12. októbra 2010
Pri nákupoch na Internete platí na Slovensku kartou 41 % opýtaných. Oproti tomu v Čechách pri on-line nákupoch používa svoje platobné karty len 34 % respondentov. Všeobecne je ale slovenská populácia rezervovanejšia
vo vzťahu k online nákupom ako česká populácia. Zatiaľ čo na Slovensku sa k častým nákupom na Internete priklonilo 33 % respondentov, v Českej republike to bolo o 11 % respondentov viac. Obe národnosti zhodne na Internete najčastejšie nakupujú elektroniku, oblečenie, obuv a módne doplnky, knihy a hudbu.
Spotrebiteľský prieskum s názvom MasterIndex si v marci tohto roku nechala od nezávislej výskumnej firmy GfK realizovať spoločnosť MasterCard. Podľa výsledkov prieskumu nakupuje na Internete aspoň občas väčšina opýtaných Slovákov (89 %), z toho tretina tu nakupuje často (33 %) a 56 % len zriedka. V Českej republike nakupuje aspoň občas 93 % respondentov, z toho 49 % len zriedka a 44 % sa priklonilo dokonca k častému používaniu Internetu na nákupy.
Nákupné chovanie Slovákov a Čechov na Internete
Nakupujete na Internete?
Slováci
Češi
Zdroj: MasterIndex, marec 2010, klienti bánk ČR (N = 967, dáta v %), SR (N = 763, dáta v %)
Platenie kartou za on-line nákupy
Prieskumné šetrenie MasterIndex prináša tiež porovnanie Slovákov a Čechov z hľadiska ochoty platiť kartou za nákupy na Internete. Pri on-line nákupoch využíva platobnú kartu 41 % slovenských a 34 % českých respondentov. „Podľa výsledkov výskumného šetrenia MasterIndex môžeme tiež konštatovať, že Slováci sú v porovnaní s Čechmi omnoho otvorenejší plateniu kartou za nákupy na Internete,“ unikátneho bezpečnostného riešenia MasterCard SecureCode, ktorého cieľom je rozptýliť obavy držiteľov kariet a garantovať bezpečnosť on-line nákupov.“ Podľa prieskumu MasterIndex považuje nakupovanie na Internete za bezpečné 58 % slovenských a 64 % českých respondentov. prezrádza Milan Laitl, obchodný riaditeľ MasterCard Europe pre Slovensko a dodáva: „Výsledky tohto výskumného šetrenia sú pre MasterCard ako kartovú asociáciu veľmi dôležité, pretože z nich môžeme usudzovať klientovo vnímanie bezpečnosti pri platení kartou na Internete. To je tiež jeden z dôvodov, prečo intenzívne pracujeme na zlepšovaní
Tovar nakupovaný na Internete
Oba národy nakupujú na Internete najčastejšie elektroniku, potvrdilo to 59 % Slovákov a 69 % Čechov. Na Slovensku respondenti uvádzali ako druhý najčastejšie nakupovaný tovar na Internete knihy, hudbu, CD a DVD (54 %) a tretím najčastejšie on-line nakupovaným tovarom je oblečenie, obuv a módne doplnky (34 %). V Čechách je druhým najčastejšie na Internete nakupovaným predajným artiklom oblečenie, obuv a módne doplnky (40 %). Tretiu priečku u českých spotrebiteľov obsadili knihy, hudba, CD a DVD (35 %).