![]() |
25. februára 2018
Skladateľ, hudobník, publicista a manažér Pavol Danišovič (*23. septembra 1955, Trnava), vyštudoval odbor hudobná veda na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. V roku 1979 začínal ako dramaturg v Československej televízii, od roku 1983 bol hudobným redaktorom v Čs. rozhlase. Už počas štúdia pôsobil vo viacerých amatérskych skupinách. Od roku 1982 sa venoval komponovaniu, spolupracoval s textárom Romanom Spišiakom. Zložil piesne pre Beátu Dubasovú i pre iných interpretov, medzi nimi aj pre Petra Lipu. Ako rozhlasový redaktor a moderátor sa špecializoval na hudobno-publicistické relácie. Podieľal sa na tvorbe dramaturgie programov typu Miss Slovensko či Zlatý slávik. V súčasnosti pôsobí ako výkonný riaditeľ Štúdia L+S. Populárna je jeho relácia Dvojbodky, ktorú vysiela s hosťom Milanom Lasicom. Neobišli sme ju ani v rozhovore v rámci multimediálneho projektu TASR Osobnosti: tváre, myšlienky.
Narodili ste sa v slovenskom Ríme, aké detstvo ste prežili?
V Trnave som sa narodil, lebo tam je pôrodnica, ale som z Bolerázu, čo je 13 kilometrov od Trnavy. Je to tvrdá dzedzina, kde sa strašne tvrdo vypráva. Na dzedzine bolo veľmi príjemne, každý má to detstvo asi takto zafixované. Mám skvelých rodičov, bohužiaľ, otec už nežije. Naučili ma niečo, čo sa snažím preniesť aj na svojich dvoch synov, staršieho Tomáša a mladšieho Michala. Rodičia mali so mnou úžasnú trpezlivosť, veľmi pozitívne reagovali na moje záľuby, ktoré sa striedali každé tri mesiace, rybárčenie, zbieranie známok, neskôr som prepadol muzike. Za to ich obdivujem doteraz, pretože prvý nástroj, ktorý som mal, boli bicie. Potom prišla gitara, otec mi dokonca pomohol vyrobiť elektrickú gitaru. V štrnástich rokoch som bol v Boleráze kapelník bigbítovej kapely The Beavers.
Čo ste na základke mali rád a čo nie?
Vždy som inklinoval k humanitným predmetom. Písal som dokonca humoristické poviedky do školského rozhlasu. Matematika mi veľmi nešla.
A na strednej škole?
Chcel som ísť do Bratislavy, aby som bigbít videl čo najbližšie. Môj o dva roky starší kamarát chodil na chemickú priemyslovku v Bratislave. Zdalo sa mi to byť dobrým nápadom, ísť na túto školu, pretože tam nebol až taký problém sa dostať. Nebol o ňu veľký záujem, aj keď tá škola bola vtedy vynikajúca. Tak som prešiel do Bratislavy, bol tam internát, chodil som po kluboch, počúval som muziku, hral som. Tá škola mi, bohužiaľ, veľa nedala, akurát si pamätám H2SO4. Ale boli to nádherné stredoškolské roky.
Vyrastali ste pri Trnave v čase najväčšej slávy trnavského futbalu, chodili ste na futbal? Nechceli ste byť futbalistom?
Poviem vám, že môj otec bol minimálne 15 rokov predsedom telovýchovnej jednoty a futbalistov Slavoj Boleráz. Bol posadnutý futbalom. Moja mama bola z neho nešťastná, lebo každú druhú nedeľu bol u nás na obed rozhodca, a tak tatko aj troška loboval. Ja som bol ale vysadený odmalička na muziku. Futbal mi až tak veľa nehovoril, aj keď som hral, aj ma to bavilo. Ale na tom úžasnom zápase Trnavy proti Ajaxu Amsterdam v semifinále pohára majstrov v apríli 1969 som bol.
Z chemickej priemyslovky ste prešli na výšku, vyštudovali ste odbor hudobná veda na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Mendelejevovu tabuľku ste vymenili za notovú osnovu?
Hudba bola u mňa vždy dominantná. Ešte na základnej škole som chodil na Ľudovú školu umenia na gitaru a išlo mi to celkom dobre. Nemal som ale odvahu ísť z Bolerázu na konzervatórium. Preto som si vymyslel chemickú priemyslovku. Z nej sa dalo ísť na vysokú školu alebo na vojnu. Hudobnú vedu otvárali každý druhý rok, práve keď som zmaturoval, neotvárali prvý ročník. Zo zúfalstva som išiel na Prírodovedeckú fakultu, odbor chémia – fyzika. Na prijímacích skúškach nás asistenti vítali, lebo tam nechcel nikto ísť. To bolo najťažšie, čo mohlo byť. Ale išiel som tam, dokonca som aj ukončil semester, ale to som sa už intenzívne pripravoval na prijímačky na hudobnú vedu. Tam ma, chvalabohu, zobrali na prvýkrát. Bolo to také územie slobody, bavili sme sa o muzike, boli sme štyria bigbiťáci v ročníku, tak sme to trocha otočili smerom k populárnej hudbe. Aj diplomovku som robil o rockovej hudbe na Slovensku.
Vaším prvým zamestnávateľom bola Československá televízia, nastúpili ste v roku 1979. Dobrý začiatok, či nie?
To bolo asi moje najväčšie kariérne šťastie. Už ako študent som sa motal okolo televízie, privyrábal som si v komparze, pri stavaní kulís, ako asistent produkčného a podobne. V poslednom ročníku na vysokej škole som dostal miesto v Hlavnej redakcii zábavných programov Slovenskej televízie, kde boli mojimi učiteľmi života Boris Filan, Katka Svetková či Karol Strážnický. To najväčšie šťastie bolo, že som ako ucháň dramaturg dostal na starosť pána režiséra Roháča, čo bolo neuveriteľné. To bola úžasná škola v rámci vstupu do šoubiznisu.
V roku 1983 ste prešli do Slovenského rozhlasu, na post hudobného redaktora.
Áno, ale medzitým bola ešte ročná epizóda vojenskej služby. Skončil som ju v kasárňach v horách. Desať mesiacov štyridsať vojakov za Kvetnicou pri Poprade, kde sme strážili muničné sklady. O pol piatej odišli dôstojníci domov do Popradu, mňa urobili veliteľom kasární, ale v zdraví sme to prežili. Už počas vojenčiny som dostal ponuku z rozhlasu. Vtedy odchádzal Fero Hora z rádia, vlastne ho vyhodili - za úplnú blbosť. Mal tu na návšteve nejakého kamaráta, emigranta z Ameriky a povodil ho po rozhlase na Leninovom, dnes Jakubovom námestí. V rozhlase ma prijímal Pavol Zelenay ako vedúci redakcie, ktorého som ja ako vedúci púšťal z rozhlasu do penzie. Rozhlas aj Palo Zelenay boli pre mňa veľmi dôležití.
Čo vám vravia hity ako Úschovňa pohľadov, Účesy, V spomienkach schúlená či Domáca úloha?
(úsmev) To bola etapa s Beátou Dubasovou. Predtým aktívny muzikant, potom hudba ako koníček, vždy som ale hral a bavilo ma to. V prostredí, kde som pracoval, boli aj Ali Brezovský či Ivan Horváth. Každú chvíľu sme pomáhali nejakým kapelám, rozhlas sa staral o nové nahrávky a nových muzikantov. Tak prišlo pokušenie, aby som skúsil niečo aj ja. V roku 1981 sme boli v porote na festivale Košický zlatý poklad. Na scénu prišla Beáta Dubasová a ľudia stíchli už pri jej príchode, pritom sa ešte nič nedialo. To bolo asi znamenie. Spievala štandardnú pesničku, dali sme po vystúpení reč, či by nechcela ísť do Bratislavy, že by sme niečo skúsili. Medzitým som sa skamarátil s Romanom Spišiakom, ktorý mal ambíciu písať texty, k tomu mal aj manažérske schopnosti, čo som ja nemal. On vedel vybaviť, či pozháňať všetko, čo sme potrebovali. Beáte vybavil zamestnanie aj ubytovanie.
Takže v tandeme s Romanom vznikli viaceré hity?
Pol roka sme korepetovali a hľadali nejaký 'fíling', ako to urobiť. Jedna z prvých pesničiek bol Maznáčik, čo bol prvý malý hit. Maznáčika nahrávala skupina Kamene a v tej dobe Kamene bol Pavol Zelenay a ja. Mal som automatického bubeníka, Pavol mal syntetizátory. Vtedy sa začala budovať jej kariéra, prišiel prvý album, ktorý mal úspech. V televízii bola každý týždeň hitparáda 5 x P, urobil sa k tomu klip a ľudia, teda publikum, povedali, či to má význam alebo nie. Vlastne to bolo „vox populi“. S Beátou sme urobili tri albumy, pri prvom veľmi pomohol Vašo Patejdl. Ťahali sme to do roku 1989. Dodnes sme vo veľmi príjemnom vzťahu, veľmi jej fandím a obdivujem ju. Stále dobre spieva, dobre vyzerá a má parádny repertoár.
Chodili ste do štúdia pri nahrávaní piesní?
Samozrejme, veľmi nás to bavilo a žili sme tým. Nevedel som si predstaviť, že by som nebol od začiatku do konca pri tej-ktorej pesničke. Aj keď to nebolo o tom, že by som to nejako dozoroval, práve naopak. Vašo ma naučil, ako sa racionálne správať v štúdiu. Je to niekedy hrozná otrava, hlavne pri mixáži, keď tú pesničku počujete tisíckrát. Niektorí zvukári sú puntičkári, pokiaľ nie je napríklad basová frekvencia tak, ako má byť, tak sú schopní to robiť celú noc. Ale tak to má byť.
Nemôžeme obísť slávnu éru Rádia Rock FM. Vzniklo 4. marca 1991 a vy ste boli jeho programovým riaditeľom.
Rádio Rock FM je úžasný zážitok. V roku 1990 sa začalo všetko meniť. Ja som bol vtedy vedúcim redakcie populárnej hudby, mal som už nejaké skúsenosti. Robili sme napríklad s Petrom Dorůžkom na Devíne seriály o rockovej hudbe, nezávislej hudbe, s Jirkom Vejvodom o šansóne, s Petrom Lipom o džeze. Na hudbu boli limity, už si to nepamätám presne, bolo tuším 60 % domácej, 30 % socialistickej a 10 % západnej produkcie. My sme limity pod hlavičkou „kritiky kapitalizmu“ obchádzali a hrali sem veľa „západnej“ alternatívy, jazzu, punku. Prišla teda možnosť a ja som veľmi chcel, aby sme mali rádio, ktoré by hralo hudbu zmysluplne, aby sa o nej aj týmto spôsobom hovorilo.
Hudobná publicistika bola vtedy na veľmi dobrej úrovni, takže bolo z čoho vychádzať. Vtedy bol riaditeľom programu Ernest Weidler, išiel som za ním s tým, že mám takýto nápad a on to podporil. Napísal som námet, vymysleli sme programovú štruktúru a dávali dohromady ľudí. Ľudský potenciál bol výborný, hľadali sme v rádiu, kde bola už vtedy dobrá partia, ktorá robila pre Rádio Elán - Jarmila Hargašová, Julo Viršík, Ľuboš Černák, Juraj Čurný - okolo nich sa začali nabaľovať ďalší ľudia. Brali sme z nášho pohľadu najlepších ľudí v rozhlase, ktorí už mali skúsenosť a začali sme vysielať. Boli sme pripravení a rádio sme postavili. Navyše to bolo prvé rádio, ktoré od rána do večera mohlo priamo komunikovať cez telefón s poslucháčom. Úžasná atmosféra, pár mesiacov sme vysielali aj na stredných vlnách, telefonovali nám z Ašu, Prahy, z Kutnej Hory. Na chvíľu sme zvalcovali Československo.
| ©2005-2025 Denník 24hodin | Webdesign by WEBkomplex.sk |