Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

30. septembra 2005

Internetový obchod zatiaľ neláka



Vo využívaní internetu stále výrazne zaostávame za vyspelou Európou. Podľa prieskumu Štatistického úradu SR využilo internet na nákup tovaru alebo služby v minulom roku iba necelých 10 percent Slovákov.



Zdieľať
  Zlé výsledky úzko súvisia so slabým prístupom k tomuto médiu. Na porovnanie v Nemecku využíva elektronický obchod už takmer polovica populácie.
Vybavenosť Slovákov informačnými technológiami sa však postupne zlepšuje. V roku 2004 už vlastnilo osobný počítač 38,5 percenta domácnosti a prístup na internet dosiahol 23 percent. Práve dostupnosť k internetu je podmienkou na využívanie vo svete stále populárnejšieho elektronického obchodu.  Tento moderný fenomén nakupovania oslávil v minulom roku už svoje desiate výročie.
„Elektronický obchod síce zaznamenáva aj na Slovensku rapídny nárast, ale v porovnaní s okolitými štátmi je to naďalej veľmi slabé,“ hovorí Jakub Drgoň, vedúci internetového portálu Hej. Napriek pomerne nízkej návštevnosti mnohých obchodných portálov, vstúpil v septembri na náš trh aj najväčší český internetový obchod. „Podľa našich analýz a prepočtov nedosiahne slovenský internetový obchod v roku 2005 ani jednu miliardu korún, kým v Česku očakávame približne sedem miliárd. Napriek nižším obratom, ktoré tento trh doteraz dosahoval, tak my mu veríme a vidíme tu veľkú možnosť ďalšieho rastu. Treba predovšetkým správne osloviť mladých ľudí, ktorí radi využívajú moderné technológie,“ povedal marketingový manažér Internet Mall Slovakia Martin Derňar.
Zmeny na slovenskom elektronickom trhu potvrdzuje aj postupná zmena spotrebiteľského správania. Napriek nízkemu objemu predaja začíname vo výbere tovaru kopírovať vyspelejšie trhy. Kým v minulosti výrazne prevládal sortiment pre zábavu a voľný čas, ako sú knihy, CD, vstupenky a podobne, tak v súčasnosti sa stále viac kupuje aj drahší tovar. Predovšetkým sú to digitálne fotoaparáty a spotrebná elektronika, ale čoraz viac Slovákov si začína kupovať aj rôzne počítačové komponenty.

Výhody a nevýhody e-biznisu
Hlavná prednosť elektronického obchodu je v pohodlnosti nákupu a časovej dostupnosti. Pre zákazníka sú obchodné portály k dispozícii 24 hodín denne. Nakupovať môžete s pohodlia domu, ale na druhej strane si nemôžete tovar vyskúšať a poradiť sa s predavačom.  Tovar si síce môžete dôkladne prezerať a porovnávať s konkurenciou, ale pri samotnej kúpe si dajte pozor na množstvo vloženého tovaru do „košíka“ a predajnú cenu. Vo všeobecnosti však platí, že internetové portály ponúkajú v priemere nižšie ceny ako kamenné obchody.
 


Martin Augustín


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V hre o závod Hyundai je aj Slovensko
<< predchádzajúci článok
V skratke