Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

25. mája 2016

Petíciu za zjednotenie školstva podpísalo vyše 78.000 ľudí



Na snímke predseda Odborového zväzu školstva a vedy na Slovensku (OZ PŠaV) Pavel Ondek (uprostred), podpredseda OZ PŠaV a predseda Združenia základného školstva František Šary (vľavo) a podpredsedníčka OZ PŠaV a predsedníčka ...



Zdieľať
Na snímke predseda Odborového zväzu školstva a vedy na Slovensku (OZ PŠaV) Pavel Ondek (uprostred), podpredseda OZ PŠaV a predseda Združenia základného školstva František Šary (vľavo) a podpredsedníčka OZ PŠaV a predsedníčka Združenia stredného školstva Iveta Majerová počas tlačovej konferencie k odovzdaniu petície vláde SR za zjednotenie financovania a riadenia verejného regionálneho školstva, 25. mája 2016 v Bratislave. FOTO TASR - Jakub Kotian Foto: TASR Jakub Kotian
Bratislava 25. mája (TASR) - Zjednotenie regionálneho školstva v oblasti financií je cieľom petície, ktorú zorganizoval Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV). Podarilo sa im vyzbierať 78.030 podpisov. Petíciu dnes odovzdali vláde SR.


Školskí odborári začali zbierať podpisy ešte v marci minulého roka. Petícia obsahuje dva body. Prvý hovorí o tom, aby školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva vnútra (napríklad bilingválne gymnázia či reedukačné zariadenia) prešli naspäť pod rezort školstva. V druhom bode žiadajú, aby financovanie materských škôl, základných umeleckých škôl (ZUŠ), jazykových škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov prešlo zo súčasného režimu financovania originálnych kompetencií do režimu financovania prenesených kompetencií.

V súčasnosti základné a stredné školy spadajú pod prenesené kompetencie miest a obcí, čo znamená, že peniaze na ich chod prichádzajú priamo od štátu vo forme normatívu na žiaka. Materské školy, ZUŠ, CVČ, školské kluby detí, školské jedálne, školské internáty patria pod originálne kompetencie miest a obcí a ich chod je platený z podielových daní miest a obcí.

"Za najdôležitejší problém považujeme tok finančných prostriedkov. Ministerstvo financií, ministerstvo školstva, ministerstvo vnútra, príslušný odbor školstva okresného úradu, zriaďovateľ, škola a zamestnanec. Čiže pokiaľ dostane dotyčná osoba výplatu, tak peniaze prechádzajú cez všetky tieto inštitúcie, ktoré som vymenoval," uviedol k prvému bodu šéf školských odborárov Pavel Ondek. Podľa neho je to jednak zdĺhavý proces a je možné, že peniaze neprídu v plnej výške tam, kam majú prísť.

V prípade originálnych kompetencií je problém ten, že obec si určuje sama, koľko peňazí dá z podielových daní na školské zariadenia. "Je tam odporúčanie, že 40 percent by malo ísť práve na školskú politiku alebo na financovanie škôl a školských zariadení, ktoré sú v originálnych kompetenciách. Niektoré obce to dodržiavajú, dokonca aj prekročia, ale je veľa takých obcí, ktoré využívajú tieto finančné prostriedky na iný účel, ale keďže sú to originálne kompetencie, zákon im to umožňuje,“ dodal Ondek s tým, že tieto financie sú často využívané napríklad na rekonštrukciu ciest či na športové aktivity.






Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Netanjahu a Lieberman podpísali dohodu o rozšírení vládnej koalície
<< predchádzajúci článok
Polícia zadržala dve hľadané osoby, jedna z nich sa skrývala v Thajsku