09. marca 2014
Európska centrálna banka - člen tzv. Trojky. Foto: TASR Bratislava 9. marca (TASR) – Záujem Slovákov o základný bankový produkt, teda o účet za jedno euro mesačne, je veľmi nízky. Ako totiž vyplýva z údajov Ministerstva financií (MF) SR, ktoré si TASR vyžiadala, doteraz si bankách tento produkt zaobstaralo len 73 občanov, 17 ľudí si ho zrušilo a trom ľuďom banky produkt zamietli.
Do 25. januára tohto roka mali banky rezort financií informovať o tom, ako sa im v roku 2013 darilo tento produkt poskytovať. Ako však finančné domy uvádzajú, záujem oň zo strany klientov je veľmi slabý. Vo väčšine bánk má tento balíček služieb aktivovaný len zopár klientov. Napríklad VÚB banka eviduje len osem klientov, ktorý základný bankový produkt využívajú, v ČSOB má takýto účet otvorený len 18 klientov.
"O lacný balík za jedno euro je veľmi malý záujem. V Slovenskej sporiteľni vedieme zatiaľ len 25 takýchto účtov," uviedol hovorca banky Štefan Frimmer. Podobnú skúsenosť má aj Tatra banka.
"Záujem klientov o otvorenie Základného bankového produktu je veľmi slabý. Klientom sme doteraz otvorili spolu päť takýchto účtov," doplnila hovorkyňa banky Marína Masárová.
Podľa bánk je za nízkym záujmom ľudí najmä to, že poskytnutie tohto produktu je podmienené viacerými kritériami. Napríklad osoba, ktorá si chce účet otvoriť, by nemala mať vyšší príjem ako je výška minimálnej mzdy.
"Záujem je nízky aj preto, že málokto má v súčasnosti v banke iba účet a zriadenie takéhoto produktu je podmienené tým, že okrem príjmovej hranice nemôže mať klient iné depozitné produkty v bankách," vysvetľuje hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová. Za pravdu jej dávajú aj ostatné banky.
"O základný bankový produkt sme zo strany klientov nezaznamenali záujem. Môže to byť spôsobené aj komplikovanými podmienkami určenými legislatívou, ktoré musí klient pre získanie nároku na zvýhodnený základný bankový produkt splniť," približuje hovorkyňa Poštovej banky Naďa Urbanová.
Banky navyše podotýkajú, že na trhu je dostatok účtov, ktoré môžu mať klienti otvorené za výhodných podmienok.
"Banky už majú vo svojej ponuke účty, ktoré môže klient pri aktívnom využívaní mať zadarmo bez toho, aby bol limitovaný napríklad výškou svojho príjmu, či možnosťou vedenia účtov v iných finančných inštitúciách," dopĺňa hovorkyňa UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia Zuzana Ďuďáková.
Klienti tak vďaka vernostným programom bánk môžu mať lacnejší účet, napríklad ak pravidelne z neho realizujú platby a mesačne im na účet prichádza určitá suma peňazí.
"Klienti si podľa všetkého vedia nájsť v ponuke bánk produkt, ktorý spĺňa ich potreby viac, ako základný bankový produkt. Balíky služieb ponúkané bankami obsahujú viacero neobmedzených služieb, ako napríklad výbery z vlastného bankomatu," uviedla aj hovorkyňa Sberbank Slovensko Ľubomíra Chmelová.
Vláda zaviedla účet za jedno euro s cieľom, aby boli bankové služby dostupnejšie pre sociálne znevýhodnených občanov. Banky tento produkt ponúkajú od júla minulého roka. Podľa zákona o bankách by mal obsahovať zriadenie bežného účtu v domácej mene, vykonávanie základných platobných operácií a vydanie debetnej platobnej karty.
"Cieľom základného bankového produktu nie je to, aby bol masovo využívaný, ale aby chránil ľudí s nízkymi príjmami a aby mali aj oni prístup k bankovým službám," uviedol pre TASR tlačový odbor MF SR.
Európska komisia (EK) v súčasnosti zvažuje aj zavedenie takzvaného základného platobného účtu. Ako uviedol rezort financií týmto krokom chce komisia zvýšiť dostupnosť bankových služieb.
"Skúsenosti so zavedením základného bankového produktu tak uľahčia Slovensku aplikáciu základných účtov požadovaných komisiou. To znamená, že sme v tomto prípade o krok pred EK," dodal rezort financií.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR