Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

08. júna 2010

Elektronika a hnacie ústrojenstvo – oblasti rastu pre slovenských dodávateľov automobilového priemyslu



Štúdia Roland Berger Strategy Consultants: Trh sa do roku 2020 zväčší o jednu tretinu



Zdieľať
Dodávatelia automobilového priemyslu sa po historickom prepade v roku 2009 dostávajú z krízy iba veľmi pomaly.
V porovnaní s posledným predkrízovým rokom 2008 sa trh s komponentmi do roku 2020 zväčší o 32 percent z 500 mld na cca 660 mld. EUR. Rast pochádza predovšetkým z Činy, zatiaľ čo doterajší dominantný triumvirát (USA, Západná Európa, Japonsko) skôr stagnuje. To je výsledok štúdie "Win with the winners" spoločnosti Roland Berger Strategy Consultants. Hnacími silami rastu sú predovšetkým regulatívne nariadenia ako napríklad obmedzovanie emisií CO2 a nižšia spotreba pohonných hmôt, rastúce požiadavky na bezpečnosť, vyššie požiadavky na komfort a v neposlednej rade aj dopyt po lacnejších automobiloch. Oblasťami rastu, ktoré poskytujú atraktívne príležitosti pre slovenských subdodávateľov sú predovšetkým elektronika a hnacie ústrojenstvo.
 
"Automobilovému priemyslu a jeho dodávateľom sa konečne blýska na lepšie časy. Hlavne v segmente komponentov pre hnacie ústrojenstvo dôjde v nadchádzajúcich rokoch k silnému rastu", hovorí Roland Zsilinszky, Senior Project Manager a automobilový expert z pražskej kancelárie spoločnosti Roland Berger. Aj napriek tomu rozdiely medzi víťazmi a porazenými v rámci odvetvia ostanú veľké. Pre slovenských dodávateľov automobilového priemyslu sa otvoria nové príležitosti k rastu, ale v iných oblastiach sa zároveň tlak na firmy zvýši. Zatiaľ čo výrobcovia silovej elektroniky, elektrických pohonných jednotiek a vysokovoltážnych batérií môžu očakávať dvojciferný rast pri vzniku obchodného potenciálu aj pre nových hráčov na trhu, výrobcovia jednoduchších, predovšetkým mechanických komponentov, sa ocitajú pod dvojnásobným tlakom: "Na jednej strane existuje nebezpečenstvo znižujúceho sa dopytu v blízkej budúcnosti a kompletného nahradenia týchto súčiastok v strednodobom horizonte. Na strane druhej bude v tejto oblasti naďalej rásť tlak na znižovanie nákladov", podotýka Zsilinszky.
 
Rovnaké rozdiely je možné pozorovať aj v segmente podvozkov. Tu sú hlavným zdrojom inovácií aktívne bezpečnostné systémy. Spoločnosť Roland Berger očakáva tiež v tomto segmente značnú substitúciu "mechatronických" systémov namiesto čisto mechanických súčiastok. "Dodávatelia, ktorí chcú uspieť, sa tomuto trendu budú musieť prispôsobiť a vytvoriť si odpovedajúce kompetencie", vysvetľuje autor štúdie Marcus Berret, ktorý má v Roland Berger na starosť celosvetovú oblasť dodávateľov automobilového priemyslu. Použitie ľahkých materiálov je hlavným trendom v segmente súčiastok ako pre exteriér, tak aj pre interiér. V porovnaní s ostatnými oblasťami sú tu však možnosti inovácie, s výnimkou segmentov ocele, obmedzené. "Táto oblasť sa naďalej točí predovšetkým okolo cien a objemov."
 
Výzva s názvom "Infotainment"
Najväčšia výzva pre dodávateľov prichádza z doposiaľ veľmi ziskovej oblasti Infotainmentu (navigačné systémy apod.). Táto oblasť ostáva aj pre slovenských dodávateľov výzvou. Ponuky mobilných systémov zdarma spochybňujú doterajší obchodný model, naviac sa na trh tlačia noví lacní výrobcovia z Ázie. "Funkčné prvky sa presúvajú stále častejšie z vozidla na internet – a stávajú sa tak na internete súčasťou veľmi populárnej ponuky funkčných prvkov zdarma".
 
"Odvetvie dodávateľov automobilového priemyslu ostane naďalej vysoko konkurenčné, ale s na mieru šitým produktovým portfóliom a s vhodným obchodným modelom aj ziskové", zhrňuje Roland Zsilinszky.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Na Zlatého žobráka prihlásili filmy z 23 krajín
<< predchádzajúci článok
Chystáte sa na cesty? Nezabudnite si pribaliť nový fotoaparát Samsung WB650 s GPS navigáciou!