spravili...“.

Fotodokumentácia sa stretáva s pomerne značným ohlasom a pozitívnymi odozvami v komentároch.
Zo stránok je zrejmé, že Hagyari sa aktívne zapája do diskusie. V statusoch neustále spomína, akých podujatí sa zúčastní, aby ho mohli zastihnúť jeho priaznivci.

Výhodu mal súčasný primátor mesta aj v rámci osobitého záujmu celoslovenských médií. Šikovne stavil na nekonfliktný marketingový spôsob vedenia kampane v rámci regiónu, avšak prezentoval sa aj v celoslovenských médiách ako zástanca obyvateľov v boji o vybudovanie obchvatu mesta, či primátor snažiaci sa o nové investície. Pričom to boli dve kľúčové témy v jeho predvolebnom programe. Nesnažil sa tak pôsobiť len v regionálnych médiách, ale aj nepriamo skrz celorepublikové informačné zdroje, či už s pomocou blogovania (hagyari.blog.sme.sk), alebo formou tlačových správ a rozhovorov v relevantných médiách.



Aj Ondrej Matej má na svojej facebookovskej stránke uvedené obľúbené výroky. Jedným z nich je: „Každý raz príde na miesto, na ktoré nemá“. Základné nastavenie farieb na Facebooku je do modra, čím sa umocňuje symbolika, ktorú využíva materská strana kandidáta (SDKÚ-DS). Profilová fotografia kandidáta pochádza z billboardov do parlamentných volieb. V jeho prípade sme nezaznamenali takú dynamiku nárastu priateľov. Z cca 600 priateľov na začiatku sledovaného obdobia mu stúpol počet pridaných priateľov k 14. 11. 2010 na 662, ale k 20. 11. 2010 sa znížil na 643, čo je pokles o 19 priateľov za 6 dní.

V albumoch má kandidát Matej väčšinou fotografie z volebnej kampane do parlamentných volieb vrátane billboardov, na ktorých sa prezentoval. V statuse vyzýva: „Prešovčania, tí, ktorí ma poznáte, nepoznáte a máte chuť dozvedieť sa o mne a mojich plánoch s mestom Prešov viac, pozývam Vás na neformálne stretnutie pri káve. Navrhnite termín stretnutia, rád Vám odpoviem na Vaše otázky. Napíšte mi do správ kontakt na seba, určite sa ozvem. Kandidát na primátora mesta Prešov.“

V histórii statusov je vidieť, že jeho aktivita sa zvýšila potom, ako sa oficiálne pravicové strany dohodli na jeho kandidatúre za primátora. Často do statusu zadáva aj odkaz na svoju osobnú webovú stránku, informuje o novinkách na nej, a tiež na stránky materskej politickej strany. Zaujímavosťou je, že v niektorých komentároch sa jeho internetoví priatelia obávajú, aby negatívna kampaň voči Hagyarimu nebola kontraproduktívna. Na rozdiel od Hagyariho sa v komentároch stretáva aj s negatívnymi ohlasmi, ale odpovedá na ne a snaží sa reagovať i argumentovať. Ospravedlní sa za neskorú odpoveď

Zaujímavosťou môže byť odkaz na ploche stránky Ondreja Mateja od súčasného primátora Žiliny a straníckeho kolegu Ivana Harmana v znení: „Čítam, že si už dorokoval a urobil dobrú dohodu pravicových strán:-). Nám v Žiline sa to nepodarilo:-( trochu závidím a držím palce.“ Okrem Facebooku sa Matej snažil osloviť voličov aj cez blog (matej.blog.sme.sk), kde však evidujeme len jeden článok. Marta Kollárová na tanku.Foto: kollarova-marta.sk

Nezávislá kandidátka Marta Kollárová si svoj účet založila na Facebooku len nedávno, možno za iba účelom komunálnych volieb. K 20. 11. 2010 mala pridaných 39 užívateľov tejto sociálnej siete. Pridáva sa do skupín, kde podporuje ženy – kandidátky na primátorky či starostky. Napríklad Magdu Vášaryovú v Bratislave. Takisto má medzi stránkami Úniu nevidiacich a slabozrakých Slovenska. V poslednom týždni zmenila svoj status, a tým je výzva na zamyslenie, možno ani nesúvisiaca, iba ak nepriamo, s komunálnymi voľbami.



REKLAMNÉ PLOCHYV kampani sa využívajú statické aj dynamické formy zobrazovania. Najrozšírenejšou formou statického zobrazovania politickej reklamy sú billboardy a bigboardy Okrem týchto médií sú využívané aj prezentácia na zastávkach MHD, city-lighty fasády budov, informačné tabule na stĺpoch verejného osvetlenia a plagáty. Z dynamických foriem zobrazovania sa doplnkovo využíva chodiaca reklama, videoboardy a TV reklama v MHD. Na väčšine reklamných plôch je jedna tretina, resp. jedna polovica plochy využitá na zobrazenie kandidáta. Prevažuje zobrazenie portrétu, v jednom prípade je kandidát zobrazovaný vo viacerých pózach (Hagyari). Občas si je zobrazený s podporou iného poslanca, alebo politika, aby tým dokázal svoju prestíž, schopnosť spolupracovať s inými a príťažlivosť. V ostatnej časti plochy sú prezentované mená, slogany, volebné číslo, podpisy, logá, či erb mesta Prešov.



V menšej miere sa používajú aj reklamné plochy bez zobrazenia kandidáta. V jednom type reklamných plôch je namiesto podoby kandidáta zobrazená vybraná časť mesta Prešov doplnená menom kandidáta a opísaním zmeny, ku ktorej došlo počas pôsobenia daného kandidáta vo funkcii primátora (Hagyari). V inom prípade sa na celej reklamnej ploche objavuje iba písané slovo (Tomič). Pútače sú rozmiestnené pri hlavných ťahoch, sústredené sú najmä okolo hlavných križovatiek, ale aj na sídliskách.


KOMBINÁCIE FARIEBTraja kandidáti používajú kombináciu červenej a bielej farby, ktoré predstavujú farby mesta Prešov. Druhou najčastejšie použitou kombináciou farieb bola stranícka pestrofarebnosť. Jedna kandidátka používa kombináciu sivej a ružovej farby (ružová farba v sebe nesie symboliku voľnosti, energie, nežnej aktivity, a je považovaná za ženskú farbu a sivá farba vyjadruje neutralitu).

Obsahová stránka politickej reklamyMnohé slogany majú hodnotiaci charakter, a to buď s pozitívnou konotáciou v zmysle udržania statu quo („Prešov meníme k lepšiemu. Spolu dokončme, čo sme začali“ – Hagyari) alebo s negatívnou konotáciou nabádajúce k zmene ("Dosť bolo planých sľubov“, – Bidovský, "Sľuby sa majú plniť“ - Matej, "Chce to zmenu – chce to ženu“ – Kollárová). Niektoré z týchto sloganov konštatujú negatívne alebo chýbajúce aspekty v meste Prešov ("Prešov stále nemá obchvat“ - Matej).



Redakcia Webnoviny.sk ďakuje za vypracovanie analýzy Inštitútu politológie Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove:
Doc. PhDr. Vladislav Dudinský, PhD.
Doc. PhDr. Irina Dudinská, CSc.
PhDr. Irina Mattová, PhD.
Ing. Martin Lačný, PhD.
Mgr. Bc. Michal Cirner
Mgr. Martina Eliášová
Mgr. Veronika Vašková
Mgr. Dominika Šmihulová

Článok spracoval Rudolf Sivý

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Komunálne voľby 2010: Marketing v boji o primátorské kresla na Slovensku (29. 11. 2010)
 Komunálne voľby 2010: V Kežmarku obhájil post primátora Šajtlava (28. 11. 2010)
 V Dunajskej Strede bude primátorom naďalej Hájos (28. 11. 2010)
 Komunálne voľby 2010: Ftáčnik chce byť primátorom všetkých Bratislavčanov (28. 11. 2010)
 Komunálne voľby 2010: V Banskej Bystrici zvíťazil Gogola (28. 11. 2010)
 Komunálne voľby 2010: V Starej Ľubovni nový primátor - Michal Biganič (28. 11. 2010)
 Komunálne voľby 2010: V Bánovciach si občania zvolili nového primátora (28. 11. 2010)
 Komunálne voľby 2010: V Martine zostáva primátorom Andrej Hrnčiar (28. 11. 2010)
 Komunálne voľby 2010: Za primátora Galanty bol zvolený Maťašovský (28. 11. 2010)
 Komunálne voľby 2010: Novým primátorom Ružomberka sa stal Ján Pavlík (28. 11. 2010)



nasledujúci článok >>
Japonský akciový trh v úvode týždňa posilnil
<< predchádzajúci článok
Komunálne voľby 2010: Marketing v boji o primátorské kresla na Slovensku