30. novembra 2011
Nie je žiadnym tajomstvom, že ich fotografie sú zväčša výsledkom šikovného retušéra. Tím amerických expertov preto vytvoril program spojený s projektom, ktorý by mal vymeniť ilúziu za reálny svet.
Pred a po - upravované fotografie v magazínoch by mali byť označené číslami od 1 do 5Foto: www.dailymail.co.uk
Lesklé stránky módnych a lifestyleových magazínov predávajú
ilúziu, ktorou sa čitatelia radi nechávajú uniesť. Bezchybná pleť, dokonalé krivky, žiadne vrásky, celulitída a ani gram tuku navyše – reklamné agentúry a módny svet servírujú
krásu na zlatom podnose a zdravotné organizácie zatiaľ volajú na poplach. Digitálne vylepšenia fotografií podľa nich propagujú
nerealistické očakávania a požiadavky na výzor čitateľov, čo môže byť hlavne pre mladých ľudí obzvlášť nebezpečné. K osvete sa preto pridali aj počítačový odborníci, ktorí tvrdia, že každá retušovaná fotografia by mala byť označená
stupňom na škále od 1 do 5, a tak konzumentom naznačiť, nakoľko bola fotografia upravená. Zároveň vytvorili počítačový
program, ktorý by pomohol fotografie jednoducho zaradiť do stupnice, a tak ponúknuť skryté varovanie.
Takto dokáže program odhadnúť, na ktorých miestach bola fotografia retušovanáFoto: www.dailymail.co.uk
Za projektom stojí profesor
Henry Farid a Eric Kee z
Dartmound College v New Hampshire.
„Všadeprítomnosť nerealistických a idealizovaných fotografií sa spája s poruchami prijímania potravy a s nespokojnosťou s vlastným telom,“ tvrdí americký tím. Na to, aby vytvorili program zameraný na odhalenie retušovaných obrázkov, ich museli najprv stovky preskúmať.
„Začali sme s fotkami „pred“ a „po“, z ktorých sme automaticky určili geometrické zmeny týkajúce sa kriviek tela a fotometrické zmeny zahŕňajúce iný tón a chybičky pleti,“ uviedol Henry Farid.
Spolu rozanalyzovali 468 setov fotografií a následne použili zjednodušené
štatistiky, ktorými zdokumentovali detaily prevedených zmien. Na základe toho vytvorili matematický
algoritmus, ktorý pomôže odhadnúť, akými úpravami fotografia prešla. Ku každej upravenej fotografii pridelili číslo od 1 do 5 – teda od najmenej po najviac retušovanú fotografiu. Následne požiadali dobrovoľníkov, aby fotkám sami pridelili číslo zo stupnice. Pri porovnávaní počítačových dát s názormi dobrovoľníkov dospeli k veľmi vysokej zhode.
Foto: www.dailymail.co.uk
„Teraz máme matematickú mieru úpravy fotografií a zároveň vieme predvídať, ako fotografie ohodnotí bežný pozorovateľ,“ uviedol Farid.
„Vydavatelia majú legitímne dôvody na úpravy fotografií – potrebujú vytvoriť fantastický svet a predať čo najviac produktov. Zašli však priďaleko. Navrhujeme, aby boli chránené záujmy vydavateľov a reklamných agentov, ale zároveň aj záujmy spotrebiteľov, a to tak, že k fotografiám poskytnú číselné hodnotenie. Na jeho základe sa spotrebiteľ dozvie, nakoľko bol vzhľad človeka digitálne upravený a teda nakoľko je vzdialený od reality,“ myslí si tím expertov.
Foto: www.dailymail.co.uk
Ich štúdia bola uverejnená vo vedeckom žurnále
Proceedings of the National Academy of Sciences a ihneď si získala podporu Americkej asociácie medikov:
„Musíme prestať vystavovať vnímavé deti a tínedžerov reklamám s modelkami s takým typom tela, ktoré sa dá získať len pomocou softvérových úprav.“ Na to, aby sa im túto myšlienku podarilo presadiť aj v praxi, budú asi potrebovať ešte veľa času a presviedčania.
www.dailymail.co.uk