24hod.sk    Ekonomika    Zdravie

15. februára 2008

Ani po dvadsiatich rokoch ešte vedci nepoznajú vakcínu proti HIV

BRATISLAVA 15. februára (WEBNOVINY) - Ani po dvadsiatich rokoch výskumu sa vedci nedostali bližšie k objaveniu vakcíny proti HIV. Vyhlásil to laureát Nobelovej ceny a prezident Americkej asociácie pre vedecký pokrok (AAAS), biológ David Baltimore. Ako spresnil, vedci v súčasnosti nedávajú takémuto druhu objavu veľkú nádej. Jedným dychom však dodal, že sa stále o to usilovne pokúšajú. "Náš neúspech môže byť síce pochopiteľný, no nie prijateľný. Pred niekoľkými rokmi som dospel k záveru, že naša komunita by mala brať vážne nové cesty, inak sa jedného dňa zobudíme uprostred celosvetovej epidémie bez akéhokoľvek efektívneho riešenia. To je presne ten bod, kde sa nachádzame teraz," uviedol Baltimore pre internetovú stránku spoločnosti BBC. Vírusu HIV sa podarilo podľa neho vytvoriť si obranu proti ľudskému imunitnému systému. "Je to obrovská výzva, pretože ak chceme imunologicky kontrolovať HIV, vedecká komunita musí prekonať prírodu a urobiť niečo, čo príroda nedokázala ani za miliardy rokov evolúcie. Som presvedčený, že HIV našlo cestu ako úplne oklamať imunitný systém. Znamená to teda, že ho musíme nejako vylepšiť," priznal Baltimore. Pokusy kontrolovať vírus prostredníctvom protilátok alebo posilnením imunitného systému zlyhali. To vedeckú komunitu podľa Baltimora deprimovalo, pretože už nevidia iné nádejné cesty, ktoré by sa mohli eventuálne skončiť úspechom. Medzi nové techniky, na ktoré sa experti obracajú, patria aj génové terapie a terapie kmeňovými bunkami. Oba tieto spôsoby sú však stále ešte v plienkach. Baltimore získal Nobelovu cenu za medicínu v roku 1975 za spoluobjavenie reverznej transkriptázy, enzýmu, ktorý ako sa neskôr zistilo, využíva HIV na reprodukciu v ľudských bunkách. SITA

Pakistanská polícia zatkla ďalšieho podozrivého z vraždy Bhuttovej
Noktúria môže byť príznakom stresu, ale i ťažkej choroby