14. januára 2006
Jeho zámerom bolo zistiť, aký je slovenský spotrebiteľ, čo vie o svojich právach, a kde by sa mal zlepšiť.
Z prieskumu vyplýva, že len zanedbateľný počet respondentov si myslí, že s ochranou spotrebiteľov nie sú v SR skoro žiadne problémy. Takmer štvrtina sa domnieva, že v SR máme dobré zákony, no niekedy sa porušujú. Najfrekventovanejšie hodnotenie situácie s ochranou práv bolo: „zákony na ochranu spotrebiteľov nie sú v SR najlepšie a ešte sa aj porušujú“. Myslí si to až 42,4 percenta účastníkov prieskumu. Vyslovene zlé spotrebiteľské zákony sú na Slovensku pre 16,8% ľudí. Zvyšok opýtaných nevedelo problematiku posúdiť.
Za najčastejšiu formu porušenia svojich práv považujú zákazníci nedostatočné či dokonca až nepravdivé informácie o zložení, kvalite a vlastnostiach výrobkov a služieb. Takto odpovedalo na otázku o spôsoboch porušovania práv spotrebiteľov (s možnosťou uviesť viac odpovedí) 58,9 % respondentov. Len s tesným odstupom skončilo na druhom mieste porušovanie spotrebiteľských práv v dôsledku nekorektného postupu predajcov, spôsobujúceho škody spotrebiteľom, za ktoré sa nedomôžu odškodnenia.
Tesne nadpolovičná väčšina odpovedí sa týkala skutočnosti, že sa u nás predávajú výrobky a poskytujú služby, ktoré ohrozujú životné prostredie, ako aj neschopnosti kompetentných inštitúcií poskytnúť v takýchto prípadoch ľuďom pomoc. V tejto súvislosti sa najčastejšie spomínala nevymožiteľnosť odškodnenia v prípade, že sa vinou nekvalitného výrobku stane jeho majiteľovi nejaká škoda. Podľa názoru účastníkov prieskumu na Slovensku chýba systém preventívnej ochrany, takže sa nedokáže zabrániť predaju takých výrobkov a služieb, ktoré nie sú bezpečné a ohrozujú zdravie spotrebiteľov.
S nízkou úrovňou ochrany pred subjektami s monopolným alebo dominantným postavením na trhu je nespokojných 35,2 % respondentov v prípade služieb a 33,1 % pri výrobcoch tovarov. S problémami pri vybavovaní reklamácií sa stretlo 32,1 % respondentov a len o necelé percento menej (31,2 %) vidí nedostatky pri zabezpečení dostupnosti výrobkov a služieb vo svojom bydlisku.
hll