Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

27. mája 2009

Dohodu o podniku pre širokorozchodnú trať podpíšu v Soči



Dohoda o zvýšení základného imania spoločného podniku, ktorý má posúdiť možnosť predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc cez Bratislavu do Viedne, má byť podpísaná v týchto ...



Zdieľať
BRATISLAVA 27. mája (WEBNOVINY) - Dohoda o zvýšení základného imania spoločného podniku, ktorý má posúdiť možnosť predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc cez Bratislavu do Viedne, má byť podpísaná v týchto dňoch v ruskom Soči. Informoval o tom minister dopravy Ľubomír Vážny po stredajšom zasadnutí vlády, ktorá povolila výnimku pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na peňažný vklad vo výške 1,5 mil. eur do spoločného podniku s ruskými, ukrajinskými a rakúskymi železnicami. Ich spoločný podnik ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft mbH sídli vo Viedni. "Uložený kapitál bude slúžiť na zabezpečenie štúdie realizovateľnosti a financovateľnosti tohto diela," dodal Vážny.


Samotná štúdia by mala byť podľa neho vypracovaná najskôr do konca tohto roka, a nie v júni, ako sa pôvodne predpokladalo. Meškanie s vypracovaním štúdie realizovateľnosti zdôvodnil určitými problémami so založením spoločného podniku podľa rakúskeho práva, ako aj zdržaním partnerov so splatením základného imania spoločnosti. "Budeme trvať na tom, aby to bol koniec roku 2009. Skôr sa to nedá. Aj to som povedal krkolomný termín," povedal minister dopravy o termíne vyhotovenia štúdie realizovateľnosti. ŽSR majú prostriedky v uvedenej výške k dispozícii, do spoločného podniku ich vložia po podpise dohody o zvýšení základného imania, podobne ako železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny a Rakúska.

"Ak budú vyriešené tovarové toky, bezpečnosť tranzitu, cena za dopravnú cestu, tak sa dá štúdia pomerne jednoznačne vypočítať. Jedinou neznámou bude, či budú narastať objemy tovarov ako predpokladáme a či v rokoch 2017 a 2018 bude naplnená naša železnica, ako predpokladáme pri raste tovarových tokov," uviedol Vážny.

"Nemienim reagovať na takéto ničím nepodložené hlúposti, ale skúsim ešte naposledy," odmietol Vážny kritiku opozície, že peniaze určené na prípravu projektu širokorozchodnej trate mali byť skôr použité na výstavbu diaľnic na východe Slovenska. Suma 1,5 mil. eur, ktorú dostali ŽSR, by podľa ministra dopravy stačila na stavbu jednej pätnástiny kilometra diaľnice. Za nezmysel označil aj tvrdenie, že širokorozchodná trať zoberie okolo 1,5 tis. pracovných miest na prekládkových termináloch v Čiernej nad Tisou a Dobrej v okrese Trebišov. "Čierna nad Tisou bola, je a bude prekladiskom sypkých materiálov. Boli by sme sami proti sebe, keby sme podporili zámery, aby sa prekladisko sypkých materiálov prekladalo do Viedne alebo Bratislavy," pripomenul Vážny. To by podľa neho nebolo ani jednoduché vzhľadom na environmentálne predpisy. Terminál v Čiernej má byť zmodernizovaný aj z prostriedkov eurofondov. Objem peňazí určených na prípravu štúdie realizovateľnosti projektu širokorozchodnej trate je podľa ministra dopravy zanedbateľný.



Vážny na kritiku opozície dodal, že zhruba 14-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť po hranicu SR s Maďarskom sa začne stavať a má byť dokončený v roku 2010. Slovensko svoj úsek R4 po hranicu podľa ministra dopravy na budúci rok postaví, asi 50-kilometrový maďarský úsek rýchlocesty od hranice do Miskolca však na budúci rok postavený nebude.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Fico s Lajčákom dohodol protest proti Orbánovi
<< predchádzajúci článok
MEČIAR: Ak Harabin odíde nenahradí ho politik