Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zaujímavosti

15. júla 2017

Konštruktérom prvého londýnskeho metra bol John Fowler



Pred 200 rokmi sa 15. júla 1817 vo Wadsley, na predmestí Sheffieldu v južnom Yorkshire vo Veľkej Británii, narodil stavebný inžinier, technik a konštruktér John ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
 
Sheffield/Bratislava 15. júla (TASR) - Pred 200 rokmi sa 15. júla 1817 vo Wadsley, na predmestí Sheffieldu v južnom Yorkshire vo Veľkej Británii, narodil stavebný inžinier, technik a konštruktér John Fowler.


Bol významným technickým odborníkom v oblasti výstavby železníc a dopravnej infraštruktúry viktoriánskeho obdobia, ktorý sa o.i. aktívne podieľal na výstavbe a konštrukčno-technickej realizácii prvého metra - železnice v Londýne, vedenej metódou "cut-and-cover" - popod ulice mesta.

Budúci konštruktér študoval v rokoch 1826 až 1833 na chlapčenskej internátnej škole Whitley Hall v severnej časti Sheffieldu. Prax a odborné skúsenosti v stavebníctve a konštruktérstve získaval ako asistent Johna Towlertona Leathera – sheffieldského inžiniera vodných diel (pri realizácii Redmirských nádrží a nádrží Crook Moore).

So strýkom Georgom Leatherom spolupracoval pri železničných prieskumoch a na riečnom a kanálovom systéme tokov Aire a Calder. Od roku 1837 pracoval u Johna Urpeta Rastricka na železničných projektoch, aj na projekte železničnej stanice v Londýne a Brightone. V roku 1841 sa spolupodieľal na budovaní stanice Stockton a Hartlepool.

Po pôsobení v grófstvach Yorkshire a Lincolnshire, sa v roku 1844 presťahoval do Londýna, kde sa v roku 1850 oženil s Elizabeth Broadbentovou, s ktorou mal štyroch synov.

Krátko po príchode do Londýna sa v roku 1847 stal členom Inštitútu mechanických inžinierov a v roku 1849 členom Inštitútu stavebných inžinierov (ICE). Vďaka svojmu výnimočnému talentu bol zvolený na obdobie rokov 1865 až 1867 za najmladšieho prezidenta ICE v Londýne.

Medzi jeho významné diela patrí návrh prvého železničného mosta cez londýnsku rieku Temžu - mosta Grosvenor, či zostrojenie "Fowlerovho ducha" - experimentálnej parnej lokomotívy v roku 1861, pre potreby Metropolitnej železnice. Lokomotíva v roku 1862 v rámci testov z veľkej časti prechádzala krytými tunelmi po širokorozchodných koľajniciach. Používala technologický systém spätného kondenzovania výfukových plynov pomocou požiarnych tehál, zadržiavajúceho teplo a zabraňujúceho šíreniu emisií dymu a pár v londýnskych tuneloch. Napriek tomu, že sa testy skončili neúspešne, stala sa predchodkyňou londýnskeho metra.

Ako projektant a konštruktér sa v roku 1875 stal Fowler partnerom Benjamina Bakera, s ktorým navrhol a postavil železničný most Forth, vedúci cez ústie škótskej rieky Firth of Forth. Išlo o prvý konzolový most a zároveň prvý celooceľový most v Británii.

Na výstavbu mosta sa spotrebovalo vyše 50.000 ton ocele. Jednotlivé oceľové prvky boli spojené až 6,5 miliónmi nitov (niektoré zdroje uvádzajú 8 mil. nitov). Most slávnostne otvoril 4. marca 1890 princ z Walesu, neskorší britský kráľ Eduard VII., ktorý zanitoval posledný, pozlátený nit. Za výstavbu a konštrukciu mosta bol Johnovi Fowlerovi udelený britskou kráľovnou Viktóriou dedičný titul barón.

John Fowler umrel 20. novembra 1898 v Bournemouthe, v anglickom grófstve Dorset vo Veľkej Británii, vo veku 81 rokov. Pochovaný je na cintoríne Brompton v Londýne.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Hana Ponická cez slová hladila nielen deti, ale aj dospelých
<< predchádzajúci článok
Rím zakázal pózujúcich starovekých vojakov v centre mesta