24hod.sk    Ekonomika

12. septembra 2005

Boj reťazcov na ostrie noža



Nasýtenosť Slovenska sieťami nadnárodných hypermarketov ešte zrejme nedosiahla takú mieru, aby sa do malej krajiny pod Tatrami nepokúšali vstupovať noví veľkí hráči.



Zdieľať
Slovenskí spotrebitelia pozorujú tento trend objavovaním sa hypermarketových predajní nemeckej siete Lidl, ale tisne sa sem nemecký reťazec Aldi a americký WalMart.
Najmä ten zámorský vzbudzuje zvedavosť i obavy. S ročným obratom približne
250 miliárd dolárov je to najväčšia spoločnosť v USA. Väčšia ako (druhý) automobilový gigant General Motors, či (tretí) ropný obor ExxonMobil. Svojich konkurentov na domácej pôde ničí hlavne nemilosrdným stláčaním cien a v prípade potreby i ziskovej marže. Nákupcovia WalMartu sú známi aj ako najtvrdší vyjednávači z výrobcami i subdodávateľmi. Neslávnu povesť si WalMart získal na druhom brehu Atlantiku zamestnaneckou politikou, keď dlhé roky odolával úsiliu svojich pracovníkov združovať sa do odborov. Len v USA zamestnáva
1,2 milióny ľudí. Aby ušetril na mzdových nákladoch, najímal cudzincov bez povolenia k práci. Podľa správy auditu z júla 2000 aj desiatky Čechov a Slovákov. Táto konkrétna kontrola zaznamenala 1 371 prípadov porušenia predpisov o detskej práci.
Tieto údaje pozorne sleduje druhý najväčší maloobchodný reťazec na svete, francúzsky Carrefour, ktorý je jednotkou v Európe a Ázii. Na jeho pozície na Starom kontinente útočí nielen spomínaná trojica Lidl, Aldi a WalMart, ale aj Tesco, Ahold (hypermarkety Hypernova) a ďalší.
Na Slovensku má Carrefour štyri predajne. Dve v Bratislave a po jednej v Žiline a v Košiciach. Tento geografický oblúk poskytuje teoreticky priestor pre expanziu v strede Slovenska, povedzme medzi Zvolenom a Banskou Bystricou. Francúzska spoločnosť zaznamenáva pokles ziskov v domovskej krajine, kde realizuje polovinu svojho globálneho obratu. Negatívnu domácu ziskovú bilanciu jej vylepšujú výsledky z podnikania v zahraničí, a logicky sa preto usiluje rozširovať svoje siete na perspektívnych trhoch.
Slovensko takým nesporne je a Carrefour sa tu snaží presadzovať agresívnou cenovou vojnou s protivníkmi ako Tesco či najnovšie Lidl. Je nútený padať na samotné dno a v susednom Česku sa mu už prestáva vyplácať podnikateľská činnosť. Pre slovenských zákazníkov to v krátkodobom horizonte prinesie výhody v podobe udržiavania nízkych cien, pretože Carrefouru dýchajú na chrbát noví konkurenti. Tí prinesú i zmenu sortimentu a zostáva dúfať, že aspoň počas ich zavádzacieho obdobia aj zvýšenie kvality.
 


Adrian Peter Pressburg


   Tlač    Pošli

Prečítajte si tiež


https://www.24hod.sk/boj-retazcov-na-ostrie-noza-cl681.html