![]() |
17. mája 2025
Ženy dnes zohrávajú kľúčovú úlohu v rozvoji cestovného ruchu. Podľa štatistík Skift Research tvoria viac než 64 % svetových cestujúcich a stoja za 82 % všetkých rozhodnutí súvisiacich s cestovaním.
Práve Deň matiek bol príležitosťou pripomenúť si ich význam pri formovaní trendov turizmu – či už ide o sólo cestovanie, víkendové výlety s dcérou alebo skupinové „dámske jazdy“. Tieto trendy majú čoraz väčší vplyv aj na domáci a príjazdový cestovný ruch v Českej republike.
Z prieskumu Skift Research vyplýva, že až 40 % žien plánuje cestovať bez sprievodu, pričom najčastejšie ide o ženy vo veku nad 55 rokov. Sólo výlety im prinášajú osobný rozvoj, oddych a predovšetkým slobodu pri plánovaní programu. Vyhľadávanie pojmu „ženské sólo cestovanie“ sa za posledné desaťročie zvýšilo o 1 000 %.
„Ženy dnes formujú podobu cestovného ruchu – rozhodujú, vyberajú destinácie, inšpirujú ostatných. Vnímame ich ako silnú cieľovú skupinu a tomu prispôsobujeme aj naše kampane. Vidíme nárast nielen v sólo cestovaní, ale aj v priateľských a viacgeneračných výletoch,“ uviedol František Reismüller, riaditeľ agentúry CzechTourism.
Obľubu si získavajú aj výlety výhradne v ženskej spoločnosti – tzv. „girl trips“ s kamarátkami, sestrami alebo dcérami. Môže ísť o wellness víkend, návštevu festivalu alebo gastronomickú cestu, pričom dôležitý je zdieľaný zážitok. Podľa prieskumu Solo Female Travellers plánuje tento rok 14 % žien takýto výlet výlučne s inými ženami. Na popularite naberajú aj viacgeneračné výlety – víkend matky s dcérou alebo s viacerými členkami rodiny rôzneho veku, pričom Deň matiek je ideálnou príležitosťou na takýto zážitok.
Ženy pri cestovaní po Česku najviac vyhľadávajú kultúrne pamiatky (46 %), pešiu turistiku (39 %), prírodu (29 %), gastronómiu (25 %) a relax vo forme wellness (11 %). Štvrtina z nich počas cesty navštívi aj známych alebo rodinu. Najčastejším dopravným prostriedkom je auto, pričom zahraničné turistky využívajú aj leteckú dopravu. Sólo po Česku cestuje približne 13 % žien.
Češky najčastejšie vyrážajú na jednodňové výlety bez prenocovania a preferujú auto (69 %). Najobľúbenejšími aktivitami sú pešia turistika (47 %), kultúrne pamiatky (38 %), príroda (27 %), gastronómia (18 %) a relax (12 %). Cestujú najmä s partnerom (36 %), rodinou (32 %), ale približne pätina vyráža sama.
Zahraničné návštevníčky, ktoré do Česka prichádzajú autom (65 %) alebo lietadlom (20 %), zostávajú dlhšie – 31 % z nich 3 až 4 noci, 18 % celý týždeň. Zaujímajú ich najmä kultúrne pamiatky (52 %), príroda (31 %), gastronómia (31 %) a pešia turistika (33 %). Vyše polovica cestuje s partnerom (53 %), 9 % samostatne.
Sólo cestovanie je pre ženy spojené nielen s nezávislosťou a pokojom, ale často aj s návštevami blízkych. Až 37 % žien cestujúcich samostatne po Česku počas cesty navštívi rodinu alebo priateľov. Češky častejšie preferujú krátke výlety bez prenocovania (51 %), zatiaľ čo zahraničné turistky zostávajú dlhšie – 8 až 14 nocí. Obľubujú pokojné aktivity ako prehliadky pamiatok, relax, turistiku, wellness a gastronómiu. Zatiaľ čo Češky najviac inklinujú k turistike (21 %), cudzinky uprednostňujú kultúrne zážitky (27 %).
Podľa agentúry Expedia Group ženy tvoria 64 % svetových cestujúcich, rozhodujú o 82 % všetkých cestovateľských rozhodnutí a pri výbere destinácií kladú dôraz na čistotu (85 %), bezpečnosť (75 %) a komfort (70 %). Okrem toho sa 68 % žien snaží cestovať udržateľne, pričom zohľadňujú environmentálne aj sociálne dopady svojich ciest – tento trend potvrdzujú aj medzinárodné výskumy.
České destinácie, či už mestské, kúpeľné alebo horské, ponúkajú ženám presne to, čo hľadajú – bezpečnosť, pohodlie, autentické zážitky a možnosť zdieľať ich s blízkymi. Ide o potenciál, ktorý by si domáci cestovný ruch rozhodne nemal nechať ujsť.
©2005-2025 Denník 24hodin | Webdesign by WEBkomplex.sk |