28. júna 2006
Výskumníci z anglickej univerzity v Newcastli vyskúšali tajný experiment na svojich kolegoch. V zborovni na katedre psychológie sledovali "škatuľku čestnosti", do ktorej mali akademici platiť za používanie čaju, kávy a mlieka. Počas desiatich týždňov výskumníci menili na dvierkach skrinky, kde sa škatuľka spolu s kanvicou na vodu nachádzala, obrázky. Na nich sa každý týždeň objavovali buď kvety, alebo výrazné oči. No a na fotografiách očí variovali oči mužské, ženské, pokojné i nahnevané. Každý deň vedci spočítali sumu, ktorá sa v škatuľke za používanie nápojov vyzbierala. V týždňoch, keď bola na dvierkach fotografia, očí sa vyzbieralo až o 276 percent viac, ako počas týždňov s kvetmi. Prečo boli oči také úspešné? Vedci to pripisujú najmä ľudskej hanbe. Ľudia sú totiž podvedome veľmi silno uvedomujú, že ich správanie môže poškodiť ich povesť.
(SITA)