Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

06. decembra 2005

Kráľ rýchlych kompaktov



7 x 24 hodín sme testovali Volkswagen Golf GTI



Zdieľať
Legenda rýchlych kompaktov znovu ožila a mala by byť ešte lepšia, než kedykoľvek predtým. Golf GTI sa jednoducho snaží opäť byť kráľom ostrých hatchbackov, a nič na tom nezmení ani konkurencia v podobe vlastného brata Golfu R32.  Niektorí konkurenti síce majú o niečo vyšší výkon, ale vyváženosťou a kvalitou spracovania sa GTI-čkom nemôžu merať. Je to skutočne tak?

Dizajn
Na prvý pohľad nenápadný päťdverový rodinný hatchback je v skutočnosti prezlečený športiak. Odpredu ho odhalíte podľa čiernej masky chladiča, ktorá je potiahnutá až pod značku a podčiarknutá červenou linkou. Športový dojem vytvárajú aj dva nasávacie otvory         v prednom nárazníku, s mriežkou v tvare včelieho plástu. Ostatné spojlery sú nenápadné, zadný horný spojler tiež príliš nevytŕča. GTI stojí na prekrásnych sériových hliníkových diskoch rozmeru 17“ s charakteristickým dizajnom.


Dvesto koní krásne erdží
Supermoderný benzínový dvojliter FSI (147 kW/200 k) s priamym vstrekovaním paliva a turboprepĺňaním nemá chybu. Výborne ťahá už od nízkych otáčok, veď svoj najvyšší krútiaci moment 280 Nm dosahuje pri 1800 ot/min. Dokonale nás presvedčila aj dvojspojková automatická prevodovka DSG, ktorá radí skutočne veľmi rýchlo a bez prerušenia ťahu. Dokonca sa         s ňou dostanete z 0 na 100 km/h o tri desatiny sekundy rýchlejšie, ako s manuálnou (6,9 s). Veľmi si nás podmanil aj výfuk, ktorý pri každom preradení veselo zabasoval. Pomaly sme rozhodne nejazdili, preto nás veľmi milo prekvapila priemerná spotreba okolo 9 l/100 km. Jediným mínusom je potreba tankovania drahého 98-oktánového benzínu. Znížený podvozok bol na športové jazdné výkony prekvapivo komfortný, s dostatočnými rezervami - pokojne by zniesol ešte vyššiu dávku tvrdosti. Vďaka systému ESP sme však ani tak nezaregistrovali nebezpečné situácie.

Domyslený posed
Jazdca aj jeho predného spolujazdca obklopia úžasné športové sedadlá. Vďaka výrazne formovaným bočniciam s integrovanou opierkou hlavy vás pevne zovrú a podržia v akejkoľvek zákrute. Šok vyvoláva pohľad na tachometer - končí sa cifrou 300 km/h! Samozrejme je to trochu prehnaný údaj, v realite skončíte „už“ na 235 km/h, ale aj to stačí... Čierny interiér dostatočne skrášľujú hliníkové lišty, veľmi sa nám páčil aj kožený trojramenný volant s kovovou plaketou s nápisom GTI. Je špeciálne tvarovaný, akurátne hrubý a potiahnutý perforovanou kožou. Rovnakú kombináciu nájdeme aj na radiacej páke dvojspojkovej prevodovky DSG. Umožňuje aj manuálne radenie - buď radiacou pákou, alebo malými krídelkami pod volantom. Už aj v automatickom móde bolo radenie tak dokonale rýchle, že sme manuál takmer vôbec nepoužívali. Po stlačení plynového pedála automatika podradila o niekoľko stupňov a auto vystrelilo vpred - to všetko podmaľované úžasným zvukom z výfuku. Pritom praktické výhody ako priestranná kabína a veľký batožinový priestor zostali zachované.


Vysoká bezpečnosť
Volkswagen Golf dosiahol v crash testoch  päť hviezdičiek - viac sa už nedá. Model GTI má sériovo systémy ABS, ESP, dva airbagy vpredu, dva po bokoch a dva hlavové. Predné bezpečnostné pásy majú predpínače a obmedzovače napínacej sily. Nechýba samozrejme ani akustický pripomínač zapnutia pásov vodiča         a spolujazdca. O dokonalú priľnavosť k vozovke sa starajú pneumatiky rozmeru 225/47 R17. Ostré sú brzdy, čo naznačila aj červená farba ich čeľustí - vpredu majú vnútorne chladené kotúče    priemer až 312 mm, vzadu 286 mm. A napokon - vzadu nájdeme aj dva úchyty ISOFIX pre detské sedačky. Iba dávajte pozor, aby vám ratolesti pri dynamickej jazde neovrackali pekné poťahy...

Správny prístup
V kategórii „hot-hatchov“ existujú dva tábory - Japonci stavili na vysokootáčkové motory, Nemci zasa na turbodúchadlá. Každému pohonu nadŕža určitá skupina fanúšikov, ktorá je schopná za svoju pravdu hoci sa aj pobiť. Je preto veľmi ťažké filozofovať, ktorý patent je lepší. Je však neodškriepiteľné, že turbomotory majú vyšší krútiaci moment a lepšiu pružnosť. VW Golf GTI            s prevodovkou DSG síce stojí až 1 023 300 korún, ale aj napriek tomu sme presvedčení, že je hodný         každej vynaloženej koruny. Pokiaľ radi jazdíte aktívne, lepšiu ponuku budete hľadať iba veľmi ťažko.

Inzercia : Denne 10 tisíc vozidiel na predaj + novinky, katalógy, testy a informácie zo sveta motorizmu.

http://autobazar.24hod.sk/


Adriana Tomanová

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Pancierovaný Jaguar XJ
<< predchádzajúci článok
Slávik Žbirka a jeho ženy