Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

04. decembra 2007

Nový terminál bratislavského letiska by mal stáť 9,5 mld. korún



Vláda SR by mohla v druhej polovici januára 2008 rozhodnúť o konečnom spôsobe zabezpečenia finančných zdrojov na výstavbu nového terminálu na bratislavskom letisku.



Zdieľať
Nepôjde však o privatizáciu letiska a rozhodujúce právomoci štátu budú zachované v plnom rozsahu. Vyplýva to z informatívneho materiálu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) o príprave nového terminálu pre cestujúcich na Letisku M. R. Štefánika. Vzhľadom na to, že jestvujúce objekty terminálu nespĺňajú v súčasnosti požiadavky na nárast počtu cestujúcich, je nevyhnutná jeho rekonštrukcia s dostavbou novej časti terminálu. Vláda má rokovať o spomínanom materiáli na svojom najbližšom zasadnutí. Orientačné stavebné náklady vrátane výdavkov na inžiniersko-projektovú činnosť pre nový bratislavský terminál predstavujú 9,507 mld. Sk.

Podľa materiálu ministerstva dopravy prvá etapa výstavby terminálu by mala byť odovzdaná do užívania v roku 2012, pričom dostavba terminálu má byť ukončená v roku 2010 a následná rekonštrukcia by mala trvať ďalšie dva roky. Odhadované náklady na stavbu pozemných objektov a komunikácií dosahujú spolu vyše 7,070 mld. Sk, na zabezpečenie letiskových technológií 2,256 mld. Sk a na inžiniersko-projektovú činnosť zvyšných 180,3 mil. Sk.
MDPT predpokladá štyri možnosti financovania rozvoja osobného terminálu - z verejných zdrojov, príp. kombináciou vlastných zdrojov letiska a verejných zdrojov, vstupom menšinového investora formou založenia spoločného podniku, navýšením základného imania alebo inými formami a napokon na základe koncesie. Žiadna z týchto možností nepočíta s privatizáciou letiska. Ministerstvo nateraz považuje za najvýhodnejší tretí a štvrtý variant financovania projektu. V prípade koncesie by išlo o jej vydanie na 20 až 25 rokov, počas ktorých by si koncesionár uplatňoval svoju obchodnú a prevádzkovú politiku, tá by však nemusela byť vždy totožná s poskytovateľom koncesie. Po uplynutí doby koncesie by sa celá investícia stala súčasťou majetku letiska. V súčasnosti je už spracovaná prípravná a projektová dokumentácia rozvoja terminálu, na základe ktorej bolo vydané rozhodnutie o umiestnení stavby.
Po rekonštrukcii a dostavbe terminálu má ročná kapacita dosahovať okolo 4 mil. až 4,5 mil. vybavených cestujúcich, čo zodpovedá zhruba 1 200 až 1 500 pasažierom v hodinovej špičke. Kapacita pohybov lietadiel má byť na úrovni 60 tis. vzletov a pristátí ročne. Zóna obchodného vybavenia by mala pozostávať zo 40 pultov na prízemí. Na prvom poschodí majú byť odletové priestory k lietadlám, z toho deväť gateov pre pasažierov schengenskej zóny a päť pre ostatných cestujúcich. Nový terminál by mal pokrývať prevádzkové potreby spôsobom a v kvalite zodpovedajúcej terajšiemu európskemu štandardu do roku 2014.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Rozprava k rozpočtu sa skončila, bude sa hlasovať
<< predchádzajúci článok
Nokia zvýšila predpovede prevádzkovej marže