Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zo zahraničia

26. septembra 2007

Svet šokovala billboardová kampaň proti anorexii



Talianska reklamná kampaň s fotografiami na kosť vyziabnutého nahého dievčaťa šokovala celý svet. Zároveň si však vyslúžila uznanie dizajnérov i vlády za to, že otvorene poukazuje na ...



Zdieľať

BRATISLAVA 26. septembra (WEBNOVINY) - Talianska reklamná kampaň s fotografiami na kosť vyziabnutého nahého dievčaťa šokovala celý svet. Zároveň si však vyslúžila uznanie dizajnérov i vlády za to, že otvorene poukazuje na problém anorexie v modelingu. Časť odborníkov ale varuje, že fotografie môžu chorobu ešte viac podporiť. Taliansky fotograf Oliviero Toscani, ktorý sa preslávil šokujúcimi reklamnými kampaňami pre spoločnosť Benetton, spustil kampaň v pondelok - uprostred milánskeho týždňa módy. "O anorexiu sa zaujímam už roky. Kto je za ňu zodpovedný? V prvom rade televízia a módny priemysel. Preto je veľmi dôležité, že módna značka chápe závažnosť tohto problému, uvedomuje si ho a podporuje túto kampaň", uviedol Toscani v rozhovore pre taliansku agentúru ANSA.

Reklamné fotografie talianskej odevnej firmy No-l-ita, vyšli na dvojstranách v časopisoch, ale objavili sa aj na billboardoch po celom Taliansku. Okrem nahej vychudnutej dievčiny a názvu firmy je na nich slogan: No anorexia. "Dobrá práca Oliviero Toscani! Táto kampaň je veľmi pôsobivá," povedala v utorok talianska ministerka pre zahraničný obchod a európske záležitosti Emma Bonino. Ministerka zdravotníctva Livia Turco si podľa vlastných slov fotografie "cení a podporuje" ich. Riaditeľka rímskeho centra pre poruchy stravovania Emilia Costa, sa ale podľa agentúry ANSA vyjadrila, že kampaň "využíva chorých ľudí na publicitu". Podľa endokrinológa Fabrizia Jacoangeliho ťažko kampaň jednoznačne posúdiť, no varoval, že by mohla medzi anorektikmi vyvolať akúsi "súťaž", kto sa žene na fotografiách najviac priblíži. Naopak, z milánskych prehliadkových mól sa ozývajú len pozitívne reakcie. "Konečne niekto povedal pravdu a teda, že za anorexiu nemôže módny priemysel, ale je to psychologický problém," komentovali kampaň Domenico Dolce a Stefano Gabbana. Giorgio Armani po skončení svojej prehliadky skonštatoval: "Myslím si, že kampaň s takýmito drsnými obrázkami je opodstatnená a dobre načasovaná." Na konci minulého roka talianska vláda, módna federácia a skupina združujúca talianskych návrhárov v Ríme a Miláne prijali manifest "proti-anorexii" v snahe propagovať návrat k "zdravej, slnečnej a kyprej stredomorskej kráse".

Francúzska herečka Isabelle Caro, ktorá pre Toscaniho pózovala, v utorok v Paríži uviedla, že chcela varovať mladé ženy pred nebezpečenstvom prílišnej štíhlosti. "Chudosť vedie k smrti a nie je na nej nič pekné," povedala pre RTL radio 27-ročná žena, ktorá trpí na anorexiu od svojich 13 rokov. V súčasnosti Caro váži 32 kilogramov pri výške 165 centimetrov. Ako povedala, od fotenia pribrala už asi dva kilogramy, a za posledný rok asi päť. "Myslela som, že by to mohla byť šanca, ako použiť moje trápenie na sprostredkovanie správy a napokon ukázať, čo znamená vychudnutosť a poukázať na nebezpečenstvo, ku ktorému vedie - smrť," pokračovala Caro. Možnosť podieľať sa na kampani považuje za spôsob ako ľudí prinútiť "reagovať, aby si mladé dievčatá pri pohľade na fotografie povedali: 'Takže toto stojí za krásnymi šatami, vlasmi a obrázkami, ktoré nám ukazuje móda". Caro za posledných 15 rokov niekoľkokrát hospitalizovali, keď jej hmotnosť nebezpečne klesla. "Máte pocit, že máte všetko pod kontrolou a potom krok za krokom pomaly padáte do tejto pekelnej špirály, špirály smrti," komentovala svoje zdravotné problémy v rozhovore pre televíziu France 3.

SITA/AFP


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Dieťa na fotografii nie je nezvestná Maddie
<< predchádzajúci článok
Z Gerlachovského štítu spadol poľský turista