BRATISLAVA 15. februára 2019 (WBN/PR) - Od 1. apríla vstúpi do platnosti nová povinnosť pre podnikateľov vo forme eKasy s online pripojením do systému finančnej správy. Štátu má priniesť zvýšenie transparentnosti výberu daní a podnikateľom zjednodušenie komunikácie so štátom a potenciál pre inovácie. Nové riešenia pokladníc okrem online pripojenia majú priniesť mnohé vlastnosti, ktoré podnikateľom môžu uľahčiť život. Všetky bločky z pokladníc budú po novom obsahovať aj QR kód, ktorý jednoduchým spôsobom umožní overiť pravosť a platnosť pokladničného dokladu.
Od 1. apríla 2019 bude pripojenie na systém finančnej správy, a teda zavedenie elektronickej registračnej pokladne (eKasa) pre nových používateľov povinné a od 1. júla 2019 sa bude povinnosť vzťahovať už na všetkých. Podľa údajov finančnej správy a Slovenskej komory daňových poradcov je v súčasnosti v prevádzke vyše 230 000 elektronických registračných pokladníc. Okolo 90 000 kusov budú podnikatelia prispôsobovať cez aktualizáciu softvéru.
Podľa prieskumu agentúry Ipsos o tejto povinnosti síce vie, ale nemá žiadne informácie pätina podnikateľov. Základné informácie má vyše polovica a detailné informácie má 20%. EKasu, resp. riešenie pripravené na eKasu zatiaľ nemá 75% opýtaných. Napriek tomu, že eKasu vnímajú ako novú povinnosť, vidia v nej aj mnohé výhody, ako napríklad zjednodušenie komunikácie so štátnou správou (32% opýtaných), potenciál pre inovácie (21%), či jednoduché ovládanie (20%).
Slovenská komora daňových poradcov vidí prínos pri zavádzaní online pripojenia pokladníc najmä v efektívnejšom výbere daní a poklese manipulácie s pokladnicami:
"Cieľom online napojenia registračných pokladníc na portál finančnej správy je zabrániť podvodom pri evidovaní tržieb. Kontrolami finančnej správy sa zistilo, že sa v praxi používajú neautorizované pokladnice, upravujú sa pokladničné výkazy a pokladničné doklady alebo sa poškodzujú dátové úložiská." vysvetľuje Mária Sameková, členka prezídia Slovenskej komory daňových poradcov.
Česko prešlo na eKasu pred dvomi rokmi
V Českej republike už systém elektronickej evidencie tržieb (EET), teda eKasy platí od decembra 2016. Zvedenie systému so sebou prinieslo aj viacero výhod. "
České reštaurácie po štarte EET začali výrazne viac prijímať platby kartou," povedal výkonný riaditeľ Asociácie prevádzkovateľov mobilných sietí v Česku Jiří Grund. Nutnosť online pripojenia využili tamojší mobilní operátori, ktorí priniesli ucelené riešenia.
"Aj na tomto trhu došlo k liberalizácii, ktorá mala za následok zníženie cien registračných pokladní," doplnil Grund. Na systéme elektronickej evidencie už funguje aj Chorvátsko od 2013.
EKasa na Slovensku
Systém eKasy založený na skúsenostiach z Českej republiky a rovnako aj Chorvátska prinesie na Slovensko aj operátor O2. Okrem kompletného riešenia pokladne, POS terminálu a tlačiarne odskúšaného na českom aj chorvátskom trhu vie operátor poskytnúť samozrejme automatické pripojenie na dátovú sieť. "
Sme pripravení ponúknuť podnikateľom komplexné riešenie eKasy, ktoré zahŕňa nielen pripojenie, ale aj zariadenia spolu s doplnkovou výbavou. Využívame pri tom skúsenosti z Česka a Chorvátska prispôsobené pre rôznych podnikateľov od drobných živnostníkov až po veľké prevádzky," hovorí Tomáš Masár, riaditeľ stratégie O2.
V tomto momente prebieha certifikácia zariadenia finančnou správou a O2 by ho chcelo dať podnikateľom k dispozícii koncom marca, t.j. ešte pred vznikom povinnosti 1. apríla.
EKasa prinesie podnikateľom mnohé výhody ako je kompletné skladové hospodárstvo, štatistiky predaja, synchronizácia udalostí online aj v cloude, manažment stolov pre reštaurácie a kaviarne, vzdialený prístup pre servisné zásahy a pod.
"Pre podnikateľov sa otvára potenciál pre inovácie. Nové eKasy budú prinášať praktické výhody, vďaka ktorým sa podnikateľom môžu odbúrať mnohé administratívne úkony, ako napríklad denná uzávierka a pod. Keď sa naučia plne využívať všetky benefity, môže to pre nich znamenať nespornú výhodu," dopĺňa Tomáš Masár z O2. EKasa po skúsenostiach z Česka bude zohľadňovať špecifikácie pre rôzne segmenty podnikania a bude dostupná v dvoch variantoch podľa potrieb (kompakt a komplet). Integrované riešenie platobného terminálu bude motivujúce pre platby kartou.
Pripojenie na sieť
Pripojenie O2 zabezpečí prostredníctvom svojej siete, ktorá je dostupná pre vyše 99,3 % ľudí/populácie.
"Ako operátor vieme zabezpečiť pripojiteľnosť. Okrem toho sme sa rozhodli, že dáta potrebné na komunikáciu s finančnou správou poskytneme zadarmo aj na iných službách, s cieľom prispieť na vlastné náklady k rozvoju digitalizácie. Našim cieľom je, aby prechod na eKasu bol pre podnikateľov bezproblémový, preto chceme čo najviac vyjsť podnikateľom aj štátu v ústrety a nespoplatňovať prenesené dáta pri komunikácii s finančnou správou," vyhlásil T. Masár.
Cena pod očakávaniami
Podľa prieskumu agentúry Ipsos tretina podnikateľov (35%) očakáva, že úvodné náklady budú v intervale 200 až 1000 eur, pričom vyše 20% si myslí, že náklady budú vyššie ako 300 eur
.
"Našim cieľom je, aby sme prišli s najvýhodnejším riešením, ktoré podnikateľov nielenže nezaťaží, ale odbremení od rôznych povinností. Tým je aj úvodná platba, ktorá bude predstavovať 2 eurá a zvyšok umožníme podnikateľovi platiť formou splátok," hovorí T. Masár. Mesačná platba za eKasu bude 25 eur, v čom je zarátaná splátka zariadenia (5eur/mes.) a celková služba eKasy (licencia za softvér, chránené úložisko, aktualizácie, technická podpora a pripojenie zariadenia). Cena zariadenia pri platbe v hotovosti je 218 eur, ktorú si zákazník môže znížiť ešte o bonus vo výške 96 eur pri jej dvojročnom využívaní.
O prieskume spoločnosti Ipsos
Prieskum agentúry Ipsos bol zrealizovaný v mesiaci február 2019 na celom území Slovenska pre spoločnosť O2 Slovakia na vzorke 128 živnostníkov a drobných podnikateľov, ktorí používajú registračné pokladnice.
Viac info o eKase nájdete na:
https://ekasa.o2.sk/
Zdroj: Webnoviny.sk - eKasa prichádza na Slovensko © SITA Všetky práva vyhradené.