Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

20. augusta 2014

Viac peňazí z eurofondov by malo ísť priamo na platy učiteľov



Veľké rozdiely v kvalite medzi základnými školami na Slovensku, nevyužívanie všetkých možností na zvyšovanie platov učiteľov či slabá komunikácia ...



Zdieľať
Eugen Jurzyca Foto: TASR/Pavel Neubauer
Bratislava 20. augusta (TASR) – Veľké rozdiely v kvalite medzi základnými školami na Slovensku, nevyužívanie všetkých možností na zvyšovanie platov učiteľov či slabá komunikácia ministerstva. To sú podľa poslanca Národnej rady (NR) SR a bývalého ministra školstva Eugena Jurzycu (SDKÚ-DS) jedny z najväčších rizík v uplatňovaní vzdelávacej politiky rezortu školstva, ktoré odpozoroval za posledné dva roky vlády Smeru-SD. Napriek nim sú mu prvé vyjadrenia a plány nového šéfa rezortu Petra Pellegriniho sympatické.


Za jedno z rizík považuje Jurzyca centralistické plánovanie vzdelávacích odborov a kapacít škôl. "Alternatívou by bolo, že by školy pripravovali absolventov v prostredí, ktoré nie je deformované nesprávne stanovenými normatívmi a v prostredí relatívne plnom informácií, kde všetci majú informácie o tom, ako úspešne stredná a vysoká škola pripravuje absolventov na trh," vysvetlil.

Jurzyca poukázal aj na to, že sa nevyužívajú všetky možnosti na zvýšenie miezd učiteľov. Domnieva sa, že od šetrenia v rámci rezortu, ktoré presadzuje nový minister, nemožno čakať výrazné zlepšenie situácie. Viac zdrojov by hľadal aj v štátnom rozpočte a v prostriedkoch z fondov Európskej únie. "Treba sa pokúsiť zmeniť eurofondy tak, aby viac peňazí išlo priamo do platov učiteľov," navrhuje. Zároveň sa nazdáva, že aj meranie a zverejňovanie výsledkov vo vzdelávaní pomôže zvýšiť objem peňazí, ktoré smerujú do tejto oblasti.

Zásadným problémom sú podľa exministra školstva tiež veľké rozdiely medzi základnými školami. "U detí spoločnosť chce, aby dostali rovnakú šancu na vstup do života. Základná škola by nemala byť niekde extrémne dobrá a niekde extrémne zlá," myslí si. Predstavuje si to tak, že učitelia z najlepších škôl, platení z eurofondov, by mohli šíriť dobré praktiky vo forme stáží na slabších školách.

Opozičný poslanec zdôraznil aj nedostatočnú transparentnosť a pasivitu rezortu pri poskytovaní informácií verejnosti. "Ministerstvo nekorigovalo nesprávne informácie, ktoré boli prítomné vo verejnej diskusii, pritom ich je množstvo," povedal Jurzyca. Ako príklad uviedol všeobecne zaužívanú myšlienku, že množstvo žiakov si volí gymnáziá a odtiaľ idú študovať sociológiu či politológiu, vďaka čomu sa z nich po skončení štúdia stanú nezamestnaní. "Vytvára sa tak politický tlak na to, aby rezort a vláda prijímali opatrenia, ktoré nie sú správne, lebo sú založené na zlých informáciách," dodal.

Nový minister by sa mal podľa Jurzycu vyvarovať zásahov do textu učebných pomôcok tak, ako sa to stalo už v minulosti. Je presvedčený, že školstvo trpí zdôrazňovaním encyklopedických vedomostí a nerozvíjaním kritického myslenia. "Keď jednoducho zmení text v učebnici, školstvo bude akceptovať signál, že sa netreba púšťať do kontroverzných tém," uzavrel.



Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Daň z motorových vozidiel sa zjednotí a bude ekologickejšia
<< predchádzajúci článok
Na Kossuthovom námestí sa začali oficiálne oslavy sviatku sv. Štefana