Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

23. februára 2007

Štrajkujúci dispečeri trvajú na odvolaní riaditeľa Romana Bíra



Združenie riadiacich letovej prevádzky SR je pripravené ďalej rokovať o konkrétnych opatreniach na odstránenie problémov týkajúcich sa bezpečnosti letovej prevádzky, aby bolo možné ...



Zdieľať

BRATISLAVA 23. februára (WEBNOVINY) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR je pripravené ďalej rokovať o konkrétnych opatreniach na odstránenie problémov týkajúcich sa bezpečnosti letovej prevádzky, aby bolo možné zabezpečiť ich následnú kontrolu. Stále pritom trvá na odvolaní riaditeľa Letových prevádzkových služieb (LPS) Romana Bíra. Prezident združenia dispečerov Ľuboš Laurenčík v stanovisku informoval, že berú na vedomie ochotu ministerstva dopravy pristúpiť na niektoré požiadavky štrajkujúcich. "V záujme dosiahnutia dohody o prijatí konkrétnych opatrení ministerstvom dopravy a zamestnávateľom sme pripravení ďalej rokovať o ich konkretizácii," tvrdí šéf letových dispečerov Laurenčík.

Podľa neho opatrenia však môže vykonať iba vedenie LPS. Riaditeľ Roman Bíro pritom nie je pre štrajkujúcich zárukou uplatnenia týchto opatrení, ani zlepšenia bezpečnosti letovej prevádzky, či realizácie proklamovaných garancií. "Odvolávame sa na bezvýslednú komunikáciu o týchto problémoch s riaditeľom LPS. Za danej situácie považujeme za neprijateľné, aby mal vyriešenie bezpečnostnej situácie garantovať človek, ktorý preukázal dlhodobú neschopnosť ju riešiť," dodal Laurenčík.

Združenie dispečerov v ďalšom vyhlásení vyzýva ministerstvo dopravy a Letecký úrad, aby okamžite zabránili experimentom zo strany LPS počas trvania štrajku, ktoré priamo ohrozujú bezpečnosť letovej prevádzky. Postup vedenia LPS v súvislosti so štrajkovými aktivitami združenie označilo ako neprofesionálny a zbytočne obmedzujúci používateľov vzdušného priestoru.

"Napriek tomu, že vedeniu organizácie bolo doručené oznámenie o začatí a priebehu štrajku v piatok 16. februára popoludní, ani deň pred avizovaným štrajkom v stredu 21. februára v centre letovej prevádzky v Bruseli nemali oficiálnu informáciu o postupe zabezpečenia letovej prevádzky a prípadných reguláciách. Právomoci vedúceho zmeny v súvislosti s manažovaním toku letovej prevádzky boli zo strany vedenia podniku obmedzené nariadením," informovalo združenie prostredníctvom Laurenčíka.

Dispečeri tak majú výhrady k postupu vedenia LPS aj pre oneskorené oznámenie o obmedzení letovej prevádzky, aj to až po opätovnom upozornení z bruselského centra a vyhlásení samotnej regulácie. Podľa združenia možno predpokladať ešte výraznejší nárast zdržaní a s tým súvisiace negatívne ohlasy leteckých prevádzkovateľov. Možno očakávať za deň až do 12 tis. minút zdržaní medzinárodných letov, čo je za normálnych okolností úroveň zdržaní za jeden štvrťrok. Združenie zároveň označuje za oveľa väčšie potenciálne ohrozenie bezpečnosti, resp. možný hazard náhradné poskytovanie letových služieb pracovníkmi, ktoré si udržiavajú platnosť licencie s minimálnou radarovou praxou a nie plne kvalifikovanými riadiacimi.

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií nemôže akceptovať požiadavku Združenia riadiacich letovej prevádzky (ZRLP) na okamžité odvolanie riaditeľa Letových prevádzkových služieb (LPS) bez preukázania skutočnosti, že by vedenie podniku zapríčinilo zníženie bezpečnosti letovej prevádzky. Uvádza sa to v stanovisku rezortu dopravy k pokračujúcemu štrajku slovenských letových dispečerov, ktoré v piatok agentúre SITA poskytol hovorca ministerstva Marián Jánošík. "Vzdušný priestor SR pre civilnú leteckú prevádzku nie je uzavretý, len jeho kapacita je znížená tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť letovej prevádzky. Ministerstvo spolu s podnikom LPS robí kroky na zvýšenie dostupnej kapacity vzdušného priestoru a dostupnosti našich letísk. V súčasnosti je prevádzková kapacita stabilizovaná," uvádza sa ďalej v stanovisku ministerstva dopravy.

Ako ďalej informoval M. Jánošík, ministerstvo dopravy na rokovaní so Združením riadiacich letovej prevádzky a vedenia LPS pomenovalo určité vnútorné problémy v podniku, ktoré je potrebné preskúmať a po ich presnej identifikácii riešiť, pričom ministerstvo je presvedčené, že vecná stránka je riešiteľná. Obnovenie rokovaní o požiadavkách štrajkujúcich závisí však podľa hovorcu ministerstva dopravy od postoja dispečerov, pretože tí v nich odmietli pokračovať, pokiaľ nebude odvolaný, alebo neodstúpi riaditeľ LPS Roman Bíro. "Máme pripravený ďalší postup podľa rôzneho vývoja situácie, ale vopred o ňom nebudeme hovoriť," povedal ďalej pre agentúru SITA M. Jánošík. Ak by štrajk pokračoval, prelety nad územím Slovenska by sa mohli podľa neho ešte viac obmedziť, ale neohrozilo by to bezpečnosť letovej prevádzky.

Zdôraznil tiež, že SR implementovala predpisy EÚ a zákonnými postupmi upravila oznamovanie možných udalostí, ktoré by mohli mať vplyv na bezpečnosť letovej prevádzky.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Za krivé obvinenie hrozí žene až desaťročné väzenie
<< predchádzajúci článok
Allianz – Slovenská poisťovňa poisťuje výrobný závod KIA v SR