Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Tlačové správy

Budujeme dom či domov?



Je náš byt či dom len miesto, kde sa venujeme každodenným činnostiam, alebo bezpečný prístav, v ktorom vytvárame príležitosti na spoločné stretnutia s našimi blízkymi? Organizácia Návrat robila ...



Zdieľať
bez nazvu BRATISLAVA 12. októbra (WBN/PR) - Je náš byt či dom len miesto, kde sa venujeme každodenným činnostiam, alebo bezpečný prístav, v ktorom vytvárame príležitosti na spoločné stretnutia s našimi blízkymi? Organizácia Návrat robila medzi zákazníkmi IKEA Bratislava prieskum v rámci spoločného projektu Aby RODINA bola DOMOV pre DETI, ktorý sa venoval tomu, ako svoj domov vnímajú deti a kde s nimi rodičia trávia najviac času.


Prieskumu sa zúčastnilo 157 detí a 146 rodičov, pričom každej z týchto skupín sme položili inú otázku. Deti mali na vzorovom pláne bytu označiť miestnosť, v ktorej sa cítia doma najbezpečnejšie. Na druhom pláne, ktorý bol určený iba pre mamy a otcov, zasa rodičia vyberali izbu, kde spolu so svojimi deťmi trávia najviac času.

Polovica detí sa zhodla na tom, že sa cíti najbezpečnejšie vo svojej detskej izbe. Môže to svedčiť o tom, že deti potrebujú mať priestor, kde majú svoje veci a práve v tejto izbe môžu vo väčšej miere (v porovnaní s inými izbami v byte) rozhodovať o tom, čo sa tam bude diať a koho si tam pustia. Z hľadiska pocitu detského bezpečia sa na druhom mieste umiestnila obývačka (20% detí), rodičovská spálňa nasledovala hneď za ňou (14% detí).

Hoci sa deti cítia najbezpečnejšie v detskej izbe, 61% rodičov sa vyjadrilo, že najviac času trávia s deťmi v obývačke. Podľa terénnej sociálnej pracovníčky Lenky Dvornákovej z Návratu, je kľúčovou otázka, kto určuje spoločne strávený čas v obývačke a či môžu aj deti ovplyvniť, čo v nej spolu robia:

,,Jednoznačné je, že dieťa potrebuje a vyhľadáva spoločný čas so svojím rodičom a to na dennej báze. Pre zdravý vývin dieťaťa je veľmi dôležité, ako rodič na takúto jeho túžbu opakovane reaguje. Ako odpovie na jeho pozvánku ku hre? Je to tak, že sa dieťa nakoniec skôr hrá v obývačke či kuchyni popri rodičovi, ktorý sa zaoberá niečím iným? Alebo si rodič nájde čas a venuje svojmu dieťaťu aspoň na chvíľku plnú pozornosť?"

Detská izba sa z hľadiska najčastejšie spoločne stráveného času rodičov a detí umiestnila až na druhom mieste (19% rodičov), tretie miesto obsadila kuchyňa (10% rodičov).


V rámci projektu Aby RODINA bola DOMOV pre DETI sa každý rok IKEA Bratislava a Návrat pozerá očami detí na jednu konkrétnu miestnosť v dome či byte a tému, ktorá s ňou súvisí. Cieľom je inšpirovať rodičov, aby trávili so svojimi deťmi viac času a venovali sa spolu aktivitám, ktoré sú na prvý pohľad bežné a jednoduché, ale pre ich vzťah s dieťaťom významné.

,,V súlade s témou tohtoročného katalógu IKEA sa od septembra zameriavame na kuchyňu a spoločné rodinné aktivity, ktoré súvisia s prípravou a konzumáciou jedla. Aktuálne môžu ľudia na facebooku diskutovať s ostatnými rodičmi, našou psychologičkou a sociálnou pracovníčkou na tému spoločného stolovania s deťmi," dodáva Ivana Bizoňová.

Viac informácií o projekte a pomoci rodinám v ohrození nájdete na stránke www.spolusvami.sk. V prípade otázok môžete kontaktovať:

Jana Hrubcová
IKEA Bratislava, s. r. o.
+421 2 48 226 102
+421 911 672 420
jana.hrubcova@IKEA.com
www.IKEA.sk
http://www.facebook.com/IKEABratislava
http://www.youtube.com/user/IKEABratislava

Ivana Bizoňová
Návrat, o.z.
+421 2 52 44 43 61
+421 905 216 745
bizonova@navrat.sk
www.navrat.sk
https://www.facebook.com/navrat.sk
https://www.youtube.com/channel/UCrWaVYHqv-gAEXj2q7hOhXw

O IKEA
IKEA je spoločnosť so švédskymi koreňmi zaoberajúca sa bytovým zariadením, ktorú v roku 1943 založil Ingvar Kamprad. Víziou IKEA je "vytvárať lepší každodenný život pre mnohých ľudí‟. Z obchodného hľadiska si kladieme za cieľ ponúkať široký sortiment kvalitného a funkčného bytového zariadenia s dobrým dizajnom za ceny také nízke, aby si ho mohlo dovoliť kúpiť čo najviac ľudí. IKEA má celkovo 349 obchodných domov v 40 krajinách/oblastiach, 44 obchodných domov vlastnia a prevádzkujú držitelia licencie mimo IKEA Group. Obchodné domy IKEA Group privítajú ročne 690 miliónov návštevníkov. Viac informácií nájdete na www.IKEA.sk

NÁVRAT, o.z.
Návrat je špecializovaná nezisková organizácia, ktorá od svojho vzniku v roku 1993 podporuje myšlienku a realizáciu starostlivosti o ohrozené a opustené deti výlučne v rodinnom prostredí. Ako sieťová organizácia pôsobí v 7 regionálnych centrách, v ktorých viac ako 30 odborných zamestnancov (sociálnych pracovníkov, špeciálnych pedagógov, psychológov...) poskytuje komplexné odborné služby v dvoch základných oblastiach: náhradná rodinná starostlivosť a pomoc rodinám v ohrození. V systéme sociálnej starostlivosti presadzuje, aby deti vyrastali v rodinách a nie v detských domovoch a organizuje komunikačné kampane na podporu rodičovstva.
Viac informácií o Návrate a jeho činnosti nájdete na www.navrat.sk.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Nitra hľadá možnosti, ako zrekonštruovať železničnú stanicu
<< predchádzajúci článok
V bývalej väznici v Drahoniciach otvorili zariadenie pre utečencov