Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

16. augusta 2011

Širokorozchodná trať môže byť podľa Staněka prínosom



Projekt výstavby širokorozchodnej železnice, ktorého možnú realizáciu zvažujú železničné spoločnosti v Rusku, na Ukrajine, Slovensku a v Rakúsku, by mal byť pre Slovensko prínosom. Predpokladá ...



Zdieľať
stanek BRATISLAVA 16. augusta (WEBNOVINY) - Projekt výstavby širokorozchodnej železnice, ktorého možnú realizáciu zvažujú železničné spoločnosti v Rusku, na Ukrajine, Slovensku a v Rakúsku, by mal byť pre Slovensko prínosom. Predpokladá to Peter Staněk z Ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV) s tým, že investícia by mohla umožniť vznik okolo 10 tis. až 20 tis. pracovných miest minimálne počas štyroch až piatich rokov. Financovanie stavby širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy alebo Viedne by pravdepodobne mohli zabezpečiť väčšinou zahraničné firmy, keďže slovenský štátny rozpočet by to nezvládol. Projekt by podľa neho zároveň ovplyvnil rast domácej ekonomiky o 1 až 1,5 percenta. Ekonóm si myslí, že ak širokorozchodná železnica nepovedie cez Slovensko, tak ju postavia cez Poľsko alebo Maďarsko.


"Aj záujem ruskej strany ako prostredníka medzi Čínou a Európou je orientovaný na Slovensko. A z tohto hľadiska by postavenie širokorozchodnej mohlo byť zásadným prínosom. Úvahy o tom, že širokorozchodná ohrozí prekladisko v Čiernej, sú bohužiaľ irelevantné a necháme ich insitným ekonómom," povedal Staněk v utorok ako hosť na tlačovej besede organizovanej Občianskym združením DNES. Z realizácie megaprojektu by podľa neho mohlo ťažiť aj stavebníctvo, ktoré je v útlme. Ako dodal, zapojenie Číny by pomohlo riešiť financovanie investície a zostala by otázka, ako by taký rozsiahly infraštruktúrny projekt zapadol do strategických plánov Európskej únie.

Staněk tvrdí, že Európska únia bez čínskeho trhu neprežije, ale ani Čína neprežije bez európskeho trhu. "Práve spolupráca s Čínou môže byť dlhodobý projekt na desiatky rokov, ktorý by bol výhodný pre obidve strany," dodal. Slovensko by podľa neho malo vydať v súvislosti so železničným projektom jasný signál, lebo bez oficiálnej podpory Číňania v projekte nepokračujú a na vyjadrenie Slovenska čaká aj Rusko.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja informovalo v utorok agentúru SITA, že rozhodnutie o prípadnej realizácii projektu širokorozchodnej trate má prijať vláda SR do konca tohto roka. "Momentálne stále prebiehajú analýzy. Problematika ekonomickej realizovateľnosti, na základe aj ktorej sa bude rozhodovať vláda, by mala byť uzavretá do konca roka 2011," uviedol hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.

Dôležitá podľa Staněka nie je samotná výstavba širokorozchodnej železnice, ale aj jej budúca prevádzka. "Stále sme v situácii, v ktorej je určité riziko," povedal s tým, že podľa jedného z variantov by železnica skončila v Eisenstadte pri Viedni. V tomto prípade by Slovensko bolo iba tranzitnou krajinou. Ďalšou možnosťou je, že železnica skončí v bratislavskom prístave Pálenisko na Dunaji, ktoré má najväčšie žeriavy s nosnosťou nad 500 ton. Alternatívu výstavby železnice cez Maďarsko označil zatiaľ za najmenej

"Zatiaľ Slovensko vysiela rozporné signály - aj áno aj nie," uviedol Staněk. Návštevy premiérky Ivety Radičovej a ministra dopravy Jána Figeľa v Rusku podľa neho skončili rozporne. "Zatiaľ nie je rozhodnuté o tomto projekte," uviedol Staněk. Ak sa bude rozhodnutie o realizácii ďalej odkladať, Rusko a Čína podľa neho nebudú čakať donekonečna. "Zatiaľ dvakrát posunuli termín definitívneho rozhodnutia," dodal.

Širokorozchodná trať má byť podľa Staněka súčasťou Dunajskej stratégie ako kľúčovej dopravnej a ekonomickej osi Európskej únie. Ekonóm počíta s tým, že tento projekt by mal zároveň zväčšiť využitie vodnej dopravy po Rýne a Dunaji. Na projekt širokorozchodnej trate, povedal Staněk, sa netreba pozerať úzko "slovenskými očami", ale treba ho brať ako súčasť širších globálnych zmien v eurozóne.

Štúdia realizovateľnosti projektu železnice so širokým rozchodom, ktorú vlani v decembri predstavila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger, podľa rezortu dopravy neodpovedala a ani nemohla odpovedať na vlastnícke, prevádzkové a finančné vzťahy v projekte. Rada manažérov železničného konzorcia s účasťou Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska, odporučila spoločníkom vykonať konkrétne, presne špecifikované, doplňujúce práce a na základe ich výsledkov rozhodnúť do konca roka 2011 o ďalšom postupe v projekte.

Predĺženie širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Viedne je podľa štúdie technicky a právne realizovateľné. Navrhované predĺženie širokorozchodnej železničnej trate o 450 kilometrov by podľa štúdie vytvorilo 11-tis. nových pracovných miest a prinieslo viaceré ekonomické benefity všetkým štyrom zúčastneným krajinám. Náklady na výstavbu trate sú odhadované na 6,3 mld. eur, ďalších 240 mil. eur by bolo potrebných na výstavbu terminálov. Investíciu by mohli podľa predpokladov podporiť prepravné spoločnosti za istej účasti štátov. Vláda chce podľa skorších vyjadrení výsledky štúdie realizovateľnosti analyzovať, avšak v programovom vyhlásení zároveň uvádza, že vláda nepodporuje tento projekt.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Euro ustúpilo z trojtýždňových maxím voči doláru
<< predchádzajúci článok
V Bratislave nepremávajú električky pre opravu trate