24hod.sk    Z domova

08. marca 2012

Predvolebná kampaň sa viac venovala kauzám a škandálom



Kampaň pred sobotňajšími predčasnými voľbami do NR SR poznačili najrôznejšie kauzy, "ktoré výrazne ovplyvnili jej priebeh a zobrazenie v médiách. Vo všetkých televíziách dominovali kauzy ...



Zdieľať
gorila BRATISLAVA 8. marca (WEBNOVINY) - Kampaň pred sobotňajšími predčasnými voľbami do NR SR poznačili najrôznejšie kauzy, "ktoré výrazne ovplyvnili jej priebeh a zobrazenie v médiách. Vo všetkých televíziách dominovali kauzy Sasanka a protesty súvisiace s kauzou Gorila nad informáciami o predvolebných aktivitách a programoch".


Vyplýva to zo správy MEMO 98 Prezentácia politických predstaviteľov a subjektov pred voľbami do NR SR (20. 2. – 4. 3. 2012) zverejnenej v stredu 7. marca na informačnom portáli www.infovolby.sk.

Médiá sa podľa správy MEMO 98 vo svojom spravodajstve zamerali takmer výlučne na osem najsilnejších strán a menším stranám venovali minimálny alebo žiadny priestor.


Video: Priateľský rozhovor Kočnera a Sulíka


"SaS síce získala spomedzi kandidujúcich strán najviac spravodajského priestoru, ale bola zároveň v každej televízii aj najnegatívnejšie zobrazená – dôvodom bola kauza Sasanka," konštatuje sa ďalej v sumáre z monitoringu predvolebnej kampane.

Ako sa ďalej uvádza v správe zverejnenej na http://www.infovolby.sk/index.php?base=data/_pr/1331173728.txt k informovaniu voličov prispeli diskusie televízií, vrátane verejnoprávnej Slovenskej televízie (STV), ktoré výrazne obohatili politický diškurz.

"Vo všetkých televíziách dominovali informácie o vláde. Najväčší podiel (41,4%), aj najväčší absolútny priestor (24 min. a 52 sek.) jej venovala STV. Vo všetkých médiách o vláde dominovali neutrálne a negatívne informácie, pričom najviac kritický pohľad na činnosť vlády prezentovala TV Joj. Hoci STV bola voči vláde najmenej kritická, celkom zjavne badať rozdiel oproti 2010," konštatuje sa v záveroch správy.

"Mediálny obraz kampane bol do nemalej miery ovplyvnený aj masívnou reklamnou aktivitou občianskeho združenia Občan v akcii, formálne stojaceho za spotmi strany 99% - občiansky hlas, ktoré boli počas januára vysielané v troch populárnych elektronických médiách (TV Markíza, TV Joj a Fun Rádio)," uvádza sa okrem iného v správe.

MEMO 98 v tejto súvislosti pripomína, že Rada pre vysielanie a retransmisiu na začiatku februára obom televíziám a neskôr aj rádiu dala sankcie. Najzásadnejšie boli už spomínané kauzy a škandály - materiál o odpočúvaní novinárov Vojenským obranným spravodajstvom, kauzy Gorila a Sasanka, ktoré ako sa ďalej uvádza v správe "proti sebe s najväčšou pravdepodobnosťou použili politické strany na diskreditáciu protivníkov".

Video: Vyjadrenie Matoviča ku znaku Gorila


Tento spôsob kampane podľa správy zatlačil do úzadia klasickú časť kampane venovanej programu strán. "Podobne ako v minulosti, porovnateľne sa politickým témam venovali STV, TA3 a TV Markíza, naopak najmenší priestor bol v TV Joj, ktorá dlhodobo ladí svoju spravodajskú reláciu bulvárnejšie, s výrazne menším podielom politických správ," konštatuje sa v správe o mediálnom monitoringu.

Správa MEMO 98 prináša analýzu mediálnej prezentácie všetkých 26 kandidujúcich strán a ďalších politických subjektov (prezident, vláda). Monitoring bol zameraný na hlavné spravodajské relácie celoplošne vysielajúcich televízií – STV, TV Markíza, TV JOJ a TA3 takmer od začiatku oficiálnej volebnej kampane v médiách (20.2. – 4.3.).

Sledovanými kritériami boli priestor, ktorý médiá venovali subjektom a kandidátom a spôsob (pozitívny/ neutrálny/ negatívny), akým boli subjekty a kandidáti zobrazovaní. Podrobné údaje, ako grafy a tabuľky sú na: http://www.infovolby.sk/index.php?base=data/_pr/1331173728.txt. MEMO 98 sa dlhodobo venuje zobrazovaniu politických subjektov a ich predstaviteľov v médiách na Slovensku ako aj v zahraničí. Správa analyzuje prezentáciu subjektov kandidujúcich vo voľbách do NR SR 2012. Mediálny monitoring bol vytvorený v rámci projektu informačného portálu www.infovolby.sk, realizovaného vďaka podpore Nadácie otvorenej spoločnosti - Open Society Fund (NOS-OSF).

   Tlač    Pošli

Prečítajte si tiež


https://www.24hod.sk/predvolebna-kampan-sa-viac-venovala-kauzam-a-skandalom-cl189006.html