Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

26. júna 2016

Výrobcovia mlieka musia staviť na vysokokvalitné produkty



Prepad cien mlieka dostáva tisíce chovateľov dobytka do existenčných problémov. Dôvodom je predovšetkým zrušenie systému kvót, v dôsledku čoho sa na trh dostáva priveľa ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Hannover 26. júna (TASR) - Prepad cien mlieka dostáva tisíce chovateľov dobytka do existenčných problémov. Dôvodom je predovšetkým zrušenie systému kvót, v dôsledku čoho sa na trh dostáva priveľa mlieka. Najväčší nemecký výrobca mlieka Deutsche Milchkontor (DMK) pre agentúru DPA poukázal aj na to, že v posledných 10 rokoch sa svetový trh rozrastá v priemere o 2,5 miliardy kilogramov ročne, čo súvisí aj s príchodom nových hráčov z USA. Navyše v niektorých rokoch boli výnimočne priaznivé klimatické podmienky bez katastrof, ktoré znamenali previs ponuky nad dopytom o 10 miliárd kilogramov.


Hospodárska súťaž na mliečnom trhu je tvrdá ako ešte nikdy predtým. K tomu sa pridružuje pokles dopytu napríklad v Číne, ako aj fakt, že Rusko v dôsledku embarga z trhu odišlo. To znamená, že viac mlieka zostáva v EÚ. Práve konflikt s Ruskom bol katalyzátorom súčasnej krízy a nemeckí výrobcovia tak prišli odhadom o miliardu eur.

Mlieko a mliečne výrobky sú v EÚ súčasťou voľného obchodu na vnútornom trhu, môžu sa voľne dovážať aj vyvážať. Napríklad DMK obchoduje 60 % svojich výrobkov na európskom trhu, ktorý predstavuje 31 % z celkových tržieb vo výške 4,6 miliardy eur. Len 9 % produktov smeruje do tretích krajín mimo EÚ. "Len 15 % európskeho mlieka sa exportuje, a to úplne bez dotácií," povedal pre agentúru DPA Eckhard Heuser, šéf nemeckého združenia mliečneho priemyslu. Z celkového objemu produkcie 140 miliónov ton to predstavuje 21 miliónov ton.

Z tretích krajín sa kryje iba 1,5 % spotreby, najmä vo forme mliečneho prášku, syrov a ďalších produktov. Podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie (WTO) by však dovoz mal dosiahnuť 5 %, keďže ten, kto vyváža, by mal aj do určitej miery dovážať. To vedie k tomu, že na trh sa dostávajú zahraničné mliečne produkty.

Sektor vidí možnosti predaja najmä v tretích krajinách, preto napríklad DMK otvoril svoje zastúpenia v Šanghaji, Dubaji a dokonca aj v Moskve. Hovorca spoločnosti v súvislosti s Ruskom uviedol: "Pre prípad obnovenia ekonomických vzťahov chceme zachovať svoje kontakty."

Otázne sú aj dôsledky odchodu Veľkej Británie z EÚ, i keď krajina nebola pre nemeckých exportérov významným trhom. Nemecké mliekarne tam vlani vyviezli zhruba 25.000 ton mlieka, 68.000 ton syrov a 94.000 ton jogurtov. Británia poslala do Nemecka iba 13.000 ton syra.

Z prepadu cien mlieka profitujú predovšetkým veľké obchodné reťazce, no súčasný model núti chovateľov hospodárskych zvierat k tvrdým úsporám a ženie ich na hranicu existenčných problémov. Šéf nemeckej ekologickej organizácie BUND Hubert Weiger požaduje štrukturálne zmeny, najmä v súvislosti s kvalitou. Pre mnohých spotrebiteľov je mlieko iba mlieko. BUND naproti tomu navrhuje zvýšiť hospodársku súťaž s vysokokvalitnými mliečnymi produktmi, nielen s cenami.

Podobne sa na situáciu pozerá aj Christian Meyer, minister pôdohospodárstva druhej najväčšej "mliečnej" spolkovej krajiny - Dolného Saska. "Vzhľadom na dramatickú cenovú situáciu na európskom mliečnom trhu je chybou staviť na exportnú stratégiu. Riešenie existenčnej krízy sa nenachádza v Iráne či Číne, ale pred našimi dverami." Podľa jeho názoru sa množstvo mlieka na trhu sa musí znížiť.







Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Sobotné búrky dali zabrať požiarnikom v Česku
<< predchádzajúci článok
I. NESROVNAL: O návrhu dane z nehnuteľnosti diskutujeme s poslancami