Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

21. júla 2014

Takmer každý tretí motorkár, ktorý sa zabil, pred jazdou pil



Takmer každý tretí motocyklista, ktorý zahynul pri dopravnej nehode, bol pod vplyvom alkoholu. Vyplýva to zo štúdie, ktorú vypracovali odborníci z Univerzity Komenského v Bratislave (UK). Výskumníci sa ...



Zdieľať
nehoda motorka BRATISLAVA 21. júla (WEBNOVINY) - Takmer každý tretí motocyklista, ktorý zahynul pri dopravnej nehode, bol pod vplyvom alkoholu. Vyplýva to zo štúdie, ktorú vypracovali odborníci z Univerzity Komenského v Bratislave (UK). Výskumníci sa zamerali na 311 smrteľných dopravných nehôd motorkárov v rokoch 1992 až 2012.


Z 311 skúmaných prípadov bolo 91 spojených s alkoholom, čo predstavuje 29 percent. Najčastejšou príčinou smrti pri nehodách motocyklistov je podľa štúdie poranenie lebky a mozgu.

Medzi mŕtvymi motorkármi dominujú muži

Túto diagnózu stanovil lekár pri 137 prípadoch. Medzi zabitými motorkármi dominujú muži, je ich 91 percent. Pri 54 percentách nehôd išlo o zrážku s iným vozidlom, pri 28 percentách so statickým objektom, napríklad stromom alebo stĺpom a 18 percent nehôd sa skončilo pádom motocyklistu.

"Medzi základné rizikové faktory nehodovosti patria vek - spravidla ide o mladého motocyklistu, ďalej pohlavie - jednoznačne dominuje muž, ale aj jazda pod vplyvom alkoholu či nárazová rýchlosť," uvádza Martin Janík z Ústavu súdneho lekárstva a medicínskych expertíz Jesseniovej lekárskej fakulty UK.

Dvojnásobná rýchlosť je smrteľná

Pri náraze tela motocyklistu rýchlosťou 10 až 12 kilometrov za hodinu do pevného, nepohybujúceho sa objektu možno podľa Janíka očakávať vznik ľahkých zranení. Dvojnásobná rýchlosť je však už prahom smrteľných poranení. "Náraz pri rýchlosti 80 až 90 kilometrov za hodinu spôsobuje motocyklistovi zranenia prakticky nezlučiteľné so životom," konštatuje Janík.

Na európskych cestách podľa štúdie ročne zahynie približne 6000 motocyklistov, na Slovensku 25 až 30. Odborníci veria, že sa im podarí vytvoriť celoslovenskú databázu smrteľných motocyklových nehôd, ktorá by predstavovala nenahraditeľný zdroj informácií a údajov pre výskum bezpečnosti a nehodovosti v motocyklovej doprave nielen na Slovensku, ale i v celom európskom dopravnom priestore.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kerry sa chce pokúsiť o prímerie v pásme Gazy
<< predchádzajúci článok
Takmer každý tretí usmrtený motorkár bol pod vplyvom alkoholu