Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Radíme

30. októbra 2007

Ľudí trápia nejasné účty za elektrinu a poštové služby



Spotrebitelia naďalej dostávajú neprehľadné faktúry za elektrinu, myslí si to Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS) a tvrdí, že to bráni konkurencii a vzniku ďalších distribučných ...



Zdieľať

BRATISLAVA 30. októbra (WEBNOVINY) - Spotrebitelia naďalej dostávajú neprehľadné faktúry za elektrinu, myslí si to Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS) a tvrdí, že to bráni konkurencii a vzniku ďalších distribučných spoločností. Prvý viceprezident združenia Josef Lounek si myslí, že ceny za elektrinu by sa mali rozpisovať, aby ľudia vedeli, koľko platia výrobcovi elektriny, distribútorovi či prenosovej sústave. "Potom by sa začala skutočná liberalizácia," uviedol Lounek s tým, že spotrebitelia by mali jednoduchšie zistiť, ktorá firma bude najvýhodnejšia. "Na Slovensku mnohé obchodné organizácie trpia jánošíkovským syndrómom, to znamená ozbíjať a vyhodiť. Žiaľ, v mnohých oblastiach sa o tom presviedčame, že to tak je," dodal Lounek.

Združeniu sa nepáči, že Úrad na reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), ktorý má zákonné páky na to, aby ceny za elektrinu boli prehľadnejšie, nekoná operatívnejšie. Od 1. júla tohto roka je už totiž povinné rozkalkulovanie ceny. ÚRSO a ministerstvo hospodárstva vyzývajú, aby zabezpečili, že spotrebitelia budú dostávať prehľadné účty za elektrinu. Podľa Louneka nejasné faktúry bránia aj tomu, aby si spotrebitelia vyberali dodávateľa elektriny, čo umožňuje legislatíva od 1. júla tohto roku.

Spotrebitelia majú problémy i s poštovými službami. Najčastejšie sa sťažujú na doručovateľov, ktorí bez toho, aby zistili, či adresát je doma, do schránky vhodia oznam o uložení zásielky na pošte. Nespokojní sú aj s otváracími hodinami pôšt, najviac kritizujú priehradky pre podávanie balíkov. Podľa Louneka častokrát balíky možno odosielať len dve hodiny počas dňa. "Pokiaľ sa netrafíte, nemôžete balík poslať," podotkol Lounek. Zákazníci kritike podrobili aj službu, vďaka ktorej klient môže sledovať, kde sa nachádza zásielka, ktorú poslal do zahraničia. Lounek upozornil, že klient sa na internete nedozvie, kde je jeho zásielka, pretože na webovej stránke Slovenskej pošty sa nachádza oznam, že to nie je možné. Informáciu poskytnú len na zákazníckej telefonickej linke, aj to iba v prípade doručovania zásielky do určitých krajín. Lounek považuje za kuriózne, že odpoveď na spotrebiteľské sťažnosti, ktoré postúpili Poštovému regulačnému úradu, dostali až 10 dní po dátume na poštovej pečiatke.

Lounek si myslí, že regulačné úrady by mali viac dbať na dodržiavanie Občianskeho zákonníka a zákona o ochrane spotrebiteľov. Činnosť regulačných úradov hodnotia v rámci medzinárodného projektu. Doteraz posudzovali do tisíc sťažností zo Slovenska. Projekt sa začal v roku 2006 v deviatich štátoch Európskej únie. Uskutočňuje ho FONDACA - Active Citizenship Foundation. Prieskum sa dokončí v januári na budúci rok. K vyhodnoteniu prizvú aj zástupcov regulačných úradov, aby spolu s nimi hľadali riešenia problémov spotrebiteľov.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Koncom týždňa slávime dva sviatky
<< predchádzajúci článok
Internetový systém predaja vstupeniek na OH 2008 skolaboval