Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

01. decembra 2005

Šperky nám hlbšie siahnu do peňaženky



Už sme si zvykli na 1. január ako na dátum jóbových zvestí pre naše peňaženky.



Zdieľať
A výpočet výrobkov, ktoré zdražejú, sa zjavne iba začína. Zdražovanie pocítia aj zákazníci klenotníctiev. Cena zlata na svetových trhoch rastie a tento trend sa zrejme nezmení. Preto môžeme začiatkom budúceho roka očakávať aj zdraženie bieleho zlata - hitu posledných sezón - o 6 až 7 percent.

Aj šperky zo zlata budú drahšie

Kto si plánuje kúpiť zlatý šperk, mal by tak urobiť do konca roka. Cena zlata - 500 dolárov za troyskú uncu - je najvyššia za posledé dve dekády a odborníci nevylučujú, že do šiestich rokov dosiahne cenu
1 000 dolárov za uncu. To by sa podľa niektorých zlatníkov mohlo prejaviť v cenách výrobkov už od januára. Zdražovanie zlata má na svedomí najmä sektor informačných technológií, kde sa tento kov využíva pri výrobe integrovaných obvodov pre svoje jedinečné chemické a fyzikálne vlastnosti.
Väčšina z nás si však použitie zlata spája najmä so šperkami. Pred Vianocami sa ich predaj znásobuje - mnohí zaneprázdnení manželia si takto napríklad kupujú trpezlivosť svojich polovičiek. Preto je otázka, ako ovplyvnia ceny zlata na svetových trhoch slovenský klenotnícky trh, nanajvýš aktuálna. Peter Mezovský z trenčianskeho Zlatokovu dobré správy nemá: „Ak cena zlata ostane na úrovni, ktorú dosahuje za posledný poldruha mesiac, pravdepodobne sa zdražovaniu nevyhneme. Ak aj v januári bude cena materiálu dosahovať dnešné hodnoty, zvýšenie cien výrobkov bude asi o 6 až 7 percent.“
Celkom s ním nesúhlasí člen prezídia Asociácie zlatníkov Slovenska Jozef Koleň: „Závisí to od toho, ako sa cena zlata bude vyvíjať. Ak ostane na dnešnej úrovni, cena šperkov sa nezmení. Klenotnícky trh padá dole, ľudia šperky veľmi nekupujú. Mladý človek bude mať radšej mobil než zlatú retiazku.“
Na cene šperku sa materiál podieľa z tretiny, pätinu predstavuje daň z pridanej hodnoty a približne polovicu predstavuje hodnota práce a marža obchodníka. Hitom posledného obdobia sú výrobky z bieleho zlata, najčastejšie osadené zirkónom. Rovnako úspešné sú aj perly - bez ohľadu na ich farbu a miesto pôvodu. Trvalý úspech majú výrobky z reťazoviny - retiazky, náramky a pod.
Vojtech Hollan


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Eutanázia už nebude v Česku vraždou!
<< predchádzajúci článok
Homosexuáli na STV? Rybníček váha!

Šperky nám hlbšie siahnu do peňaženky - diskusné fórum čitateľov

Nevadí !1.12. 7:25:22