24hod.sk    Kultúra

12. novembra 2018

Je v každom z nás kúsok neandertálca? Navštívte región Horná Nitra-Bojnice a zistite viac...

Nepriateľské oslovenie "Ty neandertálec!" už nemusí nikto brať ako nadávku. Ľudia, ktorí sa vyvíjali a množili po dlhé tisíce rokov v dnešnej Európe a Ázii - teda mimo Afriky, majú všetci v sebe kúsok neandertálca.

Prapredkovia Afričanov sa nedostali v Euroázii do intenzívneho kontaktu s neandertálcami a v ich genóme stopy o premiešaní týchto dvoch druhov rodu homo chýba. Pred časom genetici potvrdili, že medzi tlupami Homo sapiens a Homo neanderthalis dochádzalo ku kríženiu a ukončili tak zdĺhavý spor vnútri vedeckej komunity. Vedci zverejnili analýzu, ktorá dokazuje, že u ľudí neafrického pôvodu, ktorí majú v sebe pevne ukotvenú genetickú informáciu o neandertálskych predkoch, ide o špecifické chromozómy X. K tomuto miešaniu mohlo dôjsť predovšetkým na Blízkom východe, kadiaľ museli predkovia oboch druhov postupovať a kde sa tiež ich tlupy dlhodobo usídlili. Hoci neandertálci opustili Afriku oveľa skôr než moderní ľudia (niekedy v období pred 800 až 400 tisíc rokmi), oba druhy vedľa seba koexistovali a vedú sa spory, nakoľko bolo ich spolužitie konfliktné a konkurenčné. Hoci neandertálci približne pred 30 tisíc rokmi vymizli, zanechali genetickú stopu v našich predkoch. Neandertálci boli dlho považovaní v porovnaní s Homo sapiens za menej vyvinutý druh, bez vlastnej kultúry. Avšak nové objavy v miestach ich sídlisk preukázali, že rovnako ako príslušníci Homo sapiens mali gény pre reč, hudbu, umenie a zručne vyrábali nástroje. Odhalenie neandertálskeho pôvodu neafrických ľudských rás bolo možné vďaka tomu, že sa podarilo kompletne rozšifrovať neandertálsku DNA. Vďaka tomu sa dal genóm a jeho jednotlivé časti porovnať. Genetické odlišnosti od genómu subsaharských rás spočívajú v spoločných sekvenciách DNA s neandertálcami. Neandertálci žili dlhé tisícročia aj na území mesta Bojnice, v lokalite Prepoštskej jaskyne (dnes Múzeum praveku). Navštívte túto zaujímavú expozíciu a objavte tajomstvá doby kamennej.

Viac na: www.bojnice.eu