Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

21. novembra 2005

Privátne značky obsadzujú trh



Na slovenskom trhu sa stále výraznejšie presadzujú maloobchodné značky. Poznáme ich už takmer všetci, aj keď niektorí používajú skôr označenie privátne značky.



Zdieľať
  Niektorí spotrebitelia, ktorí nepoznajú presný názov, hľadajú na pultoch značku obchodného reťazca, „na ktorú sa môžu spoľahnúť“.

Obľúbenosť tohto pomerne nového fenoména na slovenskom trhu potvrdzuje aj prieskum agentúry GfK Slovakia, podľa ktorého až 77 % respondentov zodpovedných za nákupy kupuje aspoň príležitostne aj maloobchodné značky. Iba desať percent opýtaných sa s takouto značkou nestretlo, alebo presne nevedeli, o čo ide. Napriek pomalšiemu nástupu v minulosti, začal predaj privátnych značiek na Slovensku v posledných rokoch výrazne stúpať. Podľa agentúry GfK dosiahol v minulom roku podiel predaja týchto značiek už 12 %, čo predstavuje oproti roku 2001 vyše 300-percentný nárast. Ešte výraznejší skok sme zaznamenali v prvej tretine roku 2005, keď privátne značky z hľadiska výdavkov domácnosti dosiahli už vyše 18-percentný podiel.
Postupne teda smeruje k západnému trendu, kde podiel privátnych značiek predstavuje niekedy aj vyše 30 percent celkového obratu. Každý trh je, samozrejme, iný a nedá sa úplne kopírovať.
Podľa analytika trhu Ľubomíra Drahovského z agentúry Terno môže podiel maloobchodných značiek na Slovensku dosiahnu v najbližších rokoch približne 20 až 25 %. Výrazný nárast predaja maloobchodných značiek v poslednom roku dávajú niektorí odborníci do priamej súvislosti s nástupom diskontného reťazca Lidl.
„To, ale nie je celkom pravda, Lidl so svojou približne 60-percentnou ponukou privátnych značiek, samozrejme, zvýšil ponuku na trhu, ale podiel by sa zvyšoval aj bez nástupu spomínaného reťazca,“ tvrdí Drahovský. Slováci si na nákup týchto značiek zvykli a zistili, že im za svoju cenu ponúkajú primeranú kvalitu. Reťazce ponúkajú väčšinu maloobchodných značiek v diskontnej, teda veľmi nízkej cene a na Slovensku bude ešte faktor ceny dlho veľmi dôležitý ukazovateľ. 

Zatiaľ vedú vreckovky
Na slovenskom trhu majú zatiaľ najväčší podiel na predaji vo svojej kategórii papierové vreckovky. Nasledujú plienky, detské utierky a mrazené polotovary. K obľúbeným kategóriám ešte patria sýtené limonády, ovocné džúsy, sirupy, mlieka, minerálne vody a sprchové gély. Do budúcnosti sa predpokladá predovšetkým rast v kategórii dámska hygiena.

Privátna značka neznamená lacná
Väčšina ľudí si zatiaľ dáva do priamej súvislosti rovnicu. Privátna značka - rovná sa lacná. To ale nie je celkom pravda. Už aj na slovenskom trhu sa usadzujú maloobchodné značky vyšších kategórií. Na pultoch sa teda môžeme stretnúť nielen s lacnými diskontnými privátnymi značkami nižších kategórií, ale aj so strednou až vyššou triedou výrobkov, ktoré sú porovnateľné so známymi značkami, až po tretiu kategóriu, kde sú zaradené špeciálne nadštandardné druhy výrobkov.
 
Martin Augustín


   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Boj reťazcov na ostrie noža (12. 9. 2005)



nasledujúci článok >>
Mäso smrdí aj v Nemecku
<< predchádzajúci článok
V skratke