![]() |
| Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
|
Pondelok 8.12.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
|
Meniny má Marína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
|
|
|
|
|
|
|
|
16. januára 2008
Cargo potrebuje nižšie poplatky za použitie infraštruktúry
Kľúčovým faktorom pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy v SR, ale aj samotnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s. Bratislava je systémové zníženie nákladov súvisiacich ...
Zdieľať
Podľa štúdie Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline z roku 2005 nákladná železničná doprava je zaťažená 2,5-násobne vyššími poplatkami za použitie infraštruktúry ako cestná doprava. Podiel železničnej nákladnej prepravy v SR sa pohyboval za posledných šesť rokov na úrovni 20,7 % celkovej prepravnej kapacity. Na cestnú nákladnú dopravu pripadalo 74 % a na ostatnú prepravu vyše 5 %. V tomto roku má byť v rámci operačného programu Doprava spracovaná štúdia, ktorej cieľom bude navrhnúť kroky k harmonizácii podmienok medzi železničnými a cestnými prepravcami. Čiastočným riešením tohto problému bude aj plánované spoplatnenie nákladnej cestnej dopravy elektronickým mýtom od roku 2009.
Stratégiou ZSSK Cargo je podľa správy preprava nákladov najmä na území SR a vstupovanie na trate susedných štátov len po vzájomnej kooperácii s príslušnými operátormi. Jej výhodou je strategický prístup na východné trhy cez prekládkové a prečerpávacie kapacity v Čiernej nad Tisou a Maťovciach. Po privatizácii MÁV Cargo rakúskym národným dopravcom Rail Cargo Austria sa vytvára nové usporiadanie železničného prepravného trhu v strednej Európe a prichádza k prerozdeleniu prepravných tokov smerovaných predovšetkým na perspektívne trhy Rumunska, Bulharska, Turecka, Chorvátska a Slovinska, konštatuje správa rezortu dopravy. Spomedzi susedných štátov pri tovarovej výmene po železnici so SR má Ukrajina podiel 34 %, Česká republika 33 %, Maďarsko 15 %, Poľsko 11 % a Rakúsko 7 %.
SITA
