Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
10. 12. 2017

Axolotl Overkill

Axolotl OverkillAk si prvé slovo z titulu nemeckej filmovej novinky Axolotl Overkill zadáte do vyhľadávača, zistíte, že ide o pozoruhodného stredoamerického obojživelníka. Tento živočích je zaujímavý svojou extrémnou schopnosťou regenerácie, ale tiež tým, že počas celého životného cyklu ostáva v štádiu dospievania, keďže nikdy neprejde metamorfózou na ozajstného dospelého jedinca.

O hlavnej postave tejto snímky, šestnásťročnej Mifti, to vypovedá pomerne dosť. Hoci neurčitý, tón filmu dáva tušiť, že Helene Hegemann, scenáristka, režisérka a autorka knižnej predlohy v jednej osobe, týmto spôsobom nedefinuje len samotnú Mifti, ale aj celú jej generáciu. Generáciu, ktorá síce vie všetko o milostnom živote Justina Biebera, ale nedokáže udržať pozornosť pri výklade v koncentračnom tábore. Generáciu, ktorá už nepotrebuje k adolescentnej rebélii veľké filozofie, životné pravdy ani triedny boj – vystačí si s drogami, náhodným sexom a povrchným nihilizmom.
KINEMAVIDEO4503.
Mifti žije s bratom a emocionálne nestabilnou sestrou, ktorá sa im, v rámci svojich obmedzených schopností, snaží suplovať čerstvo zosnulú matku. Otec, zrejme až po uši v ukážkovej kríze stredného veku, hľadá sám seba v extravagancii, exotických cestách a mileneckých vzťahoch. Nečudo, že Mifti nepovažuje nikoho z blízkych za svoju životnú oporu. Lásku, pochopenie a vzory miesto toho hľadá v bizarných známostiach, prevážne ženského rodu. Jednou z nich je aj Ophelia, náladová herečka, ktorá sa utápa v kokaíne a divokých večierkoch. Tou druhou je tajomná staršia Alice, ktorá sa v Miftinom rozháranom živote objavuje a zase mizne, skoro ako nejaká fatamorgána. Nie sú to však všetko len ďalšie slepé uličky v bludisku Miftinho už tak dosť zmäteného sveta?
Helene Hegemann, autorka knižnej predlohy aj samotného filmu, si tento autorský počin na konto pripísala už ako 24-ročná. Zo všetkého najviac je teda Axolotl Overkill celkom autentickou a až bezohľadne originálnou generačnou výpoveďou, a to nie len svojim obsahom, ale aj (predpokladajme, že zámerne) chaotickou formou. Ona je to totiž poriadne divoká koláž scén, výjavov a zábleskov zo šialeného a neusporiadaného života mladej ústrednej hrdinky.

Striedajú sa tu bizarné obrazy z večierkov, ešte bizarnejšie výjavy z rodinných stretnutí a tu-a-tam aj nejaké intímnejšie scény, ktoré dávajú tušiť, že neriadená strela Mifti má predsa len niekde pod tou hrošou kožou aj srdce, dušu a city – hoci zrejme dosť vážne zranené. Časovú chronológiu vytušiť len ťažko, hádam len striedanie dní a nocí naznačuje, že tu nejaká skutočne je. V konečnom dôsledku ale na to vlastne vôbec nezáleží. Miftine dobrodružstvá sú vlastne len takým „Brownovým pohybom“ - jeden krok vred, dva kroky vzad, z neznáma do neznáma bez akéhokoľvek vyššieho cieľa...
Pokiaľ ide o hudbu, obrazy a atmosféru, sú mnohé z výjavov snímky Axolotl Overkill naozaj pôsobivé. Kameň úrazu však tkvie v tom, že sa pod touto štylizovanou štruktúrou skutočne nenachádza žiadny náznak dejovej kontinuity, ktorá by film po príbehovej stránke držala pokope, alebo, nebodaj, odniekiaľ niekam posúvala. Falošnou bludičkou sú aj dialógy – chvíľami síce neodškriepiteľne s filozofickým presahom, ale opäť len celkom náhodne vystreľované do éteru, čím sa ich schopnosť zasiahnuť „do čierneho“ dramaticky znižuje. A tak pokiaľ nepatríte k divákom, ktorým audiovizuálna „duša“ snímky dokonale sadne (a k šťastiu celkom postačí), budete pri najlepšom tápať, v horšom prípade možno aj preklínať premrhaný čas.

Jedným z dôvodov, prečo tento film možno predsa len dopozeráte, aj keď vám jeho povrchné videoklipové pojatie nesadne, bude zrejme zaujímavé herecké obsadenie. Na skvele natypovanú Jasnu Fritzi Bauer (fun fact: Herečka v úlohe 16-ročnej Mifti má v skutočnosti kúsok pred tridsiatkou...) sa, skrátka, pozerá veľmi dobre. Chvíľami si možno aj práve vďaka nej spomeniete na inú nemeckú generačnú výpoveď – dnes už 36-ročnú kultovku My, deti zo stanice Zoo. Ak však v 70. rokoch na berlínskych uliciach presýtených lacným heroínom, kde sa film odohrával, bolo aspoň pomerne jasné, kde sú pomyselné protipóly zla a dobra, vo filme Axolotl Overkill už nie je jasné naozaj vôbec nič. Že by to bolo pre dnešnú dobu a v nej dospievajúcu generáciu naozaj príznačné? Možné to, samozrejme, je. Z filmu samotného to ale, žiaľ, stráviteľnejší a zrozumiteľnejší zážitok nerobí...
Axolotl Overkill (Nemecko, 2017, 94 min.)Réžia: Helene Hegemann. Scenár: Helene Hegemann. Hrajú: Jasna Fritzi Bauer, Arly Jover, Laura Tonke, Mavie Hörbiger

Axolotl Overkill

Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema