Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

19. septembra 2005

Krížnik VW v búrlivých vodách



Už niekoľko rokov patrí slovenská pobočka Volkswagenu medzi ťahúňov tuzemskej ekonomiky. Úctyhodne sa podieľa na HDP Slovenska i jeho exportnej výkonnosti.



Zdieľať
V ostatných rokoch však naráža odbyt sortimentu VW vo svete na ťažkosti. Otrasy sú systémového charakteru a chvenie zasahuje i Slovensko.
Najväčší vyrobca automobilov v Európe sa už dlhý čas pokúša vyrovnávať s náporom konkurencie z Ázie. Kym donedávna to boli „iba“ japonskí a kórejskí producenti, ich rady sa rozširujú o nových. Najviditeľnejšie zimomriavky vyvolávajú čínski výrobcovia. Na tohtoročnom Frankfurtskom autosalóne predstavili hneď niekoľko modelov. Zažiarili tam ako hviezdy a sústredili na seba pozornosť médií i nemeckej verejnosti.
Neboli to pritom produkty spoločnosti Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), ktorá je najväčšou čínskou automobilkou. O päť rokov sa zaradí medzi šiestich najväčších vyrobcov áut na svete. Jej expanzia bude výsledkom viacerých faktorov. Nepostačia len mizivo nízke výrobné náklady. Na európskych trhoch sa musí uplatniť primeranou kvalitou, a tú už dosahuje. Nad kvalitatívnym kritériom rozvíjania čínskeho automobilového priemyslu bdie vláda, ktorá si už pred rokmi otvorila spoluprácu s Volkswagenom a ďalšími svetovými automobilkami.
Volkswagen berie svoje angažovanie v Číne s plnou vážnosťou a tamojšiu produkciu zahrňuje do svojho celkového sortimentu vyrábaného po celom svete vrátane Slovenska. Produkcie v jednotlivých krajinách sa tak stávajú spojenými nádobami. VW začne o tri roky vyrábať v koprodukcii s SAIC hybridné dieselelektrické automobily.
Vedenie VW vo Wolfsburgu sa pod ostrým tlakom konkurencie pustilo do nemilosrdného stláčania výrobných nákladov vo všetkých prevádzkach a predovšetkým v Nemecku. Cieľom je zošnurovať ich natoľko, aby mohol prinášať predaj na dôležitom trhu v USA - na rozdiel od súčasnosti - konečne aj zisky.
Šéfovi VW Berndovi Pischetriedererovi prehlbujú vrásky na čele cenové skoky ropy. Vysoká hladina významnejšie nepoklesne, a to núti zákazníkov ohliadať sa po autách s malou spotrebou. Éra zaručeného rastu odbytu vysokoziskovych ťažkých veľkých športovo-úžitkovych, ale smädných, vozidiel, aké vyrába VW aj v Bratislave, sa končia. Jesenné rozbehnutie výroby Audi Q7 v Bratislave prinesie oživenie exportu, ale ak chce automobilka držať krok s dobou, musí sa usilovať o diverzifikovanie vyroby o iné, menšie a úspornejšie modely. Konkurenčné PSA a Hyundai/KIA sa sústredia na Slovensku práve na ne.
 


Adrian Peter Pressburg


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Niektoré výhody sú tŕňom v oku
<< predchádzajúci článok
V skratke