24hod.sk    Ekonomika

29. februára 2008

Celý projekt GSM-R Železníc by mal stáť 8,4 mil. eur



Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odštartovali v mesiaci február skúšobnú prevádzku vlastnej mobilnej siete GSM-R (Global System for Mobile communicatins-Railways) na úseku Bratislava - Senec.



Zdieľať
BRATISLAVA 25. februára (WEBNOVINY) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odštartovali v mesiaci február skúšobnú prevádzku vlastnej mobilnej siete GSM-R (Global System for Mobile communicatins-Railways) na úseku Bratislava - Senec. Ako pre agentúru SITA uviedla Martina Pavlíková z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR, pôvodne bol zámer na testovanie skúšobného úseku Bratislava - Nové Zámky (približne 100 kilometrov), ale pre krátenie financií pre tento projekt bol zatiaľ skúšobný úsek skrátený len na 25 kilometrov. "Jedná sa výlučne o privátnu sieť ŽSR, ktorá bude po dobudovaní slúžiť na riadenie vlakovej dopravy," informovala Pavlíková. Celkové náklady na celý projekt vybudovania siete pre ŽSR sú plánované vo výške 8,3 mil. eur. Projekt zabezpečuje firma Kapsch CarrierCom AG. Prvé zmluvy medzi ŽSR Bratislava a spoločnosťou Kapsch AG Wien boli uzatvorené v roku 1996, ako Rámcové zmluvy na dodávku vlakových rádiových zariadení pre úsek Žilina - Čadca, Prešov - Plaveč a Košice - Žilina. Následne v ďalších rokoch boli medzi ŽSR a Kapsch uzatvorené ďalšie zmluvy a dodatky, ktoré riešili realizáciu rádiofikácie tratí ŽSR analógovým systémom. V rámci uvedených zmlúv a dodatkov bol okrem iných riešený aj úsek Kúty - Bratislava - Komárno. Realizácia tohto úseku bola v rámci úpravy zmluvných vzťahov pretransformovaná v roku 2002 na realizáciu digitálnym systémom GSM-R ako takzvaný pilotný projekt. Medzičasom sa však firma Kapsch AG Wien pretransformovala na dve spoločnosti a to Kapsch TrafficCom AG Wien (KTC) a Kapsch CarrierCom AG Wien (KCC). KTC bola určená na zabezpečenie realizácie analógového systému a mobilných koncových zariadení GSM-R a KCC na realizáciu digitálneho systému GSM-R. Na základe už uzatvorených zmlúv medzi ŽSR a Kapsch boli analógovým systémom realizované a ukončené traťové úseky Kysak - Prešov - Plavec a Žilina - Čadca - Skalité, ktoré sú už v súčasnosti v prevádzke. Vzhľadom k neefektívnosti budovania ďalších úsekov analógovým systémom, ako aj na základe odporúčania komisie EÚ sa ŽSR rozhodla už ďalšie traťové úseky v tomto systéme nebudovať. Pre vysporiadanie všetkých uzatvorených zmluvných vzťahov viedli ŽSR a Kapsch rokovania v rokoch 2003 až 2005. Na základe týchto rokovaní uzatvorili obidve strany dohodu o vysporiadaní zmluvných vzťahov uzatvorených do roku 2005, čím boli analógové zmluvy ukončené. Zároveň ŽSR s KCC uzatvorili v roku 2005 dodatok k Rámcovej dohode, na základe ktorého bola odštartovaná projektová príprava a realizácia pilotného úseku Bratislava - Senec. Predmetom realizácie pilotného úseku je dodávka technologických zariadení, montáž a vybudovanie potrebnej infraštruktúry a uvedenie do prevádzky pilotného úseku Bratislava - Senec, systémom GSM-R. Od septembra 2006 sa testovala spoľahlivosť a funkčnosť vybudovaného zariadenia v železničnej stanici Bratislava Nové Mesto vo vzťahu k vonkajším základňovým staniciam a ich zariadeniam, ako aj merania funkcionality zariadení. Toto testovanie zabezpečovala spoločnosť KCC pre svoje potreby, tak aby odovzdávacie a preberacie konanie mohlo prebehnúť bez problémov na zariadeniach GSM-R. Oficiálne však bolo zariadenie uvedené do overovacej prevádzky vo februári tohto roku po obdržaní osobitného súhlasu na prevádzkovanie rádiového zariadenia od Telekomunikačného úradu SR. Financovanie pilotného projektu GSM-R na úseku Bratislava - Senec sa zabezpečilo zo zdrojov ŽSR. Išlo o peniaze zo zrušených zmlúv so spoločnosťou KTC a na základe vzájomného zápočtu pohľadávok a záväzkov medzi ŽSR a KTC vyplývajúcich z realizácie analógových systémov na tratiach ŽSR. Celkový objem po vykonaní vzájomného zápočtu predstavoval čiastku 1,6 mil. eur v prospech ŽSR. Ďalšími financiami na realizáciu projektu bola uhradená záloha na realizáciu systému GSM-R pre KCC vo výške 6,8 mil. eur. SITA

   Tlač    Pošli

Prečítajte si tiež


https://www.24hod.sk/cely-projekt-gsm-r-zeleznic-by-mal-stat-8-4-mil-eur-cl49115.html