24hod.sk    Ekonomika

02. septembra 2010

Figeľ nepredĺži termín pre uzavretie 1. balíka PPP



Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) rozhodol ďalej nepredlžovať termín finančného uzatvorenia 1. balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a ...



Zdieľať
figel Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 2. septembra (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) rozhodol ďalej nepredlžovať termín finančného uzatvorenia 1. balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Zdôvodnil to tým, že koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s., ktorá mala diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov postaviť a 30 rokov prevádzkovať, nezabezpečila finančné uzavretie projektu ani do 30. augusta. Ako Figeľ ďalej uviedol na štvrtkovej tlačovej besede, termín pre finančné uzavretie projektu bol šesťkrát odložený a koncesná zmluva, podpísaná vlani v apríli, tak doteraz nenadobudla platnosť.

"Rozhodol som už ďalej nepredlžovať tento proces, pretože bol už viackrát a opakovane predlžovaný a stál aj Slovensko veľa času. Ministerstvo nemá ani po rokovaniach so zástupcami koncesionárov istotu, že prvý balík bude finančne zabezpečený v dohľadnej dobe a že týmto spôsobom bude reálne začať výstavbu v celom rozsahu," povedal Figeľ. To, že koncesná zmluva stratila platnosť, umožňuje podľa neho otvoriť prvý balík a jednotlivé úseky postaviť samostatne na základe nových tendrov.

Výstavba úsekov D1, ktoré boli súčasťou prvého balíka PPP, by sa mala začať v rokoch 2011 a 2012, dokončené však budú pravdepodobne až v budúcom volebnom období. Financované by mali byť najmä v kombinácii prostriedkov Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu, prípadne čiastočne zo súkromných zdrojov cez PPP. Na budúci rok by mala začať výstavba úsekov D1 Jánovce - Jablonov (18,5 kilometra) a Hubová - Ivachnová (15,5 kilometra). O dva roky by mala začať aj výstavba ďalších troch úsekov z prvého balíka PPP. Úsek Fričovce - Svinia (11,2 kilometra), rovnako ako spomínané dva úseky, by mal byť financovaný z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu. Úseky Turany - Hubová (13,6 kilometra) a Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra) majú byť financované z Kohézneho fondu a verejných, prípadne súkromných peňazí.

Ministerstvo dopravy v súvislosti s neplatnosťou koncesnej zmluvy pre prvý balík PPP sa bude musieť finančne vyrovnať s koncesionárom, ktorému s predbežne vykonanými prácami vznikli náklady. Podľa predbežných odhadov ide o desiatky miliónov eur. Rezort dopravy zároveň pokračuje v rokovaní o podmienkach takisto zatiaľ neuzavretého 3. balíka PPP na výstavbu štyroch úsekov D1 v okolí Žiliny v dĺžke 30 kilometrov.

Termín finančného uzavretia prvého balíka PPP závisel od toho, či Európskej komisia dá súhlas na uvoľnenie úveru Európskej investičnej banky (EIB) na financovanie projektu vo výške 1 mld. eur. To však bolo podmienené postojom Bruselu k vplyvu stavby jedného z piatich úsekov diaľnice Turany - Hubová na chránené územie Veľkej a Malej Fatry.

Päť úsekov D1 v rámci prvého balíka PPP mala postaviť a 30 rokov prevádzkovať koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Jej členmi sú aj spoločnosti Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie by mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.

SITA

   Tlač    Pošli

Prečítajte si tiež


https://www.24hod.sk/figel-nepredlzi-termin-pre-uzavretie-1-balika-ppp-cl131460.html