Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

12. septembra 2017

Návrhy na podporu Energetickej únie chce Šefčovič predstaviť na jar



Na archívnej snímke slovenský eurokomisár a podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič.



Zdieľať
Na archívnej snímke slovenský eurokomisár a podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič. Foto: TASR - Michal Svítok
Brusel 12. septembra (TASR) - Na jar budúceho roka by mali byť verejnosti predstavené všetky legislatívne návrhy, ktoré majú spojitosť s iniciatívou Energetickej únie. Za tú je v Európskej komisii (EK) zodpovedný Maroš Šefčovič a podľa jeho slov túto skutočnosť chce v stredu (13.9.) oznámiť aj predseda EK Jean-Claude Juncker, ktorý na pôde Európskeho parlamentu v Štrasburgu prednesie každoročný prejav o stave Únie.


"Chcem sa zamerať na to, aby som najneskôr na jar 2018 dodal 100 percent toho, čo som sľúbil v rámci stratégie pre Energetickú úniu,"
uviedol Šefčovič pred odchodom do Štrasburgu.

Slovenský eurokomisár pripomenul, že v rámci širšieho legislatívneho balíka s názvom "čistá mobilita" na jeseň tohto roku a začiatkom budúceho roka predstaví dva "podbalíčky", čím by naplnil, svoje energetické ciele v oblasti európskej dopravy budúcnosti.

Podľa jeho slov už v túto jeseň chce eurokomisia predstaviť nové štandardy pre emisie CO2 pre osobné autá a dodávky. Jeho snahou je "širšie poňať" túto oblasť, lebo EÚ pozorne vníma dynamický vývoj u svojich globálnych konkurentov. Americký Kongres už napríklad rokuje o autonómnych autách a Čína, najväčší trh s automobilmi na svete, zvažuje obmedzenia pre dieselové motory. Čo je však aj trend vo viacerých mestách EÚ, ktoré chcú vylúčiť dieselové autá z dopravy.

Šefčovič upozornil, že zámer obmedziť autá s vysokými emisiami je logický, lebo v EÚ každý rok predčasne zomiera okolo 400.000 ľudí na následky znečistenia ovzdušia.

"V Európskej komisii musíme urobiť maximum preto, aby sme vytvorili vhodný legislatívny rámec a motivovali európskych výrobcov, aby sa najlepšie autá na svete naďalej vyrábali v Európe," upozornil Šefčovič. To podľa neho znamená podporiť všetky formy čistej mobility, budovať infraštruktúru pre alternatívne vodíkové palivá a nabíjanie elektromobilov, "to, čo nám v Európe chýba".

Do tejto legislatívnej skupiny spadá aj cieľ zmodernizovať verejné obstarávanie tak, aby sa podporovalo využívanie čistých technológií, čiže bezemisných alebo nízkoemisných áut.

Ďalšie zákonné návrhy z oblasti mobility chce Šefčovič zverejniť na jar 2018 a podľa jeho slov pôjde vôbec o prvý legislatívny návrh na zníženie emisií pre kamióny a autobusy. "Aj napriek tomu, že Európania boli vždy šampiónom čistých technológií, sme posledným kontinentom, ktorý nemá upravené štandardy pre tento typ dopravy," upozornil eurokomisár. A spresnil, že v tomto smere EÚ už predbehli Spojené štáty, ale aj Čína či Japonsko

V neposlednom rade Šefčovič zdôraznil, že okrem prípravy nových legislatívnych súborov je tiež výsostne dôležité, aby sa všetky tie návrhy, ktoré eurokomisia doteraz v rámci Energetickej únie predložila, stali aj skutočnou legislatívou. Uviedol, že ešte počas tohto roku sa začnú "trialógy", rokovania, medzi EK, Európskym parlamentom a Radou, aby bola reálna šanca tieto návrhy zaviesť do praxe v roku 2018. Rok 2019 bude podľa jeho slov poznačený prípravou eurovolieb a menšou šancou na prijímanie dôležitých legislatívnych opatrení.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Rusko otestovalo medzikontinentálnu balistickú raketu RS-24 Jars
<< predchádzajúci článok
Nemecký súd zastavil konanie voči bývalému sanitárovi z Auschwitzu