24hod.sk    Ekonomika

19. septembra 2016

SAMO: Zverejnenie marží obchodníkov nezvýši dopyt po našich výrobkoch



Obchodné reťazce združené v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) neodmietajú diskusiu o posilnení postavenia poľnohospodárov v potravinovom dodávateľskom reťazci, ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Bratislava 19. septembra (TASR) - Obchodné reťazce združené v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) neodmietajú diskusiu o posilnení postavenia poľnohospodárov v potravinovom dodávateľskom reťazci, či už v rámci SR alebo EÚ. Sú však presvedčené, že zverejňovanie marží obchodníkov k stanovenému cieľu nevedie. Uviedla to v stanovisku SAMO.


"Žiadne administratívne opatrenie, teda ani zverejňovanie marží obchodníkov, nemôže nahradiť jediné skutočné riešenie, ktoré dokáže zlepšiť postavenie slovenských poľnohospodárov, a tým je dopyt zákazníkov po slovenských produktoch," povedala predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.

Podľa jej názoru by navyše išlo aj o ďalšiu nadbytočnú administratívnu záťaž, keďže na Slovensku funguje obchod v ostrom konkurenčnom prostredí, ktoré bráni neúmernému zvyšovaniu marží.

O primeranosti marží obchodníkov svedčia podľa SAMO aj štúdie nezávislých domácich a zahraničných inštitúcií. Napríklad štúdia Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva (VÚEPP) zaoberajúca sa analýzou štruktúry spotrebiteľských cien vybraných živočíšnych komodít v rokoch 2004 až 2012 uvádza, že najvyšší priemerný podiel na ich spotrebiteľskej cene, teda celkovú maržu, mali v sledovanom období prvovýrobcovia (51,66 %) a spracovatelia (19,68 %). Naopak, obchod mal priemerný podiel celkovej marže na týchto komoditách najnižší, a to 12,5 %.

Aj pracovný dokument Európskej komisie zaoberajúci sa konkurenciou v potravinárskom dodávateľskom reťazci skonštatoval intenzívnu hospodársku súťaž v oblasti maloobchodu v EÚ, výsledkom čoho sú nižšie marže pre maloobchod. Podľa tohto dokumentu po odpočítaní nákladov je priemerná zisková marža maloobchodu v EÚ pri čerstvých potravinách 2 až 4 % z predajnej ceny, čo je podľa štúdie VÚEPP absolútne porovnateľné s dosahovanými priemernými ziskovými maržami u nás.

"Ak teda chcú naši poľnohospodári a prvovýrobcovia zvyšovať ceny svojich produktov, musia prichádzať s inováciami a vyrábať výrobky s vyššou pridanou hodnotou, za ktoré si budú naši zákazníci ochotní priplatiť vyššiu cenu," podčiarkla Fašiangová.

SAMO zároveň upozorňuje aj na nesprávnu interpretáciu obchodnej marže, ktorá vedie k zavádzaniu laickej verejnosti. V skutočnosti je obchodná marža (bez DPH) rozpätím medzi nákupnou a predajnou cenou produktu a obchodníci z nej kryjú všetky svoje prevádzkové náklady, ako sú mzdy, energie, chod a údržba obchodných prevádzok, marketing, straty na nepredanom tovare a ďalšie.

Až po odpočítaní týchto nákladov je možné vypočítať ziskovosť obchodníka, ktorá sa rôzni. Aj na základe dostupných finančných údajov však nie je ziskovosť obchodníkov na Slovensku nijako neprimeraná a je oveľa menšia ako napríklad u veľkých spracovateľov či globálnych producentov potravín.

SAMO združuje spoločnosti obchodu, ktoré na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 610 maloobchodných a 6 veľkoobchodných prevádzok. Členovia SAMO sa radia medzi najvýznamnejších investorov, keď od začiatku svojho pôsobenia na slovenskom trhu tu doteraz preinvestovali spolu takmer 2,5 miliardy eur, a to bez úľav v rámci štátnej pomoci. Členovia združenia sa zároveň radia aj medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku. V súčasnosti spolu zamestnávajú viac ako 26.000 ľudí.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli

Prečítajte si tiež


https://www.24hod.sk/samo-zverejnenie-marzi-obchodnikov-nezvysi-dopyt-po-nasich-vyrobkoch-cl463558.html