Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

12. júna 2015

Čínske firmy vo výrobe superexpresov prekonali svojich učiteľov



Ilustračné foto, superexpres DB



Zdieľať
Ilustračné foto, superexpres DB Foto: Wikipédia
Berlín/Peking 12. júna (TASR) - Číňania sa v posledných rokoch v technicky náročnej výrobe vlakových superexpresov dopracovali na svetovú úroveň. O téme podrobne informoval portál manager magazin online (mmo).


Čínska spoločnosť CNR, výrobca superrýchlikových súprav a partner nemeckého Siemensu, ešte zdokonalila jeho technológiu. Spolu s CSR, druhým čínskym výrobcom podobných expresov, ich už ponúkajú potenciálnym odberateľom v zahraničí. Obe čínske firmy na domácom trhu porazili zahraničnú konkurenciu a rozhodli sa dobyť jej pozície v cudzine.

Rýchle dostihnutie a prekonanie konkurencie v sektore koľajových vozidiel je modelovým príkladom, ako sa krajina môže vypracovať na pozíciu dominantného globálneho hráča v high-tech priemyselných odvetviach. Je tiež výstrahou, čo sa môže prihodiť, keď sa budú podniky príliš ľahkovážne a povýšenecky správať k Číňanom.

Na začiatku 21. storočia boli zahraniční výrobcovia superexpresov francúzsky Alstom, nemecký Siemens, kanadský Bombardier a japonský Kawasaki svetovou špičkou. Čínske firmy ako CNR a CSR sa vtedy nachádzali technologicky na vedľajšej koľaji. Číňania však zmenili taktiku a začali používať metódu, ktorá sa im už osvedčila v automobilovom priemysle.

Zahraničné spoločnosti, ktoré chceli lacno vyrábať v Číne, museli vstúpiť do spolku s domácimi štátnymi firmami a vytvárali spoločné podniky. Základom tohto modelu je, že vyspelejší partner poskytuje druhej strane všetky svoje technologické znalosti z vybraného sortimentu.

Siemens vyškolil vo svojich nemeckých závodoch asi 1000 čínskych technikov. Koncern Kawasaki zase školil Číňanov v Japonsku. Pre prvú vysokorýchlostnú trať z Pekingu do Tchien-ťinu dodal Siemens všetky rýchlikové súpravy. Pri ďalšej veľkej objednávke pre trať z Pekingu do Šanghaja však už hral "druhé husle". Rovnako sa povodilo aj spoločnostiam Kawasaki a Bombardier. V ďalšej etape budovania čínskej železničnej siete pre superexpresy sa úloha zahraničných firiem ešte viac znížila. Sieť doteraz dosiahla dĺžku 16.000 km a do roku 2020 sa má rozšíriť o ďalších 9000 km.

So svojimi skúsenosťami vstúpili Číňania aj na svetový trh. Ponúkajú ich všade, kde sa diskutuje o plánoch budovania tratí pre superexpresy. Kontakty nadviazali už s 28 krajinami. Radi by sa zúčastnili napríklad na realizovaní projektu trate z Ankary do Istanbulu, z Naí Dillí do Chennai, z Moskvy do Kazane, z Bangkoku do Chiang Raia alebo z Londýna do Manchestru. Čínske firmy chcú nielen predávať znalosti a produkciu, ale aj kupovať, CNR a CSR majú napríklad záujem vstúpiť do Bombardieru.

Aj v Nemecku sa už ozvali hlasy, že bude treba objednať niektoré diely na vlaky alebo aj celé súpravy u Číňanov. Portál mmo informoval o rozhodnutí vedenia Deutsche Bahn (DB) otvoriť na jeseň v Pekingu nákupné centrum. "Časy, v ktorých Čína a kvalita boli v protiklade, pominuli" konštatovala členka správnej rady DB zodpovedná za technickú úroveň železnice Heike Hangarthová.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Po rekonštrukcii sprístupnia historické kasárne na Trenčianskom hrade
<< predchádzajúci článok
Moldavský premiér Chiril Gaburici oznámil demisiu