Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

30. júna 2008

Dlhé doby splatnosti, nezaručujú včasné platby!



Výsledky prieskumu vývoja a trendov mimosúdneho vymáhania pohľadávok na Slovensku a vo svete



Zdieľať
Dlhé doby splatnosti nezaručujú včasné platby. Súčasným trendom na trhu pohľadávok na Slovensku aj vo svete je preto skrátiť čas návratnosti finančných prostriedkov z pohľadávok. Najspoľahlivejšími dlžníkmi sú na Slovensku ľudia v dôchodkovom veku. Najhoršie platiacimi dlžníkmi sú naopak ľudia na konci produktívneho veku ( do 60 rokov). Žilinský a Bratislavský kraj sú zas najúspešnejšie kraje v schopnosti splácať pohľadávky. Najhoršia situácia v splácaní je v Košickom a Nitrianskom kraji.
 
To je len niekoľko výsledkov prieskumu, ktorý uskutočnila medzinárodná finančná spoločnosť EOS v rámci prieskumu „Európske platobné zvyklosti“ v roku 2007 v štyroch krajinách Európy – v Poľsku, Grécku, Rumunsku a v Rusku a slovenská pobočka spoločnosti EOS na slovenskom trhu. Kým grécke firmy dávajú svojím zákazníkom až 105-dňovú lehotu na zaplatenie dlhu, podľa prieskumu len 68 % gréckych firiem túto pomerne dlhú 3,5 mesačnú lehotu dodrží a splatí dlh v stanovenom termíne. Pritom v Rumunsku majú zákazníci podstatne kratšiu dobu na splatenie pohľadávok (36 dní), miera úspešnosti je tu takmer rovnaká ako v Grécku, keď do stanoveného termínu dlh zaplatí 67 % rumunských firiem.
 
Trendom v inkase je preto skracovanie doby po splatnosti. Podobne je to aj na Slovensku. „Koncom 90-tych rokov bolo normálne platiť neskoro, či dokonca neplatiť vôbec, za posledných desať rokov sa situácia výrazne zmenila a aj u nás sa prejavuje trend znižovať akceptované lehoty omeškania platieb“, hovorí Michal Šoltes, konateľ slovenskej pobočky EOS.
 
Kým v rokoch 1997 až 2004 sa spoločnosť bežne rozhodla externe (prostredníctvom inkasnej agentúry či právnika) riešiť pohľadávku až po viac ako 180 dňoch po splatnosti, v posledných rokoch sa čoraz viac spoločnosti rozhoduje pre využitie profesionálov najneskôr 90 dní po splatnosti. Potvrdzujú to aj skúsenosti spoločnosti EOS na slovenskom trhu pohľadávok. Kým v rokoch 2004 a 2005 bol podiel dlžníkov, ktorí svoj záväzok uhradili do 90 dní od začatia vymáhania niečo cez 28 %, v roku 2006 už podiel takýchto dlžníkov prekročil hranicu 30% a odhad pre roky 2007 a 2008 prekračuje hranicu 35 % (tabuľka č. 1).
 
Tabuľka 1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
* odhadovaná hodnota na základe čiastkových údajov nakoľko od sledovaného obdobia neubehlo ešte viac ako 360 dní.
 
 
Na úspešnosť vymáhania vplývajú podľa prieskumu spoločnosti EOS základné demografické ukazovatele ako vek dlžníka, alebo miesto sídla dlžníka.
 
Pri prvom ukazovateli, teda vplyve veku dlžníka na schopnosť splácať svoje pohľadávky, sa trend v posledných rokoch nemení (tabuľky č. 2, 3, 4,5 a 6). „Najspoľahlivejšími dlžníkmi už niekoľko rokov sú jednoznačne ľudia v dôchodkovom veku, naopak najhoršie platiacimi dlžníkmi sú na Slovensku ľudia na konci produktívneho veku“, zdôrazňuje Michal Šoltes.
 
 
Tabuľka 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tabuľka 3
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tabuľka 4
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tabuľka 5
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tabuľka 6
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
* čiastkové údaje za prvé 4 mesiace roku 2008
 
 
Podľa vplyvu miesta sídla dlžníka  sú v schopnosti splácať pohľadávky najlepšie ekonomicky silnejšie kraje ako Žilinský a Bratislavský. Najhoršia je situácia Košickom a Nitrianskom kraji. (tabuľka č.7) „V najbližšom období očakávame stabilizovanie situácie a postupné zlepšovanie situácie najmä v kraji Nitrianskom a Košickom“, dodáva Michal Šoltes. 
 
Tabuľka 7
   
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Súčasným trendom na trhu pohľadávok na Slovensku ako aj vo svete je teda skrátiť čas návratnosti finančných prostriedkov z pohľadávok. Jednou z ciest ako to dosiahnuť je nastaviť proces kontaktovania a upomínania dlžníkov presne na mieru až jednotlivému dlžníkovi. „Práve špecializované spoločnosti aj na základe dôkladnej situácie na konkrétnom trhu, vedia svojim klientom ponúknuť služby presne nastavené potrebám každého klienta“, zdôrazňuje Michal Šoltes. Čoraz viac spoločností sa tiež snaží o čo najintenzívnejší kontakt s dlžníkom, v prípade ak prekročil stanovenú akceptovateľnú hranicu splatnosti. Dokonca stále viac spoločností prechádza až k takzvanému „Skorému inkasu“, čo znamená, že veriteľ sa snaží s dlžníkom komunikovať a pracovať ešte vo fáze, keď existujú čo i len prvé náznaky zhoršenej platobnej disciplíny.


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Holandský princ láme v Afrike fekálne tabu
<< predchádzajúci článok
Goodyear Dunlop podniká kroky voči nelegálnym importom