19. januára 2014
Žilina 19. januára (TASR) – Procyklisticky orientované opatrenia v novej vyhláške zákona o cestnej premávke cyklistickú obec potešili, schválenými farebnými kombináciami dopravného značenia však nie je veľmi nadšená.
Ilustračná snímka Foto: TASR/Michal Svítok
Pre TASR to povedala Soňa Šestáková z občianskeho združenia (OZ) Mulica, ktoré sa snaží o rozvoj a skvalitnenie dopravy v Žiline.
Novým dopravným značením vo vyhláške je podľa nej takzvané nepriame ľavé odbočenie.
"Ide o zvislú aj vodorovnú dopravnú značku - značenie, ktoré sa používa väčšinou na veľkých svetelných a viacpruhových križovatkách s väčšou intenzitou dopravy. Takýto spôsob značenia je dôležitý vtedy, keď chceme cyklistov bezpečne previesť cez tieto križovatky. Cyklista je v podstate navedený, ak potrebuje odbočiť doľava, aby nešiel do pruhu na odbočenie, ale prejde križovatku v dvoch krokoch. Drží sa stále pri pravej krajnici v priamom smere a na zelenú prejde do čela cesty prichádzajúcej sprava. Tam sa znova postaví do čela tejto cesty a prejde ju v druhom kroku - zase priamo. A dostane sa tam, kam sa potreboval dostať," vysvetlila Šestáková.
Podotkla, že takýto spôsob prechádzania križovatiek majú zavedený v Českej republike a je bežný aj v západoeurópskych mestách.
"Určite aj v každom väčšom slovenskom meste sú viacpruhové veľké svetelné križovatky a z hľadiska bezpečnosti by tam takéto značenie mohlo byť osadené. Len chcem upozorniť na to, že ide o odporúčaný spôsob prejdenia križovatky a takéto značenie sa používa tam, kde sú už integrované prvky pre cyklistov bežne na vozovke. To znamená, že existujú cyklistické pruhy priamo na vozovke. A u nás je takýchto integračných opatrení ešte veľmi málo. Zopár cyklistických pruhov je v Bratislave a Trnave. Táto dopravná značka je teda skôr perspektívna do budúcna," povedala Šestáková.
Ilustračná snímka Foto: TASR/Michal Svítok
Farebnými kombináciami dopravného značenia podľa nej cyklisti veľmi nadšení nie sú.
"Zámerom bolo presadiť vodorovné dopravné značenie pre cyklistickú infraštruktúru v bielej farbe, kritické miesta alebo priechody pre cyklistov by sa mohli podfarbiť svetlozelenou reflexnou farbou. Žiaľ, do vyhlášky sa dostali kombinácie a farebné možnosti, ktoré zneprehľadňujú možnosť vyznačovania cyklistickej infraštruktúry v meste. Je tam možnosť značiť dopravnú infraštruktúru pre cyklistov zelenou aj bielou farbou a podfarbovať zelenou aj červenou farbou. Chcem upozorniť, že zelená farba je často dosť nevýrazná. Za mokra sú kombinácie zelená – červená veľmi zle viditeľné, nejasné, a tak môžu vyvolávať aj určitú mieru nebezpečnosti. Či už pre cyklistov alebo ďalších účastníkov cestnej premávky," skonštatovala Šestáková.
Zdôraznila, že cyklisti často podceňujú dôležitosť reflexných prvkov a osvetlenia bicykla.
"Mestá máme elektrifikované, ale v extraviláne a okrajových mestských častiach svetlá nie sú alebo nefungujú a cyklista je absolútne neviditeľný. Urobili sme pokus, pri ktorom sme sa viezli v aute a jeden z našich členov išiel na bicykli s rôznymi typmi reflexného označenia. A skutočne, v mnohých prípadoch bol pre vodiča doslova neviditeľný. Snažíme sa preto aj v rámci nášho združenia robiť osvetu, že treba byť videný. Treba nosiť predné, zadné svetlo, mať reflexné prvky, prilbu. V každej vyhláške a v zákone je stále na mieste zdôrazňovať tento aspekt," dodala Šestáková.
Upozornila aj na mylnú informáciu cyklistov, že netreba mať predné svetlo. "
Možno má niekto pocit, že nie je povinnosť mať predné svetlo. Ale nie je to pravda. Hoci to priamo v zákone o cestnej premávke nie je, ale je to v zákone o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách. A tam skutočne v povinnej výbave bicykla za zhoršenej viditeľnosti je biele predné svetlo. To predchádza rôznym kolíziám medzi cyklistami a chodcami aj medzi samotnými cyklistami navzájom. Čiže, je to dôležité," uzatvorila Šestáková.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR