Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

03. októbra 2005

Asfalt bude ustupovať betónu



V budúcnosti by sme mali čoraz viac jazdiť po betónových cestách. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) totiž vážne uvažuje, že bude stavať betónové diaľnice.



Zdieľať
Na Slovensku takéto cesty tvoria len mizivé percento vozoviek, v Európe však často predstavujú až polovicu všetkých ciest.
Ako informoval hovorca NDS Marcel Jánošík, požiadavky aj na takéto riešenie stavby sú už dnes súčasťou vypisovaných tendrov. „Teoreticky by nič nemalo brániť tomu, aby už dnes bolo možné dávať na vozovky betónové povrchy,“ konštatoval Jánošík. Technologický pokrok umožňuje stavať v súčasnosti také cesty, ktoré sú neporovnateľne kvalitnejšie ako napríklad diaľnica z Bratislavy do Prahy, klesla najmä veľmi kritizovaná hlučnosť. Príkladom aktuálneho využitia je bratislavský diaľničný úsek Lamačská cesta - Staré grunty s tunelom Sitina. Práve tunely sú miesta, kam sa betón používa prednostne, tu je však použitý aj v úseku pred a za tunelom.
Ako však upozornil expert na výstavbu ciest Ivan Gschwendt, betón sa nehodí všade. V blízkosti obydlí či tam, kde je nebezpečenstvo častých úprav či rekonštrukcií, by sa mal použiť skôr asfalt. Náklady na výstavbu betónky sú podľa neho ešte stále väčšie ako na asfaltku (asi o 10 až 15 %), vykompenzujú sa však jej dlhšou životnosťou a nižšími nárokmi na údržbu. „Za tých tridsať rokov by štvorcový meter cesty z betónu vyšiel menej,“ konštatoval Ivan Gschwendt.
Staré asfaltky sa na betónové cesty meniť nebudú, výrazne lacnejšie je totiž zbrúsiť vrchnú vrstvu vozovky a naliať tam nový asfalt. Pri nových cestách je však ich použitie asi len otázkou času, podľa Jánošíka totiž už dnes firmy disponujú potrebnou technikou a majú o výstavbu cementovo-betónových ciest záujem.

Cesty z betónu
- Na Slovensku je viac ako 43-tisíc kilometrov ciest, len zhruba 1 až 2 % z ich celkového počtu sú betónové.
- Cementovo-betónové cesty majú až dvojnásobne dlhšiu životnosť ako asfalt.
- Jednoduchšia a lacnejšia je údržba, výstavba je náročnejšia.
- Majú vyššiu odolnosť proti opotrebovaniu, vhodné sú preto najmä na úseky s väčšou záťažou (križovatky, cesty s vysokou frekvenciou dopravy).
- Sú odolné proti ohňu (preto sa hodia napríklad pre tunely).
- Stále sú drahšie ako asfaltka, a to zhruba o 10 až 15 %.
- Ich hlučnosť závisí od použitej technológie či drsnosti povrchu.
- Podľa niektorých tvrdení prinášajú aj úsporu pohonných látok, viacerí odborníci to však považujú za špekuláciu.

 (ss)


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Maďari jazdia lacnejšie
<< predchádzajúci článok
V skratke