03. mája 2009

AFRIKA: Odhalili africkú genetickú mapu

Genetická mapa Afriky, odkiaľ pochádza moderný človek, poskytla informácie o jej obrovskej jazykovej a kultúrnej diverzite.

Z doteraz najväčšieho prieskumu, zaoberajúceho sa genetikou africkej populácie, vyplýva, že tento kontinent je geneticky najrozmanitejším miestom na Zemi. Medzinárodnému vedeckému tímu sa podarilo identifikovať aj potomkov najstarších predkov ľudí. Výsledky desaťročnej práce publikovali v časopise Science.

Tím na čele so Sarah Tishkoff z Univerzity v Pennsylvánii skúmal genetický materiál 121 afrických populácií. Z tritisíc vzoriek identifikovali 14 "rodových populačných skupín", teda skupín ľudí so spoločnou genetickou líniou, podobnou kultúrou a vlastnosťami ich jazyka. "Je to pôsobivý pohľad na históriu africkej populácie, a preto aj na históriu ľudstva," vyjadril sa člen tímu Muntaser Ibrahim zo sudánskej Univerzity v Chartúme. Predchádzajúce výskumy sa zamerali na niekoľko skupín ľudí, o ktorých predpokladali, že reprezentujú celý kontinent. "My sme zistili, že žiadna skupina nie je reprezentantom celej ich rozmanitosti," informovala Tishkoff. Vedkyňa dúfa, že ich výskum "pripraví pôdu" pre budúce genomické a biomedické výskumy. Domnieva sa totiž, že identifikované genetické varianty "môžu hrať rolu v náchylnosti na ochorenia a odlišnej reakcii ľudí na lieky". Jej tím zozbieral vzorky ľudí, žijúcich v najodľahlejších komunitách, pričom genetika mnohých z nich sa nikdy predtým neskúmala. To by mohlo odhaliť nové súvislosti medzi biológiou, antropológiou a lingvistikou.

Výskum priniesol niekoľko výsledkov. Tím lokalizoval pôvod migrácie moderných ľudí na juhozápade Afriky, blízko prímorskej hranice medzi Namíbiou a Angolou. Odborníci a odborníčky v rôznych oblastiach skúmali aj spoločný vývoj genetickej a jazykovej diverzity. Niektoré výsledky ich prekvapili. "Masajovia (v Keni) napríklad si uchovali svoj tradičný jazyk a pastiersky spôsob života, ale z genetického hľadiska sú dosť zmiešaní s obyvateľstvom Etiópie, (ktorí hovoria iným jazykom)," povedala Tishkoff. Vzorky odobrali aj Afroamerickej populácii, aby vystopovali ich afrických predkov. Výsledky podľa očakávaní poukázali najmä na západnú Afriku.

Informáciu zverejnil spravodajský portál news.bbc.co.uk.

(SITA)