Odvtedy sa v Spojených štátoch investuje len do modernizácie rafinérií. Zastavenie budovania rafinérií v USA súvisí s viacerými dôvodmi. Medzi ne patrí na poprednom mieste nízka ziskovosť týchto zariadení. Získať povolenia na ich vybudovanie však v USA nie je vôbec jednoduché. Proti rafinériám sa stavajú nielen mestá a obce, ale aj ochrancovia prírody.
Prevádzkované rafinérie v USA nestačia držať krok s dopytom na americkom trhu pohonných látok. Kým v roku 1999 sa do USA dovážalo 7,4 % z celkovej spotreby benzínov a motorovej nafty, vlani koncom roka ich import dosiahol 9,5 % a tendencia ich dovozu má vzostupný trend. Je to aj dôsledok hurikánov Katrina a Rita, ktoré v lete 2005 poškodili rafinérie v Mexickom zálive a niektoré na dlhší čas vyradili z prevádzky. Obmedzenie investícií v USA do nových rafinérskych komplexov vyhovuje zahraničným ropným spoločnostiam, ktoré rýchlo pokryli dopyt po pohonných látkach v USA zo svojich rezerv a zvýšením spracovania ropy. Ich iniciatívu a výkonnosť znásobili vyššie ceny, ktoré docielili na americkom trhu. V zahraničí investície do nových rafinérií prudko rastú. Najviac do nich investuje Saudská Arábia, ale aj také krajiny ako Čína či niektoré európske štáty. (TASR, foto archív)